دکتر « محسن شانقی » روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: واکسیناسیون این دام ها با هدف ایمن سازی دام های استان مرکزی علیه بیمار تب مالت و جلوگیری از انتقال احتمالی این بیماری به جامعه انسانی انجام شده است.
وی ادامه داد: 11 هزار و 53 قلاده سگ نیز در این مدت علیه بیماری مشترک هاری و 520 هزار راس دام علیه بیماری سیاه زخم (شاربن) ایمن سازی شدند که تعداد این دام ها نسبت به مدت مشابه سال قبل، 10 درصد افزایش داشته است.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: برای جلوگیری از انتقال بیماری سل به جامعه انسانی استان، اقدامات تشخیصی این بیماری پارسال بر روی 25 هزار و 345 راس دام انجام شد.
دکتر شانقی افزود: 240 واحد دامداری و مکان نگهداری دام نیز پارسال علیه بیماری های مختلف مشترک بین انسان و دام از جمله بیماری تب خونریزی دهنده کنگو سم پاشی و ضد عفونی شد و تست مشمشه بر روی 859 راس اسب در استان انجام شد.
وی ادامه داد: اجرای طرح واکسیناسیون دام ها علیه بیماری های مشترک بین انسان و دام در مناطق حساس، ضد عفونی و پاکسازی کانون های آلوده، آموزش دامداران و بهره برداران برای مقابله با این بیماری ها، برخورد با حمل و انتقال غیر بهداشتی دام و مواد خام دامی، پایش و مراقبت بیماری ها از جمله اقدام های این اداره کل برای مقابله با این بیماری ها در سال جاری است.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی برای پیشگیری و مقابله با انتقال بیماری های مشترک به انسان از شهروندان درخواست فرآورده های دامی مورد نیاز خود را از مراکز عرضه مجاز تهیه کنند و در هنگام خرید به تاریخ تولید، انقضا و مهر دامپزشکی توجه ویژه داشته باشند.
دکتر شانقی ادامه داد: با توجه به در پیش بودن فصل گرما برای جلوگیری از انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از حیوان به انسان، نیاز است شهروندان از کشتار دام در معابر، منازل و محیط های خارج از کشتارگاه خودداری کنند و در صورتی که اقدام به کشتار دام می کنند از دستکش، عینک و ماسک استفاده کنند.
وی خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از انتقال این بیماری به انسان باید لاشه به مدت 24 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری شود تا در صورت آلوده بودن از انتقال بیماری جلوگیری شود.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: بازدیدهای ادواری از مراکز تولید، حمل، استحصال، فرآوری، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی توسط بازرسان دامپزشکی، کنترل مواد اولیه، فرآیند تولید و محصول نهایی با استقرار مسئولین فنی بهداشتی و ناظران بهداشتی در کشتارگاه هاف کارگاه های بسته بندی و کارخانجات خوراک دام و نمونه برداری ماهیانه محصول نهایی از نظر میکروبی به منظور کنترل فرآیند تولید در صنایع وابسطه به دام از جمله اقدام های دامپزشکی در راستای تامین غذای سالم ار مزرعه تا سفره (from farm to fork) است.
استان مرکزی با 12 شهرستان و یک هزار و 539 روستا، دارای 899 واحد پرورش طیور، 491 واحد گاوداری صنعتی و 191 واحد کارگاه پرورش آبزیان است.
1955/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.