با بهره برداری از این چاه، مشکل کمبود آب آشامیدنی 205 مشترک در روستای سقندیکلا برطرف شد.

به گزارش ایلنا از ساری، سقندیکلا با بیش از 190 خانوار در 21 کیلومتری شهرستان ساری در بخش کلیجانرستاق واقع شده است که صد درصد شغل مردم این روستا کشاورزی است آسایش ساکنین این روستا مبتنی بر تامین آب شرب به عنوان یک ماده حیاتی است که به یک معضل اصلی تبدیل شده بود.

افت مستمرفشار آب این روستا  بیش از یک سالی مردم را به ستوه آ ورده بود این در حالی است که اکثر ساکنین روستا را افراد میانسال تشکیل داده و فراهم کردن آب از چشمه‌های اطراف روستا برای آنان مشکل بوده ضمن اینکه چشمه ها ی موجود نیز با توجه به افزایش دما با خشکی مواجه شده است.

کمبود آب شرب که گاهی 24 ساعت به طول می‌‌انجامید مردم روستا را با مشکل مواجه می‌کردکه این امرهر ساله بویژه در فصل  بهار و تابستان بحرانی تر نیز می‌شد‌ مردم با کم آبی و گاهی نیز با قطعی کامل آب شرب دست به گریبان بودند.

شرکت آب و فاضلاب مازندران درباره این مشکل توضیح داد: آب شرب مجتمع هولار از یک حلقه چاه با قابلیت آبدهی 12 لیتر در ثانیه تامین می‌شود که پس از پمپاژ به مخزن 300 متر مکعبی واقع در بالادست روستای گرمستان به صورت 3 زون مستقل وارد شبکه های توزیع روستاهای تحت پوشش می‌شود.

با توجه به اینکه روستای سقندیکلا در انتهای خط انتقال آبرسانی  و در منطقه ای با توپوگرافی کوهستانی واقع شده است در فصول گرم و ایام تعطیلات به دلیل افزایش تقاضا  گاهی اوقات با افت فشار موقت مواجه می‌شود.

شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران در راستای مطالعات طرح جامع آب شرب روستاهای استان که توسط شرکت آب منطقه ای مازندران در حال انجام است، پیگیر تامین آب شرب پایدار برای روستاهای شهرستان ساری و همچنین مجتمع آبرسانی هولار، از تأسیسات تصفیه خانه سد شهید رجایی است تا مشکل کمبود آب شرب منطقه از لحاظ کمی و کیفی بطور دائم مرتفع شود.

با توجه به شرایط موجود و اقدامات آبفار مازندران در جهت رفع معضل کم آبی اما همچنان اهالی این روستا با کمبود آب مواجه بودند که در نهایت طی مراحل قانونی با همکاری امور آب مجوز حفر چاه برای تامین آب شرب با انتخاب پیمانکار آغاز شد و پس از تلاش چند ماهه با مشارکت خیرین و اهالی این روستا چاه تامین آب شرب سقندیکلا وارد مدار بهره برداری شد.

**  اقدام جهادی خیرین و اهالی روستای سقندیکلا برای تامین آب آشامیدنی

بخشدار بخش کلیجانرستاق درحاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار ایلنا با ابراز خرسندی از ایجاد شبکه آبرسانی درروستای سقندیکلا گفت: با توجه به اینکه در شرایط فعلی دولت با مشکلات زیادی مواجه است اینگونه اقدامات جهادی در جهت رفع مشکلات مردم امری نیک و پسندیده است.

وی دغدغه اصلی اهالی این را روستا تامین آب شرب اعلام کرد و افزود: مردم این روستا مدتی با مشکل کمبودآب مواجه بودند؛  پیش از این با همکاری آب و فاضلاب روستایی مقرر شده بود تا روستای سقندیکلا نیزاز مخزن آبی که در بخش هولار برای تامین آب شرب این بخش و روستاهایی که در این مسیر قرار دارند جانمایی شده بود بهره مند شوند اما به دلیل مشکلاتی چون فرسودگی لوله ها ، فاصله زیاد آن با مخزن این امر میسر نشد.

مرتضی بابایی ادامه داد: در این شرایط دهیار، شورا و معتمدین این روستا برآن شدند تا با دریافت اخذ مجوز حفر چاه مشکل مطروحه را برطرف کنند؛ بنابراین با همکاری این افراد و بخشداری بخش کلیجانرستاق مجوز حفرچاه از مبادی قانونی با تعامل امور آب روستایی دریافت و فرآیند کار ادامه پیدا کرد و به حول قوه الهی و با کمک خیرین و مشارکت اهالی روستا آب شرب مردم روستا تامین شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.