سید«علی آقازاده» روز چهار شنبه در آیین روز درختکاری افزود: 2 هزار و 160 هکتار فضای سبز تا کنون با همت جهاد کشاورزی، معاونت عمرانی استانداری، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، مردم و سازمان های مردم نهاد برای مقابله با آلودگی هوای کلانشهر اراک ایجاد شده است.
وی ادامه داد: با اجرای این طرح با همکاری دستگاه های اجرایی استان مرکزی، مردم و سازمان های مردم نهاد 2 هزار هکتار به فضای سبز اطراف کلانشهر اراک افزوده می شود.
استاندار مرکزی خاطر نشان کرد: مردم روستاهای اطراف منطقه چپقلی اراک نقش مهمی در اجرا و نگهداری از این طرح برعهده دارند.
آقازاده با یادآوری ایجاد استخر ذخیره آب باران در کنار طرح 2 هزار هکتاری منطقه چپقلی اراک خاطر نشان کرد: این استخر توسط مردم برای ذخیره سازی آب حاصل از بارندگی ها در فصل زمستان و پاییز و استفاده در فصل تابستان ایجاد شده است.
وی ادامه داد: ایجاد این استخر نقش مهمی در صرفه جویی در آب کشاورزی دارد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس،شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: در بحث توسعه پایدار باید به همه جوانب از جمله محیط زیست در کنار فعالیت های صنعتی توجه کرد.
سید «مهدی مقدسی» افزود: طرح جنگل کاری 2 هزار هکتاری منطقه چپقلی اراک از جمله طرح های شاخص استان مرکزی برای مقابله با الودگی هوا است.
وی ادامه داد: اراک از جمله شهرهای آلوده کشور است که بر اساس مطالعه دانشگاه شهید بهشتی 84 درصد آلودگی این شهر حاصل فعالیت واحد بزرگ صعتی است که توسط باد به شهر وارد می شود.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اجرای اقدام عملی را کلید رفع مشکلات محیط زیستی کشور دانست و گفت: برای اجرای اقدام های عملی علاوه بر ظرفیت بخش دولتی باید از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده شود.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: کارخانه های پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه از جنوب و تالاب میقان از شمال کلانشهر اراک را مورد تهاجم الودگی ها قرارداده اند.
«علی اکبر کریمی» افزود: اقدام های مناسبی در برای مقابله با تهدید های تالاب میقان انجام و قسمت بزرگی از این تالاب که در معرض فرسایش بادی قرار دارد، تا کنون مهار شده است.
وی ادامه داد: ایجاد طرح جنگل کاری 2 هزار هکتاری منطقه چپقلی در منطقه جنوب اراک نیز می تواند به عنوان فیلتری برای مقابله با آلودگی ها تبدیل شود.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: واحدهای صنعتی باید با مشارکت هرچه بیشتر در ایجاد و توسعه فضای سبز به مسئولیت های اجتماعی خود در زمینه حفاظت از آب و خاک عمل کنند.
کریمی گفت: ایجاد طرح جنگل کاری 2 هزار هکتاری در منطقه چپقلی اراک علاوه بر حفظ محیط زیست منطقه با جذب گردشگر می تواند به منبع درآمد اقتصادی برای مردم منطقه تبدیل شود.
استان مرکزی با 29 هزار و 530 کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و 82 صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهد.
1955/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.