به گزارش ایرنا، سید «علی آقازاده» روز دوشنبه در نشست کارگروه امور اقتصادی و تولیدی استان مرکزی در اراک، افزود: صنعت آلومینیوم ایران در سه ماه اخیر با بحران های مختلفی روبه رو بوده اما استان مرکزی با همکاری شرکت ایرالکو و تصمیم سازی بهنگام توانسته این بحران ها را مدیریت کند اما، هنوز برخی مشکلات وجود دارد که باید برای حل آن ها تدابیر ویژه اندیشیده شود.
استاندار مرکزی ادامه داد: سهمیه بندی محصولات تولیدی ایرالکو در بورس از مشکلات جدی است که توان تامین مواد اولیه را از بسیاری واحدهای فعال این بخش گرفته است.
آقازاده اظهار داشت: شرکت ایرالکو تاکنون ارز دولتی دریافت نکرده و مواد اولیه خود را یا از طریق صادرات و یا با نرخ آزاد تامین کرده است.
وی گفت: می طلبد که برای حل مشکل تامین مواداولیه صنایع پایین دستی آلومینیوم این استان به زودی نشستی با وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شود.
استاندار مرکزی اضافه کرد: استقرار شرکت آلومینیوم ایران در اراک زنجیره ای از صنایع وابسته و پایین دستی را در استان مرکزی شکل داده و سرنوشت این واحدها با تولیدات ایرالکو گره خورده است.
آقازاده عنوان کرد: نیاز است کارگروهی ویژه برای حمایت از صنایع وابسته به آلومینیوم در استان مرکزی تشکیل شود تا واحدهایی که توان خرید از بورس را ندارند و یا مواداولیه را با قیمت های بالاتر از واسطه ها خریداری می کنند شناسایی شود و حمایت های قانونی از آنها صورت گیرد.
وی تاکید کرد: احجاف به تولید عین بی عدالتی است و همه تلاش ها به کار گرفته شده تا جلوی بی عدالتی ها گرفته شود اما موضوعات باید به شکل قانونی پیش رود.
مدیرعامل شرکت ایرالکو در ادامه این نشست گفت: بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، سه کارخانه تولید آلومینیوم در ایران وجود دارد که تولید سالانه آن ها 350 هزار تن است.
«احمد مجیدی» افزود: 11 هزار کارخانه و کارگاه وابسته و زیردستی به صنعت آلومینیم در کشور وجود دارد که 250 هزار نفر در این واحدها مشغول به فعالیت هستند.
وی بیان کرد: تولیدات ایرالکو تا پارسال در بورس عرضه می شد و هر واحد بر اساس موافقت اصولی و توانش مواد اولیه خریداری می کرد اما، با برقراری وضعیت ارزهای دستوری مشکلات این صنعت روز به روز اضافه شده است.
مدیرعامل شرکت ایرالکو ادامه داد: تهیه مواد اولیه در هر ماه نیازمند 35 میلیون دلار است و نیاز است که دولت در این راستا حمایت قاطع تری داشته باشد.
مجیدی اظهار داشت: ایرالکو در بسیاری از مواقع شمش تولیدی خود را تهاتر کرده که این امر به ضرر صنایع داخلی است.
وی گفت: سالانه 14 میلیارد روپیه و 650 میلیون یوان برای خرید مواد اولیه نیاز است.
مدیرعامل شرکت ایرالکو اضافه کرد: ابلاغ بخشنامه های مختلف از مهمترین مشکلات است و برای لغو بسیاری از آن ها باید نشست های مختلف برگزار شده و نامه نگاری انجام شود اما مجدد بخشنامه های جدیدی ارایه می شود.
مجیدی عنوان کرد: ثبت سفارشات بر اساس بخشنامه اول آبان ماه جاری لغو شده در حالیکه پنج هزار تن آهن در بندرعباس و یکسری در کشتی ها است و باید مبالغ آن ها رد و بدل شود.
