«حسین میرزایی» روز یکشنبه در نشست شورای پشتیبانی نهضت سواد آموزی خمین، افزود: این استان در ارزیابی عملکرد محو بیسوادی بر اساس شاخص های شانزده گانه در بین 32 استان کشور جایگاه اول را به خود اختصاص داده است.
وی اظهارداشت: نرخ باسوادی استان مرکزی 96 و پنج صدم است و این اخطه گام های بلندی بعد از پیروزی انقلاب در راستای محو بیسوادی برداشته است.
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی افزود: نرخ باسوادی استان قبل از پیروزی انقلاب بر اساس سرشماری سال 55 معادل 54 درصد بود اما اکنون به 96 و پنج دهم درصد رسیده است.
میرزایی توضیح داد: طبق سرشماری سال 95 ، 32 هزار و 68 نفردر رده سنی 10 تا 49 سال در سطح استان اعلام بیسوادی کردند.
وی ادامه داد: شهرستان خمین در جذب بیسوادان در استان مرکزی پیشرو است و نرخ باسوادی این شهرستان 96 و 6 دهم درصد عنوان شده که یک صدم از میانگین استانی بیشتر است.
وی گفت: در روه سنی بالای 6 سال میانگین باسواری خمین از شاخص استانی 87 درصدی کمتر و معادل 82 و 6 دهم درصد است.
معاون سواد اموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: مهاجرت از شهرستان های اطراف به روستاهای خمین و ماندگار نبودن جمعیت مهاجر در فصل امتحانات پایان سال تحصیلی باعث شده این جمعیت تحت پوشش باسواد شدن قرار نگیرند.
فرماندار خمین نیز در این نشست گفت: مهمترین شاخص توسعه هر کشور باسوادی، دانش و آگاهی جمعیت آن است.
«احمد طهرانی» با تقدیر از تلاش مضاعف خمین در محو بیسوادی افزود: صدور فرمان تاریخی امام خمینی در هفتم دی ماه سال 58 تحولی شگرف در محو بیسوادی و سواد دارشدن جمعیت داشت.
وی ادامه داد: هیچ فردی تمایل ندارد ابراز بیسوادی کند و به عنوان نانوان در دانش و کم سواد شناخته شود.
فرماندار خمین تاکید کرد: مهاجرت ویژه از جامعه عشایر از شهرستان های اطراف به خمین و ساکن شدن در روستاها باعث شده بر نرخ بیسوادان افزوده شود.
مدیر آموزش و پرورش خمین نیز در این نشست گفت: 215 سوادآموز این شهرستان درسال تحصیلی جاری جذب دوره های آموزشی این نهاد شدند.
«عبدالرضا پیر حسینی» افزود: سهیمه تکلیفی این شهرستان در جذب سوادآموزی 170 نفر است که در سال تحصیلی جاری 215 نفر جذب شدند و این شهرستان بعد از شازند در جایگاه دوم از نظر جذب سواد آموز قرار دارد.
وی بیان کرد: 50 دانش آموز بازمانده از تحصیل در این شهرستان شناسایی شده است که به دلایل مشکلات اقتصادی و یا مهاجرت از ادامه تحصیل بازمانده اند.
شهرستان خمین از توابع استان مرکز ی105 هزار نفر جمعیت دارد که 18 هزار نفر آن دانش آموز است.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.