« احمدرضا خزاعی » روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا در اراک، افزود: یک میلیون و 790 هزار تبعه خارجی بر اساس سرشماری سال 95 در کشور وجود دارد که 90 درصد آنان شامل یک میلیون و 580 هزار نفر را افراد تبعه افغان تشکیل می دهد.
وی ادامه داد: یک میلیون و 200 هزار نفر از اتباع خارجی کشور دارای اقامت قانونی هستند و به عنوان جامعه هدف خدمات دهی سازمان تامین اجتماعی محسوب می شوند.
مدیرکل امور اتباع خارجی سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: 35 هزار تبعه کشورهای خارجی مقیم ایران تا پایان سال گذشته پوشش بیمه ای داشته اند و امسال نیز هفت هزار تبعه خارجی زیر چتر بیمه ای تامین اجتماعی قرار گرفته اند که با احتساب افراد تحت تکفل بالغ بر 78 هزار نفر نمی شوند.
خزاعی گفت: اتباع عراقی، ترک، پاکستانی، آمریکایی و کانادایی حدود 10 درصد بیمه شدگان تامین اجتماعی را شامل می شوند.
وی ادامه داد: 34 هزار و 878 نفر معادل 82 درصد از مجموع اتباع تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی را مردان و هفت هزار و 122 نفر معادل 18 درصد را زنان تشکیل داده است.
مدیرکل امور اتباع خارجی سازمان تامین اجتماعی اظهارداشت: 2 هزار و 581 نفر مستمری بگیر اتباع خارجی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار دارد که یکهزار و 300 نفر تبعه عراقی و 903 نفر تبعه افغان هستند.
خزاعی یادآور شد: اتباع خارجی به 2 روش شامل برخورداری از گذرنامه های خانوادگی و انفرادی و یا کارت آمایش اقامت می توانند به صورت قانونی در داخل ایران فعالیت های اقتصادی و اجتماعی داشته باشند.
وی ادامه داد: اتباع خارجی که در داخل کشور اشتغال قانونی دارند بر اساس ماده 5 قانون تامین اجتماعی همانند شهروندان جمهوری اسلامی به غیر از بیمه بیکاری می توانند از سایر خدمات بیمه این سازمان بهره مند شوند.
مدیر کل امور اتباع خارجی سازمان تامین اجتماعی، نا آگاهی اتباع خارجی برای بهره مندی از خدمات بیمه ای سازمان تامین اجتماعی را از مهمترین مشکلات عنوان کرد و گفت: توزیع اقلام اطلاع رسانی و بهره گیری از مطبوعات از برنامه های اولویت دار این سازمان برای ارائه خدمات بیمه ای به این افراد است.
خزاعی پیشنهاد برای اصلاح قانون پوشش بیمه ای اتباع خارجی را از برنامه های سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد و افزود: با اصلاح این قانون کارفرمایان ملزم می شوند حق بیمه و مالیات کارگران خارجی را پرداخت کنند و این افراد نیز باید عوارض حضور و کار خود را در کشور پرداخت کنند.
وی ادامه داد: پرداخت حق بیمه و مالیات اتباع خارجی هزینه بهره گیری از این افراد را در چرخه کار افزایش می دهد و با افزایش رقابت پذیری زمینه جایگزینی نیروی کار ایرانی در مشاغل بهتر مهیا می شود.
مدیرکل امور اتباع خارجی سازمان تامین اجتماعی خاطر نشان کرد: کارفرمایانی که از پرداخت حق بیمه و مالیات به کارگیری اتباع خارجی خودداری کنند،مشمول قانون 181 شده و ما به ازای به کارگیری هر یک روز کارگر غیر مجاز خارجی باید معادل پنج روز جریمه بپردازند.
خزاعی افزود: به کارگیری مجدد کارگران خارجی غیرمجاز افزایش جریمه کارفرما تا 10 برابر را دارد و در صورت پرداخت نشدن جریمه کارفرمای خاطی باید سه ماه تحمل حبس کند.
وی خاطرنشان کرد: خبرنگاران خارجی که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایران فعالیت خبری دارند می توانند بر اساس ماده 5 قانون تامین اجتماعی با پرداخت هفت درصد حق بیمه از خدمات بیمه ای این سازمان بهره مند شوند.
مدیرکل امور اتباع خارجی سازمان تامین اجتماعی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: 21 دفتر کارگزاری بیمه تامین اجتماعی در کشورهایی از جمله آمریکا کانادا، اروپا، قطر، عمارات، ترکیه، استرالیا، هندوستان، چین و آذربایجان و عراق دایر است که ایرانیان مقیم این کشورها می توانند با مراجعه به این مراکز از خدمات سازمان تامین اجتماعی بهره مند شوند.
خزاعی افزود: 310 هزار ایرانی خارج از کشور شامل 30 هزار نفر بیمه شده اصلی، حدود 80 هزار نفر بیمه شده تبعی و 85 هزار نفر مستمری بگیر از خدمات بیمه این سازمان بهره مند هستند.
مدیرکل تامین اجتماعی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: 686 تبعه خارجی شامل 574 نفر بیمه شده مرد و 112 نفر بیمه شده زن تحت پوشش اداره کل تامین اجتماعی این استان قرار دارد.
«محمدرضا بیدهندی» افزود: شهرستان های ساوه، اراک، دلیجان، زرندیه و کمیجان به ترتیب بیشترین تبعه خارجی تحت پوشش این اداره کل را دارد.
وی ادامه داد: 608 نفر از تبعه خارجی تحت پوشش اداره کل تامین اجتماعی استان مرکزی تبعه افغان، 32 نفر هندی و بقیه تبعه پاکستانی، تاجیکستان و لبنان هستند.
297 هزار و 806 نفر از جمعیت استان مرکزی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار دارند که با احتساب افراد تبعی شمار بیمه شدگان این استان به 773 هزار و 343 نفر می رسد.
خدمات درمانی تامین اجتماعی در استان مرکزی از طریق سه واحد بیمارستانی در اراک، ساوه و شازند و هفت درمانگاه فعال انجام می شود.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.