به گزارش خبرنگار ایرنا محمد اسلامی چهارشنبه شب در نشست وزیر نیرو با مدیران آب و برق و نمایندگان استان مازندران درمجلس در ساری افزود: امروز ورود سموم کشاورزی و نفوذ شیرابه های زباله و فاضلاب های شهری به آب های زیر زمینی نگرانی جدی استان است.
وی با بیان اینکه اجرای طرح فاضلاب برای استان های شمالی که دارای رطوبت و سطح آب بالایی دارند اولویت نخست قانون گذاران پس از انقلاب اسلامی بوده، ادامه داد: به رغم اینکه اعتبار قابل توجهی از بانک توسعه اسلامی برای اجرای طرح های فاضلاب وجود دارد اما هنوز این اعتبار محقق نشده است.
استاندار مازندران با درخواست از وزیر نیرو برای سرعت بخشیدن به طرح های آب و فاضلاب استان، اظهار داشت: کشاورزی مازندران با کمبود جدی آب مواجه است اما میلیون ها مترمکعب آب روان به دریای خزر می ریزد و در بخش آببندان ها نیاز به اقدام ضربتی است و این کاری پیچیده نیست فقط حمایت و برنامه ریزی می خواهد.
اسلامی بیان داشت: توجه به آببندان ها علاوه بر تامین آب کشاورزی، فعالیت های تکمیلی پرورش ماهی و گردشگری را در کنار خود دارد که موجب افزایش درآمد کشاورزان و ایجاد اشتغال می شود.
استاندار مازندران به مقوله هدر رفت آب در استان اشاره کرد و گفت: تکمیل شبکه های آب کشاورزی در زیر سد البرز، رجایی و گلورد را سرعت بدهیم.
وی با اشاره به کمبود برق در تابستان در مازندران گفت: در سند اقتصاد مقاومتی 2هزار مگاوات برق را باید تا سال 1400در استان تولید کنیم .
اسلامی با بیان اینکه 500مگاوات برق باید با فوریت در مدار قرار بگیرد، گفت: پیشنهاد ما به وزارت نیرو این است که بسته های تشویقی برای تبدیل کولرهای پنجره ای به اسپیلیت را در استان اجرایی کنیم چراکه سبب کاهش مصرف برق تا 800مگاوات می شود.
وی با بیان اینکه 300مگاوات برق در مازندران با تغییر ساعت کاری اداری کاهش و مدریت مصرف را عملیاتی کرده ایم، گفت: سیاست های تشویقی را در کاهش و مدیریت مصرف در مازندران باید اجرایی کنیم.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز در این نشست با بیان اینکه هزینه طرح های آبی مازندران 2برابر بیشتر از استان های دیگر کشور است، گفت: گران بودن قیمت مصالح به ویژه شن و ماسه، تملک زمین، پراکندگی جمعیت و جابجایی روستاها سبب می شود تا طرح های آبی در این استان گران تمام شود.
محمد حاج رسولی ها دلیل اصلی کندی پیشرفت فیزیکی طرح های آبی در این استان را کمبود اعتبار دانست.
وی با بیان اینکه برای تسریع در ساخت هراز نیاز به اعتبار زیادی است، ادامه داد: البته به رغم اینکه امسال 45درصد از اعتبارات فصل آب کاهش یافته است اما این کاهش در ردیف اعتبارات طرح های آبی مازندران 36درصد است.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان این نکته که عمده اعتبارات مازندران از ظرفیت های متفرقه بودجه ای ملی و استانی استفاده می شود، گفت: در حال حاضر ساخت سد هراز ، زارم رود، فریم صحرا و کسلیان در مازندران بسیار مهم هستند.
وی بر لزوم تسریع در شبکه های آبیاری زیر سدهای مازندران تاکید کرد و گفت: اهمیت اجرای طرح های آبی برای تامین آب کشاورزی و شرب مازندران که پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر از نقاط مختلف کشور است و همچنین نقش مهمی در امنیت غذایی دارد در وزارت نیرو مورد توجه است.
حاج رسولی ها در ادامه به اهمیت مهندسی رودخانه های مازندران نیز اشاره کرد و گفت: درصدد هستیم تا برای عملیاتی شدن طرح های مهندسی رودخانه های استان 10 تا 12درصد از اعتبارات متمرکز وزارت نیرو را به این امر اختصاص بدهیم.
وی با بیان اینکه توجه به آب بندان های مازندران نیز مهم و ضروری است، گفت: برنامه اختصاص بودجه ویژه ای را برای آببندان های مازندران در سال آینده داریم.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان مازندران نیز در این نشست به کاهش محسوس روان آب سال جاری استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شبکه های آبیاری در زیر سدهای البرز، گلورد، رجایی و هراز پیشرفت فیزیکی بسیار کندی دارند.
ابراهیم یخکشی با بیان اینکه برنجکاری به عنوان مهمترین کشت مازندران بسیار آب طلب محسوب می شود، ادامه داد: ضریب تنظیمی آب سطحی را باید با تسریع در سد سازی افزایش بدهیم.
وی آب بندان ها را ظرفیت مهمی برای جبران کمبود آب کشاورزی عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر 350میلیون مترمکعب آب استان در این آببندان ها است که با انجام لایروبی و ترمیم قابلیت افزایش تا 550میلیون مترمکعب را دارد.
مدیر عامل آب منطقه ای مازندران با اشاره به اینکه منایع آب زیر زمینی استان کاهش محسوسی یافته است و تا 90 درصد آب شرب از این منابع تامین می شود، گفت: نگاه توسعه یا جایگزینی آب های زیر زمینی را با ایجاد سدها باید عملیاتی کنیم.
یخکشی افزود: در طرح جامع آب شرب مازندران تامین آب از زیر زمین به سطحی تغییر کرده است و در 2سال اخیر از 9 مجتمع آب شرب استان هشت مجتمع در ردیف بودجه ای قرار گرفته اند.
وی به سدهای در دست اجرای زارم رود، سجاد رود و کسلیان اشاره کرد و گفت: هنوز این طرح ها با مشکلات زیست محیطی مواجه هستند.
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.