«محمد رضا شفیعی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ارقام جدید گل های داوودی شاخه بریده، تک گل و درشت از طریق پرتوتابی با اشعه گاما اصلاح نژاد شد.
وی بیان کرد: اجرای این طرح از 2 سال گذشته با همکاری سازمان انرژی اتمی کلید خورد و ارقام گل داوودی از طریق کشت بافت (درون شیشه) در معرض اشعه گاما قرار گرفتند.
رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاه زینتی تصریح کرد: 6 بوته موتانت (جهش ژنتیکی یافته)گل داوودی شاخه بریده در رنگ های جدید از طریق پرتوتابی در سال گذشته اصلاح نژاد شد و هر بوته امسال به 20 عدد گل تکثیر و ثبات صفت و رنگ آن ها تایید شده است.
شفیعی بیان کرد: ارقام جدید تکثیر شده با کیفیت و بازار پسندی به حوزه توزیع و تکثیر گل کشور معرفی می شود.
وی بیان کرد: این ارقام جدید در سال آینده تکثیر انبوه شده و گل های داوودی شاخه بریده تک گل، درشت، متنوع ،جذاب و بازارپسند تجاری سازی و در اختیار بخش تولید قرار می گیرد‌.
رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاه زینتی گفت: با توجه به محدودیت ارقام گل های داوودی شاخه بریده گل درشت در کشور، تولید انبوه و تنوع آن ها در حدود 40 درصد افزایش می یابد.
شفیعی افزود: گل های داوودی اصلاح شده کشور از نوع خوشه ای و باغچه ای بودند و اکنون پژوهشگران به ارقام گل های شاخه بریده تک گل دست یافتند و که این امر باعث می شود رویالیتی (حق امتیاز) به کشورهای دیگر پرداخت نشود و به دلیل نوآوری در توسعه صادرات گل داوودی نیز اثر گذار باشد.
وی گفت: داوودی شاخه بریده که یک ساقه گل با ارتفاع بلند و با استحکام خوب با یک گل درشت است و داوودی خوشه ای نیز ساقه گل دهنده با ارتفاع متوسط و گل های متعدد دارد که گل ها در آن ریز و به صورت تجمعی هستند.
پژوهشکده ملی تحقیقات گل و گیاهان زینتی محلات شامل بخش های اصلاح، تکثیر و پرورش، گیاه پزشکی، تحقیقات خاک و آب، بیوتکنولوژی، عرضه، نگهداری و محیط های تولید، تحقیقات اقتصادی و بازاریابی در سال 1375 راه اندازی شده است.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.