«عباس صالحی» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با تجهیز این اراضی تاکنون 63 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی به سامانه آبیاری نوین تجهیز شده است.
وی ادامه داد: 200 میلیارد ریال اعتبار در سال جاری برای اجرای سامانه آبیاری نوین در استان مرکزی اختصاص یافته است و پیش بینی می شود تاپایان سال جاری چهار هزار هکتار اراضی به این سامانه تجهیز شوند.
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: اجرای طرح های آبیاری نوین سالانه به طور متوسط تا چهار هزار 500 متر مکعب صرفه جویی آب در هر هکتار از اراضی کشاورزی به همراه دارد.
صالحی افزود: تجهیز چاه های کشاورزی به کنتورهای حجمی در کنار اجرای سامانه های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی نقش مهمی در صرفه جویی و جلوگیری از هدر رفت آب در این بخش دارد.
وی، از آغاز عملیات اجرایی لایروبی و مرمت 80 رشته قنات استان مرکزی در سال جاری خبر داد و گفت: لایروبی این قنوات با اعتباری بالغ بر 35 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی در حال انجام است.
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان مرکزی یادآور شد: سه هزار و 600 رشته قنات در این استان وجود دارد که 2 هزار و 400 رشته آن دایر است و سالانه 150 رشته از محل اعتبارات ملی و استانی لایروبی و مرمت می شوند.
صالحی ادامه داد: لایروبی قنوات علاوه بر حفظ شرایط موجود و جلوگیری از کاهش آبدهی قنات ها، افزایش 10 تا 20 درصدی آبدهی آن ها را به همراه دارد.
وی افزود: به منظور جلوگیری از کاهش آبدهی قنوات کشاورزان نیاز است که در زمینه مرمت و نگهداری این سازه های همراهی و همکاری لازم را با بخش دولتی و جهاد کشاورزی صورت گیرد.
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: 20 کیلومتر شبکه گذاری در زیر دست سدهای و 10 کیلومتر لوله گذاری در اراضی تعاونی تولید استان از ابتدای سال جاری تا کنون به بهره برداری رسیده است.
صالحی خاطر نشان کرد: اجرای طرح های لوله گذاری انتقال آب کشاورزی کاهش 30 درصدی هدر رفت آب در این بخش را موجب می شود.
سه هزار و 600 رشته قنات در استان مرکزی وجود دارد.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.