به گزارش خبرنگارایرنا، علی اصغر یوسف نژاد روز چهارشنبه در نخستین همایش بین المللی صادرات از مسیر دریای خزر در ساری افزود : در شرایط فعلی سیاست صادراتی ما برای ذائقه کشورهای اروپایی و جنوب شرقی آسیا تنظیم شده است و برنامه ای برای توسعه صادرات به کشورهای حاشیه دریای خزر دیده نمی شود.
وی اضافه کرد : این درحالیست با ظرفیت هایی که در بنادر استان های کشور و علاقه مندی که در کشورهای آسیای میانه برای خرید کالاهای ایرانی دارند، باید سیاست های جمهوری اسلامی در توسعه صادرات غیرنفتی تا حدودی گرایش به آسیای میانه تغییر پیدا کند.
نماینده شهرستان های ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد : ما باید برای این کار از تجربیات سایر کشورها از جمله ترکیه که بیشترین صادرات را به کشورهای آسیای میانه دارد، بهره گیریم.
یوسف نژاد افزود : این کشور بدون داشتن مرز آبی و زمینی بیشترین نقش را در صادرات غیر نفتی به کشورهای آسیای میانه دارد و ما بایداز تجربه این کشور بهره گیریم تا بتوانیم با ظرفیت های در اختیار صادرات را به کشورهای آسیای میانه افزایش دهیم.
وی اظهارداشت : ما در بنادر استان های شمالی کشور از جمله امیرآباد که 60 درصد کل صادرات از مسیر خزر را در بین این بنادر در اختیار دارد، دارای زیرساخت های خوبی برای صادرات غیرنفتی به کشورهای آسیای میانه داریم که تاکنون از آن بهره گرفته نشد.
*** حذف روادید
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی حذف روادید را مهمترین راهکار برای توسعه صادرات به کشورهای حاشیه خزر دانست و گفت که روادید برای برخی از کشورها حذف شده است و برای سایر کشورهای نیز به صورت دو جانبه باید حذف شود.
یوسف نژاد این کار را مرهون پیگیری وزارت امور خارجه دانست و از این وزارتخانه خواست تا پیگیر حذف روادید تجار ایرانی به کشورهای آسیای میانه و بالعکس باشد.
*** مشوق صادراتی 15 هزار میلیارد ریالی
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت که مجلس شورای اسلامی براساس پیشنهاد دولت در حمایت از تجارت خارجی در بودجه سال 97 حدود 15 هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت مصوب کرده است.
علی محمد شاعری در این همایش افزود : همچنین 20 درصد از اعتبار صندوق توسعه کشاورزی نیز در قالب تسهیلات ارزان قیمت در اختیار تجار قرار می گیرد که این اعتبار در سال گذشته 6 هزار میلیارد ریال بود.
وی اضافه کرد : از اعتیار سال گذشته این صندوق تجار ایرانی استفاده چندانی نداشتند، و امیدواریم که در سال جاری از این تسهیلات برای حمایت از صادرات غیر نفتی به خصوص محصولات کشاورزی استفاده شود.
نماینده مردم شرق مازندران در مجلس دهم اظهارداشت : ما در کشور سالانه حدود 120 میلیون تن محصولات کشاورزی داریم که ظرفیت بزرگی از این تولید می تواند به کشورهای جهان صادر شود.
شاعری افزود : ما از لحاظ زیرساختی نیز امکانات خوبی در بنادر استان های شمالی از جمله امیرآباد داریم که تاکنون از این ظرفیت ها به درستی استفاده نشده است و ظرفیت های خالی زیادی در این بنادر داریم.
وی اتصال بندرامیرآباد به شبکه حمل و نقل سراسری و چهار خطه شدن محورهای مازندران را ظرفیت های دیگری برای توسعه صادرات دانست.
*** فعال تر شدن رایزن های بازرگانی
رئیس مجمع نمایندگان مازندران در این همایش گفت که تاکنون توفیق زیادی در بهره گیری از ظرفیت های صادراتی این خطه شمال کشور کسب نشده است.
عبدالله رضیان افزود : این در حالیست که در این استان حدود 2.5 میلیون تن مرکبات تولید می شود که بخش زیادی از این مرکبات می تواند به خارج کشور صادر شود.
وی خاطرنشان کرد : در شرایط فعلی رایزن های بازرگانی ما در سفارت خانه های ایران در خارج کشور تلاش چندانی برای توسعه صادرات غیر نفتی انجام نمی دهند و باید این رایزن ها مطابق با وظیفه خود فعالتر شوند.
نماینده مردم شهرستان های قائمشهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، سیمرغ و جویبار در مجلس شورای اسلامی ضعف در حمل و نقل زمینی را عامل دیگری برای کاهش صادرات غیر نفتی از مازندران به خارج دانست و از وزارت راه و شهرسازی خواست تا طرح های راهسازی را هر چه سریعتر به اتمام برساند.
*** برگزاری همایش تجارت و گردشگری
نماینده مردم نوشهرو چالوس در مجلس شورای اسلامی با قدردانی از سازمان بنادر و دریانوردی در برگزاری همایش صادرات از مسیر خزر از بیان نشدن ظرفیت های مهم این دریا در توسعه صادرات انتقاد کرد.
قاسم احمدی لاشکی گفت که در کنار این رویداد اقتصادی ، باید همایش تجارت و گردشگری نیز به عنوان مهمترین ظرفیت اقتصادی مازندران برگزار شود تا بتوانیم از این ظرفیت نیز به درستی استفاده کنیم.
همایش 2روزه صادرات از مسیر دریای خزر با شرکت سفرا و نمایندگان 14 کشور خارجی از امروز چهارشنبه در ساری اغاز و تا فرداد ادامه دارد.
6982/6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.