به گزارش ایرنا، سید «علی آقازاده» عصر سه شنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات استان مرکزی در اراک، افزود: روند رو به رشد صادرات تا پایان سال ادامه داردو امید است رکود خوبی در فرصت های باقی مانده امسال زده شود.
وی بیان کرد: تعهد صادراتی این استان در سال جاری یک و نیم میلیارد دلار است که تمامی تلاش برای تحقق آن به کار گرفته شده است.
استاندار مرکزی ادامه داد: هفته آینده نمایشگاه صنعت در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی استان مرکزی برگزار می شود که برای افتتاح این آیین وزیر صنعت، معدن و تجارت دعوت شده است.
آقازاده عنوان کرد: در جریان سفر وزیر صنعت به استان مرکزی نشست با صنعتگران و صادرکنندگان این استان نیز پیش بینی شده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: خط هوایی مستقیم تهران - اراک و اراک - تهران نیز 12 آذرماه جاری توسط شرکت هواپیمایی هما راه اندازی می شود و قرار است که روزهای دوشنبه هر هفته چهار پرواز رفت و برگشت در صبح و عصر انجام شود.
آقازاده بیان کرد: برقراری این پرواز نقش موثری در رونق اقتصادی استان مرکزی دارد و صنعتگران و صادرکنندگان باید برنامه ها و دعوت از میهمانان خود به استان مرکزی را در این روز برنامه ریزی کنند.
وی گفت: سفرهای خارجی متعددی برای افزایش تبادلات اقتصادی با کشورهای مختلف از استان مرکزی صورت گرفته و نیاز است که نتایج این سفرها در اقتصاد استان نمایان شود.
استاندار مرکزی افزود: استان مرکزی در زمره پنج استان مهم کشور در بحث صادرات است و باید از همه فرصت ها در این راستا بهره گیری کرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استان مرکزی نیز در ادامه این نشست گفت: آمارهای ارایه شده در خصوص صادرات ر هفت ماه امسال استان با وجود افزایش نسبت به مدت مشابه نگران کننده است و باید برنامه های کارشناسی موثری در این خصوص اجرایی شود.
«سعید فرخی» افزود: با توجه به اینکه ارزش پول ملی کاهش چشمگیری داشته، صادرات باید بیش از این میزان صورت می گرفت.
وی بیان کرد: موانع زیادی بر سر راه صادرات وجود دارد که باید به آن ها به صورت ویژه پرداخته شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در این نشست گفت: ارزش صادرات غیرنفتی این استان در هفت ماه اول امسال به 587 میلیون دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه قبل هفت درصد افزایش یافته است.
«محمدرضا حاجی پور» افزود: در این مدت 863 هزار تن صادرات غیرنفتی از استان مرکزی صورت گرفته که به لحاظ وزنی نیز این میزان هشت درصد افزایش یافته است.
وی بیان کرد: ارزش واردات استان مرکزی در هفت ماه امسال 216 میلیون دلار و میزان آن 102 هزار تن بوده که به لحاظ ارزش 2 درصد و به لحاظ وزنی 19 درصد افزایش یافته است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی ادامه داد: بیشتر واردات این استان در این مدت مربوط به پودر آلومین، آند کربن، مواد اولیه و مجموعه ماشین آلات بوده که بیانگر رونق در چرخه تولید استان مرکزی است.
حاجی پور اظهار داشت: انتخاب صادرکنندگان برتر ملی هر سال در کشور برگزار می شود و چهار صادر کننده برتر استان مرکزی امسال به عنوان نمونه برتر ملی انتخاب شدند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: اواخر آذرماه جاری برگزاری آیین تجلیل از صادرکنندگان برتر این استان پیش بینی شده است.
حاجی پور عنوان کرد: شاخص های مختلفی در راستای انتخاب صادرکنندگان نمونه استان مرکزی از جمله حفظ و توسعه بازارهای هدف، ماندگاری در بازارها، مهارت فنی و تخصصی، برند سازی و عضویت در تشکل های صادراتی مد نظر بوده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «باشقیرستان» یکی از جمهوری های فدراسیون روسیه است که استان مرکزی به عنوان نماینده ایران برای همکاری های اقتصادی در این جمهوری مطرح است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: سفر نماینده ایران در استان مرکزی به باشقیرستان روسیه برگزار شده و قرار است تفاهم نامه با این جمهوری پس از سفر رئیس جمهور آن به استان مرکزی در راستای همکاری های دوجانبه منعقد شود.
حاجی پور تصریح کرد: پیش بینی شده این سفر در سال 2019 و تا اواخر سال جاری برگزار شود.
وی عنوان کرد: بر اساس تفاهم ها، پارک علم و فناوری باشقیرستان زمینی را برای برقراری همکاری های دوجانبه در اختیار استان مرکزی قرار دهد و پارک علم و فناوری این استان نیز باید زمینی را در اختیار جمهوری باشقیرستان روسیه قرار دهد.
در نشست کارگروه توسعه صادرات استان مرکزی مشکلات صادرکنندگان این استان بحث و تبادل نظر شد.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی و چهارمین قطب صنعت کشور مطرح است و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
استان مرکزی با 12 شهرستان دارای بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت است.
3005/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.