به گزارش خبرنگار ایرنا ، این رخداد فرهنگی و اقتصادی امسال هم عنوان ' جشنواره مرغوب ترین انجیر ایران ' را برای خودش حفظ کرد تا با همین نام توانمندی های تولید کنندگان ، توسعه باغ ها ، رشد سرمایه گذاری ، توسعه گردشگری و برندسازی انجیر گلوگاه به بازدیدکنندگان معرفی شود.
این جشنواره قرار است تا پایان روز 26 مرداد به مدت چهار روز در مهم ترین کانون تولید انجیر مازندران ادامه یابد.
هم اکنون 105 هکتار باغ انجیر در گلوگاه وجود دارد که سالانه 800 تن محصول از آن برداشت می شود که رتبه اول تولید انجیر در مازندران است .
** صنایع تبدیلی ، مهم ترین ره آورد جشنواره انجیر
فرماندار گلوگاه در آئین آغاز به کار این جشنواره گفت که تلاش همه جانبه برای افزایش سودآوری انجیر در گلوگاه از جمله برنامه هایی بود که با برگزاری جشنواره پی گرفته شد و مهم ترین دستاورد آن هم ایجاد صنایع تبدیلی برای این منظور بوده است .
محمدرضا تباکی افزود : برای ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری انجیر چهار سرمایه گذار به استان معرفی شدند که تاکنون 2 سرمایه گذار به مرحله نهایی دریافت تسهیلات رسیده اند و تلاش داریم تا با راه اندازی چهار مرکز صنایع تبدیلی، سودآوری انجیر را برای طول سال در شهرستان گلوگاه داشته و تنها به 2 ماه خلاصه نشود.
وی توسعه باغ های انجیر ، فرآوری و سودآوری ، ایجاد اشتغال پایدار ، برندسازی انجیر ، توسعه گردشگری و ایجاد صنایع تبدیلی را از اهداف مهم برگزاری جشنواره انجیر برشمرد گفت : اکنون مجوز ایجاد یک مرکز صنایع تبدیلی و فرآوری انجیر به سه میلیارد تومان و یکی دیگر با 515 میلیون تومان اخذ شده و بزودی شاهد توسعه اقتصادی در این بخش خواهیم بود.
** اخذ نخستین مجوز نهالستان
مدیر جهاد کشاورزی گلوگاه هم با اعلام این که مجوز تنها نهالستان انجیر شمال کشور در گلوگاه اخذ شده است ، گفت : تلاش داریم تا با تولید نهال سالم در این نهالستان ، کشت آن را در استان مازندران و شمال کشور نهادینه کنیم.
غلامرضا قنبری افزود : انجیر از جمله درختانی است که سازگاری مناسبی با آب و خاک دارد و با توجه به اینکه شهرستان گلوگاه هم یکی از شهرستان های کم آب استان مازندران است ، کشت این درخت می تواند سودآوری مناسبی را برای مردم ایجاد کند.
وی با اعلام این که در طول چهار سال گذشته و به دنبال برگزاری جشنواره انجیر 40 هکتار به اراضی باغی انجیر افزوده شده است ، گفت : در طول سال های گذشته درخت انجیر تنها در اطراف و حاشیه باغ ها کاشته می شد ولی اکنون اراضی به طور کامل به تولید انجیر اختصاص یافته است.
مدیر جهاد کشاورزی گلوگاه افزود : ایجاد صنایع تبدیلی یکی از نیازهای مهم بعد از تولید انجیر در گلوگاه است و تا سال آینده شاهد بهره برداری خواهیم بود و بازارچه فروش انجیر هم به صورت ثابت راه اندازی می شود.
امام جمعه گلوگاه هم در این مراسم خواستار برندسازی انجیر و تبدیل آن به نمادی برای این شهرستان شد.
7332/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.