به گزارش خبرنگار ایرنا ، اگر چه مشکل کیفیت نان در مازندران با وجود در اختیار داشتن کیفی ترین گندم کشور سابقه ای طولانی دارد ولی در دولت تدبیر و امید برنامه هایی مانند آموزش نانواها ، پرداخت تسهیلات و تجهیز نانوایی ها به دستگاههای پخت با آتش غیرمستقیم و نظام جامع درجه بندی نانوایی ها به اجرا درآمد تا این مشکل فراگیر را برای همیشه حل کند که نتیجه قابل ملاحظه ای تاکنون نداشته است .
بر اساس آمار شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 کشور ، حدود چهار هزار و 400 نانوایی در مازندران فعالیت می کنند که در 241 نانوایی دستگاه حرارت غیر مستقیم نصب شده است و دولت برای خرید هر یک از آنها مبلغ 100 تا 150 میلیون ریال تسهیلات با بهره کم پرداخت کرده است .
با این وجود ، در نظام رتبه بندی خبازی های مازندران تنها 2 درصد از مجموع نانوایی های استان درجه یک شناخته شدند ، 22 درصد در سطح درجه 2 باقی ماندند ، 50 درصد نان در حد درجه سه به خورد مردم می دهند و 26 درصد نیز درجه چهار ارزیابی شدند.
** نان سالم ، خط قرمز
به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران ، استاندار روز دوشنبه در نشست کارگروه آرد و نان استان گفت : حاکمیت ، مسئول سلامت جامعه است و به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد ، سلامت و امنیت غذایی جامعه به مخاطره بیفتد.
وی با تاکید بر این که ' عیار نان در مازندران باید ارتقا یابد ' ، تاکید کرد : این مهم با نظارت ، کار بهنگام و خدمت گزاری خالصانه محقق می شود .
استاندار مازندران بر نظارت پایدار تا تحقق کامل برنامه های استان در دست یابی به ارتقا کیفیت نان تاکید کرد و گفت که نظارت بر نانوایی ها و امور مرتبط با نان باید ملموس و اثربخش باشد.
اسلامی توضیح داد : باید دیده بانی مستمر با نظام نظارتی یکپارچه بر فرآیند تهیه ، پخت و عرضه نان کیفی انجام شود و بازرسی ها در این راستا باید کاملا منظم ، از پیش اعلام نشده و برِخط باشد ، بنحوی که هر نانوایی در هفته حتما مورد بازرسی قرار گیرد.
مقام عالی دولت در استان با تاکید بر این که قدرت مدیریت برای نظارت بر نانوایی ها و افزایش کیفیت نان باید گسترش یابد ، به فرمانداران دستور داد تا شخصا جلسات و مسایل آرد و نان شهرستان محل ماموریت خود را مدیریت کنند .
اسلامی گفت : بازدارندگی نظارت و اقدامات بازدارنده باید به گونه ای باشد که تخلفات هرگز تکرار نشود.
در این جلسه در خصوص توازن و تناسب بین ظرفیت ها و تقاضاها برای اعطای مجوزهای جدید ، فعالیت نانوایی های آزاد پز و سنتی ، بررسی مستمر شاخص های کیفی و قوانین و الزامات بهداشت فردی و محیط نانوایی ها ، نحوه طبخ و کیفیت آرد مصرفی و خمیر به صورت روزانه بحث و بررسی صورت گرفت و تصمیمات لازم اتخاذ شد.
بر اساس آمارهای رسمی ، سالانه بیش از 120 هزار تن گندم در مازندران تولید می شود.
کارشناسان معتقدند که کیفیت گندم ، حمل و نقل، فرآوری و پخت از اجزای تشکیل دهنده کیفیت بخشی به نان است اما به دلیل صدور بیش از ظرفیت مجوز های خبازی ، پایین بودن مهارت کارگران، وجود ماشین آلات فرسوده و فناوری پایین کارخانجات، اجرای فرایند تولید نان با کیفیت در مازندران را با مشکل مواجه کرده است.
مازندران بر اساس استانداردهای تعریف شده بیشترین تعداد نانوایی را در کشور دارد . در مازندران برای هر 750 نفر یک نانوایی وجود دارد در حالی که میانگین کشوری وجود یک نانوایی برای هر یکهزار و 300 نفر است .
زیاد بودن تعداد نانوایی ها سبب شده تا این کسب و کار برای نیمی از خبازی ها به صرفه نباشد . در حالی که سرانه کشوری مصرف روزانه آرد در هر نانوایی هشت تا 10 کیسه است ، خبازی های مازندران تنها روزانه پنج کیسه پخت دارند .
صدور مجوز برای افراد غیرحرفه ای و نااهل نیز از دیگر مشکلاتی است که صنف خبازی های مازندران را بدنام کرده است .
مجوز فعالیت نانوایی را کارگروه آرد و نان با محوریت صنف خبازی ها زیر نظر سازمان صنعت ، معدن و تجارت صادر می کند .
شرکت غله منطقه 2 پیش از این برای بهبود وضعیت نانوایی ها و پخت نان در مازندران پیشنهاد اعمال حدود صنفی برای نانوایی ها و اهلیت سنجی نانواها را به کارگروه آرد و نان استان پیشنهاد کرده بود.
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.