به گزارش ایرنا، آیت الله «قربانعلی دری نجف آبادی» عصر یکشنبه در آیین رونمایی از کتاب شبیه نامه در فرهنگسرای آیینه اراک، افزود: هر جلوه از واقعه عاشورا کلاس درس بزرگ تربیتی است و باید با راهبری درست آیین های سوگ این ایام بستر انتقال مفاهیم ناب و ارزش‏های انسانی و اسلامی را به اقشار مختلف مردم بیشتر فراهم کرد.
وی ادامه داد: عزاداران و دلسوختگان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) باید با بینش و بصیرت در این ایام عزاداری کنند و از موارد شبهه ناک و خرافی در آیین ها که آب به آسیاب دشمن می ریزد، بپرهیزند.
امام جمعه اراک اظهار داشت: ملت ایران به عنوان طلایه داران مذهب مقدس تشیع وظیفه خطیری در برگزاری آیین عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع)، تشریح و تبیین اهداف و آرمان های آن امام همام برعهده دارند و آحاد جامعه باید به آن توجه ویژه داشته باشند.
آیت الله دری نجف آبادی ادامه داد: هر اندازه در فراگیر کردن فرهنگ عاشورا و اهداف والای حضرت سیدالشهدا(ع) تلاش شود، آینده مذهب مقدس تشیع بیمه می شود.
وی اضافه کرد: تحقیق، پژوهش و نگارش کتاب در بخش های مختلف مذهبی و فرهنگی گام مهمی در راستای زدودن تحریف در سبک و سیاق عزاداری است که دستگاه های فرهنگی باید در این راستا محققان و پژوهشگران را حمایت کنند.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی بیان کرد: پیام و فلسفه عاشورای حسینی دارای مضامین بلندی است که عزتمندی و اقتدار نظام اسلامی از آن نشات گرفته و این مهم باید با قلم نویسندگان و پژوهشگران به بهترین شکل ممکن در جامعه گسترش یابد.
وی در خصوص عزاداری به شیوه تعزیه خوانی نیز گفت: این آیین فراز و فرودهایی داشته است ولی همچنان با حضور هنرمندان متعهد و دلسوز پویایی خود را حفظ کرده است.
نویسنده کتاب شبیه نامه نیز در این آیین گفت: این کتاب چگونگی شکل گیری و رشد تعزیه خوانی در نقاط شهری و روستای 31 استان کشور را بیان می کند.
«اسماعیل مجللی» افزود: هنر تعزیه در دوران حکومت قاجار به اوج خود رسید و بسیاری از فرهنگ های عامیانه ملت از طریق تعزیه در جامعه نهادینه شده است.
وی بیان کرد: آثار و پژوهش های «ژارژ ژنت» و «ژرژینیو» فرانسوی، «رومن یاکوپسن» روسی و «برتولت برشت» آلمانی در خصوص هنر تعزیه در کتاب شبیه نامه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
کتاب شبیه نامه در یکهزار و 172 صفحه از سوی انتشارات فکر بکر و تیراژ یکهزار جلد چاپ شده است.
بیش از یکهزار و 500 هیات مذهبی و 300 هیات تعزیه خوانی در نقاط شهری و روستایی فعالیت می کنند.
3017/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.