محمدرضا رشیدی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بازسازی بخش هایی از بازار «چال حسن خان» به میزان هفت هزار متر مربع و بخش هایی از بازارهای فراش بافی، بزازخانه کهنه و نو و بازار اسلامی باقی مانده است.
وی ادامه داد: مساحت راسته بازار کرمانشاه 64 هزار متر مربع است و مابقی آن که از 30 هزار مترمربع بازسازی شده و 12هزار مترمربع باقی مانده جدا می شود به طاق های اصیل اختصاص دارد.
وی گفت: بازار سنتی کرمانشاه به شکل طولی و خطی شکل گرفته، از یک دروازه آغاز می شود و به دروازه دیگر ختم می شود و آنچه که در ساختار کاری میراث فرهنگی وجود دارد این است بتواند بازارهای سنتی و قدیمی کرمانشاه را احیا کند، از همین رو از سال 74 کار مرمت بازار در دستور کار قرار گرفت.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه سالانه اعتباری هرچند اندک در اختیار میراث فرهنگی قرار می گیرد سعی می شود به بازارهایی توجه شود که آسیب بیشتر دیده و کم تر بدان توجه شده است و ارزش افزوده پایین تری دارند.
رشیدی با بیان اینکه کار مرمت و بازسازی بازار قدیمی کرمانشاه از راسته بازار صندوق سازها از سال 74 آغاز شده، افزود: در آن سال در این راسته بازار در مساحتی به میزان 540 متر کار انجام شد و این بازسازی در سال های بعد در راسته بازار علاف خانه در حدود سه هزار و 500 متر ادامه یافت.
او یادآور شد، کار بازسازی در راسته بازار ترک ها در حدود سه هزار و 500 متر، راسته بازار فراش ها به میزان 300 متر، راسته بازار مسگرها به میزان 2 هزار و 100 متر، راسته بازار صحاف ها در حدود 500 متر، راسته بازار تفنگ سازها یک هزار و 100 متر، راسته بازار زرگرها یک هزار و 140 متر، چال حسن خان چهار هزار متر و بخش هایی از راسته بازار توپخانه و بزازخانه کهنه و نو انجام شده است.

** مرمت راسته بازار بنکدارهای کرمانشاه تا پایان سال به پایان می رسد
کارشناس دفتر فنی معاونت میراث فرهنگی کرمانشاه با بیان اینکه بازسازی 2 هزار و 400 متر از راسته بازار بنکدارها و آهنگرها انجام شده، افزود: مرمت چندین طاق باقی مانده که تا پایان امسال به اتمام می رسد.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای بیش از چهار هزار اثر تاریخی است که تاکنون بیش از 2 هزار 200 اثر آن ثبت ملی شده است.
7460/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.