مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: مرمت بازار اراک بدون اطلاع از وضعیت موجود و برنامه جامع، شعاری بیش نیست.

به گزارش ایلنا، علیرضا ایزدی امروز با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران گفت: مجموعه 14 هکتاری بازار تاریخی اراک به واسطه عظمت ساختاری و شکوه تاریخی، برنامه‌ای اساسی و جامع را برای مرمت و احیا می‌طلبد زیرا نمی‌توان با برنامه‌های منفرد و مقطعی، امیدی به حفظ اصولی این مجموعه داشت.

وی ادامه داد: برای نخستین بار نقشه برداری کامل بازار اراک در حال انجام است و پس از اطلاع از وضعیت موجود، طرح جامع مرمت و احیا تمام نقاط این مجموعه تدوین می‌شود.

ایزدی ادامه داد: هرگونه اظهار نظری در خصوص مرمت و احیا بازار بدون اطلاع از وضعیت موجود، کمبودها، موانع و از همه مهمتر نقشه مجموعه، شعاری بیش نیست چرا که در خصوص وضعیت و شرایطی اظهار نظر کرده‌ایم و یا اقدامات اجرایی صورت داده‌ایم که اساسا نسبت به آن کم اطلاعیم. بازار محل آزمون و خطا نیست زیرا نه توان خطاهای اجرایی را و نه شرایط کم توجهی را دارد.

‎وی در ادامه با اشاره به پیشرفت 70 درصدی نقشه برداری بازار گفت: پیش‌بینی ما این است که تا اواسط بهمن ماه نقشه‌برداری این مجموعه به پایان رسد تا اولین نقشه به روز و با مشخصات کامل بازار تهیه شود. همچنین پوشش بام بازار با کلیه عوارض و به ویژه شیب بندی‌ها در این نقشه برداری تعیین و مشخص می‌شود.

ایزدی ادامه داد: برداشت فنی از تمام تزئینات، بستر‌های معماری و الحاقات بازار نیز در این طرح دیده شده از این رو می‌توان امید داشت برنامه‌ای که پس از این طرح تدوین می‌شود، برنامه‌ای همه گیر، هدفمند و اجرایی خواهد بود.

‎ مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی در پایان گفت: پیش‌نیاز این برنامه در دست تهیه است، باور عمومی کلیه دستگاه‌ها و مسوولان دخیل در بازار است که می‌تواند امید بخش مرمت و احیا این مجموعه باشد. اگر این باور عمومی وجود نداشته باشد نمی‌توان مجموعه کم نظیر بازار را مرمت اصولی کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.