نگرانی در مورد تبعات یک طرح گردشگری در تنها جزیره ایرانی دریای خزر/ یک فعال محیط زیست: چرا رئیس جمهور باید به چنین طرحی در یکی از ناب‌ترین مناطق حفاظت شده ما ورود کند؟

محمد درویش، فعال یا سابقه محیط زیست ضمن انتقاد از تصمیم اخیر رئیس دولت سیزدهم در مورد جزیره آشوراده، اظهار داشت: به نظر من، فرآیند کار در روند این تصمیم به طور جدی محل اشکال است. اساسا چه دلیلی دار که رئیس جمهور مملکت به چنین موضوعی ورود کند؟

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جماران؛ امتداد نوشت: هفته‌ی گذشته، سید ابراهیم رئیسی پس از بازدید از جزیره آشوراده برای حل موانع اجرای طرح طبیعت‌گردی در این جزیره، دستوراتی را صادر کرد که این مسئله با واکنش و انتقادات گسترده از سوی فعالین محیط زیست مواجه شده است.

محمد درویش، فعال یا سابقه محیط زیست ضمن انتقاد از این تصمیم اخیر رئیس دولت سیزدهم، اظهار داشت: به نظر من، فرآیند کار در روند این تصمیم به طور جدی محل اشکال است. اساسا چه دلیلی دار که رئیس جمهور مملکت به چنین موضوعی ورود کند؟

وی افزود: قاعدتا باید یک پروژه‌ای در این باره از سوی یک پیمانکار یا شرکت مهندسی مشاور به سازمان حفاظت از محیط زیست پیشنهاد شود و این سازمان، روند ارزیابی زیست محیطی آن را انجام دهد. اگر چنانچه این پروژه توانست از این ارزیابی‌ها سربلند بیرون بیاید به مانند سایر پروژه‌ها می‌توان آن را اجرا کرد.

چرا سازمان حفاظت از محیط زیست و شخص سلاجقه باید در این باره سکوت کند؟

درویش، خاطرنشان کرد: با وجود این همه حساسیت درباره این موضوع، بدون اینکه سرمایه‌گذار یا حتی جزئیات و ابعاد طرح مشخص بوده و گزارش ارزیابی محیط زیستی داشته باشد، چرا باید رئیس جمهور به چنین طرحی در یکی از ناب‌ترین مناطق حفاظت شده ما ورود کند؟

این فعال برجسته محیط زیست، اضافه کرد: چرا سازمان حفاظت از محیط زیست و علی سلاجقه در کسوت ریاست آن، باید در این باره سکوت کند؟ ما به جد در این رابطه از سازمان حفاظت از محیط زیست گلایه داریم. اصلا چه دلیلی وجود دارد که رئیس جمهور، شخصا به پروژه‌ای ورود کند که می‌تواند به مانند سایر پروژه‌ها، روند علمی و فنی خود را طی کند؟

این قضیه خیلی مشکوک است!

وی، ادامه داد: ما نمی‌توانیم درباره پروژه‌ای رئیس جمهور دستور آن را صادر کرده، قضاوتی داشته باشیم. چرا که هیچ جزئیاتی درمورد آن نمی‌دانیم و گزارش ارزیابی در خصوص جزئیات آن منتشر نشده است. به نظر من، این قضیه خیلی مشکوک است.

فعالین محیط زیست خیلی از سلاجقه نا امید شده‌اند

درویش، همچنین با گلایه از عدم مشورت مسئولین با فعالین و کارشناسان محیط زیست درباره این طرح، عنوان داشت: ما انتظار داشتیم که سازمان حفاظت از محیط زیست، دست کم یک اتاق فکر با حضور کارشناسان بزرگ محیط زیست کشور در این رابطه تشکیل داده و با این چهره‌ها مشورت کند. متاسفانه چنین اقدامی صورت نگرفته و فعالین محیط زیست خیلی از سلاجقه نا امید شده‌اند.

چرا طرحی که رئیس جمهور به آن ورود کرده، نباید در مقابل افکار عمومی و کارشناسان، شفاف و روشن باشد؟

وی، اضافه کرد: ما حتی نمی‌دانیم که آقایان بناست تا ذیل اجرای این طرح، چه اقداماتی را در این منطقه بکر صورت بدهند؟ مثلا قرار است پیست اتومبیلرانی در آن ایجاد کرده و یا فرضا هتلسازی و ساخت کمپ‌های اقامتی را در دستور کار قرار دهند؟ وقتی اصلا از ابعاد این طرح اطلاع نداریم و نمی‌دانیم که چه اتفاقی بنا است تا در منطقه بیافتد، حتی نمی‌توانیم قضاوتی درباره تهدیدات و آسیب‌های متوجه میانکاله و آشوراده داشته باشیم.

درویش، همچنین در پایان، خاطرنشان کرد: چرا مخاطب درباره ابعاد این طرح باید به حدس و گمان متوسل شود؟ چرا طرحی که رئیس جمهور به آن ورود کرده، نباید در مقابل افکار عمومی و کارشناسان و صاحبنظران، شفاف و روشن باشد؟

دیدگاه تان را بنویسید