به گزارش خبرنگار ایرنا ، سید محسن موسوی تاکامی روز چهارشنبه به مناسبت 17 مرداد ماه با حضور در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز مازندران ، گفت : اگر طرح های آبخیزداری برای احیاء سفره های آب زیرزمینی در این استان اجرا نشود، گستره خشکسالی به بحران تبدیل خواهد شد.
وی دلیل اصلی فشار بر سفره آب زیرزمینی در مازندران را کنترل نشدن روان آب ها برای استفاده در بخش های مختلف از جمله کشاروزی دانست .
بر اساس آمارهای رسمی هم اکنون کمتر از 11 درصد از حدود 6 میلیارد متر مکعب روان آب در مازندران از طریق سدها و آببندان ها کنترل می شود.
مدیرکل منابع طبیعی مازندران اظهار داشت : کنترل نشدن روان آب در این استان باعث شد تا بهره برداران برای تامین آب مورد نیاز به سفره های زیرزمینی فشار وارد کنند.
** انحراف 60درصدی در بهره برداری آب های فسیلی
موسوی گفت که براساس استاندارد میانگین برداشت از آب های فسیلی باید حدود 20 درصد باشد که در مازندران در بعضی مناطق به 80 درصد رسیده است .
وی اضافه کرد : برداشت بی رویه از آب های فسیلی در مازندران می تواند عواقب ناگواری چون فرونشست زمین را به دنبال بیاورد.
مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری اصلاح بهره گیری از سفره آب زیرزمینی و اجرای طرح های آبخیزداری را راهکاری مناسب برای جلوگیری از فرونشست زمین براثر استفاده بی رویه این منابع آبی و خسارت به اراضی مرتعی و جنگلی منابع طبیعی دانست.
در مازندران 130 هزار حلقه چاه آب حفر شد که 80 هزار حلقه فاقد مجوز است .
** اعتبار 180 میلیارد ریالی تولید آب
مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری همچنین گفت که در سال جاری از محل صندوق توسعه ملی حدود هفت هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های آبخیزداری در کشوراختصاص یافت .
موسوی سهم مازندران را از این اعتبار را بیش از 180 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود : با اجرای طرح های آبخیزداری سفره آب های زیرزمینی تقویت می شود.
وی یکی از مزیت های اجرای این طرح ها را در مازندران کنترل سیلاب های مخرب در شرق این استان از جمله شهرستان های بهشهر و نکا معرفی کرد .
مازندران یک میلیون و 700 هزار هکتار اراضی منابع طبیعی دارد که با دو مدیریت منطقه ساری و نوشهر راهبری می شود.
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.