سرهنگ «جمشید محبت خانی» روز چهارشنبه در جریان سفر یک روزه به اراک در گفت و گو با ایرنا، افزود: حراست بهینه از عرصه های زیستی کشور به هشت هزار و 500 محیط بان نیاز دارد که اکنون این تکلیف مهم با 37 درصد توان به بهترین شکل انجام می شود.
وی اظهار داشت: برنامه جذب 300 محیط بان در سال جاری از طریق آزمون در دست انجام است که 9 نفر از آنان سهمیه خدمت در استان مرکزی هستند.
فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست کشور گفت: راهبرد این سازمان بهره گیری حداکثری از ظرفیت مردم و تشکل های غیردولتی زیست محیطی برای حراست بهینه از عرصه های طبیعی است و در این خصوص موفقیت زیادی حاصل شده است.
محبت خانی با ابراز تاسف از حوادث جان باختن محیط بانان در سال های اخیر گفت: آموزش محیط بانان در بخش های مختلف با هدف جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی ضروری است.
وی اظهار داشت: صرف منابع مالی برای آموزش و مهارت ورزی نیروی انسانی در سازمان ها هزینه محسوب نمی شود بلکه سرمایه ارزشمندی در پیشبرد امور و مهار خسارت های احتمالی است.
فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست کشور گفت: مهارت ورزی و دانش کافی در بهره گیری از ابزار تخصصی دفاعی و شیوه های واکنش سریع در حوزه یگان حفاظت از اهمیت زیادی برخوردار است و در مواجهه با خطر و یا تخلف در کاهش میزان خسارت احتمالی و نتایج مطلوب اثرگذار است.
محبت خانی افزود: هدف غایی سازمان حفاظت محیط زیست، حفظ جان انسان ها و نگهداری بهینه منابع پایه در طبیعت است و یگان حفاظت در این راستا ماموریت های مهم و حساسی برعهده دارد.
استان مرکزی یکی از مناطق برخوردار طبیعی در امتداد زاگرس است که انواع مناطق زیستگاهی تالابی، کویر، کوهستانی و دشت را در خود دارد و تاکنون 363 گونه جانوری شامل 53 گونه پستاندار، 205 گونه پرنده، 54 گونه خزنده، 20 گونه دوزیست، 17گونه آبزی و یکهزار و 336 گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.
12 و 25 صدم درصد از مساحت استان مرکزی در قالب 11 منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده که این مناطق از بهترین زیستگاه ها و پناهگاه های حیات وحش کشور محسوب می شوند.
مناطق تحت حمایت استان مرکزی شامل 2 منطقه حفاظت شده 70 قله اراک و الوند خمین، 2 پناهگاه حیات وحش راسوند شازند و جاسب دلیجان، مناطق شکار ممنوع بازرجان تفرش، کلاهه آشتیان، چال خاتون شازند، پلنگاب خنداب، خرقان زرندیه و تالاب میقان و اثر طبیعی ملی غار نخجیر است.
منطقه حفاظت شده 70 قله اراک دارای حدود 97 هزار هکتار وسعت و اولوند خمین هشت هزار و 600 هکتار است.
استان مرکزی خاستگاه سوم کشور در حوزه تنوع زیستی است.
6991/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.