وی تصریح کرد: موضوع تحریم ها هم باعث شده که طرف های خارجی از جمله هند در مراودات مالی برای این صنعت مسایلی را ایجاد کرده اند.
مدیرعامل شرکت ایرالکو افزود: این شرکت در هر ماه چهار هزار میلیارد ریال هزینه دارد و کمترین قیمت تمام شده آلومینیوم آن 340 هزار ریال است.
مجیدی بیان کرد: تنها 98 کارگاه و صنعته وابسته به آلومینیوم ایران از مجموع 11 هزار واحد فعال این بخش در کشور مجاز به خرید از بورس هستند که این روند موجب از بین رفتن بسیاری از آن ها می شود.
وی گفت: شرکت ایرالکو محدودیتی در بورس ندارد و اعتقاد بر عرضه محصولات برای تولیدات داخلی دارد.
مدیرعامل شرکت ایرالکو ادامه داد: باید سقف عرضه بورس برداشته شود و هر واحدی که توان خرید دارد از بورس خریداری کند و سازمان های بازرسی و نظارتی حمایت های ویژه ای از صنایع پایین دستی داشته باشند.
وی عنوان کرد: مکاتبات زیادی صورت گرفته که تامین مواد اولیه آلومینیوم با نفت به کشورهای هند، روسیه و چین صورت گیرد و در قبال آن پول این مواد به صورت ریالی در ایران به بانک مرکزی پرداخت شود اما تاکنون اتفاق خاصی رخ نداده است.
مدیرعامل شرکت ایرالکو اضافه کرد: اگر این مهم صورت گیرد نیازی نیست شمش ها تولیدی به این کشورها داده شود.
دبیر انجمن آلومینیوم استان مرکزی نیز در این نشست گفت: بیش از 300 واحد تولیدی که مواد اولیه آن ها آلومینیوم است در این استان فعال است.
«میثم محرابی» افزود: ظرفیت اسمی این واحدها بیش از 15 هزار نیروی کار مستقیم و 45 هزار نیروی غیرمستقیم است.
وی بیان کرد: انجمن آلومینیوم این استان از حمایت های دولتی محروم است و در تصمیم گیری ها دخالت داده نمی شود.
دبیر انجمن آلومینیوم استان مرکزی ادامه داد: بحث شمش در سهمیه بندی آلومینیوم تنها به واحدهای دارای کوره تعلق می گیرد و سایر واحدها باید بیلت دریافت کنند که این ماده همیشه در بازار موجود نیست و باعث می شود مواد اولیه به واحدهای زیردستی نرسد.
محرابی اظهار داشت: صنعتگران آلومینیوم هر روز با بخشنامه های جدید مواجه هستند و بازار ثابت نیست.
دبیر انجمن آلومینیوم استان مرکزی اضافه کرد: قیمت مواد اولیه آلومینیوم نسبت به پارسال سه برابر شده است و خیلی از صنایع نمی توانند تولید داشته باشند.
محرابی گفت:اغلب صنایع مرتبط با آلومینیوم با مشکل نقدینگی مواجه هستند و طیفی فعالان این صنعت و صنایع پایین دستی تعطیل و نیمه تعطیل هستند و یا با ظرفیت 20 تا 30 درصدی فعالیت می کنند.
وی تصریح کرد: ارزش افزوده و ورود بی رویه پروفیل از خارج از کشور از دیگر مشکلات اساسی در این صنعت است.
دبیر انجمن آلومینیوم استان مرکزی افزود: قیمت تمام شده ایرالکو باید شفاف سازی شود.
محرابی تصریح کرد: ایجاد شهرک تخصصی آلومینیوم و مرکز تحقیقات آلومینیوم امری ضروری است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
در نشست کارگروه امور اقتصادی و تولیدی استان مرکزی در خصوص موارد و مشکلات صنعت آلومینیوم بحث و تبادل نظر شد.
استان مرکزی با 12 شهرستان دارای بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت است.
3005/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.