مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور در همایش بین المللی توسعه صادرات در ساری بر بهره مندی بیشتر از ظرفیت و توانمندی بنادر تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور در همایش بین المللی توسعه صادرات در ساری  بر بهره مندی بیشتر از ظرفیت و توانمندی بنادر تاکید کرد و گفت: حمل و نقل دریایی موتور محرک تجارت است. کشورها با توجه به مزیت، محصولات، تولیدات و کالاهای ارزش افزوده ای خود را از طریق دریا به کشورهای دیگر صادر می کنند.

محمد راستاد حجم تجارت جهانی با حمل و نقل دریایی را بیش از ۱۰ میلیارد تن اعلام کرد و افزود: آمار حمل و نقل و تجارت دریایی روبه رشد است ؛ دریای خزر حدود ۱۳۵ میلیون تن ظرفیت بندری دارد که ۳۰ میلیون تن ‌سهم ایران است.

وی ادامه داد: سهم ما ۶ میلیون تن است یعنی از یک‌ پنجم ظرفیت بندری در حال حاضر استفاده می شود برای توسعه حمل و نقل دریایی و تجارت دریایی باید از ظرفیت های صادراتی کشور استفاده بهینه ببریم.

معاون وزیر نیرو بر تعامل بیشتر از نظر بهره گیری از فرصت های بنادر تاکید کرد و گفت: فعالان اقتصادی تعامل بیشتر با کشورهای منطقه داشته باشند. حلقه های ترانزیتی شمال به جنوب و برعکس و کریدورهای متعدد، توسعه زیرساخت های بندر چابهار، افزایش ظرفیت در فاز اول (که تا پایان فاز ۴ به ۷۷ میلیون تن افزایش می یابد) از فرصت های مناسب در بنادر است که باید از این فرصت ها برای توسعه صادرات بهره برد.

راستاد تاکید کرد: سازمان بنادر این آمادگی را دارد اراضی موردنیاز پایانه های صادراتی و لجستیکی را در اختیار فعالان بخش خصوصی قرار دهد با بهترین شرایط قرار دادی و مدل های مالی که بازگشت سرمایه و سود به سرمایه گذار تضمین شود و یارانه به سرمایه گذاران اعطا می شود.

وی بر ظرفیت های بندر امیرآباد اشاره کرد و ادامه داد: سازمان موظف است تاسیسات زیربنایی تا درب ورودی محدوده ی مکان سرمایه گذاری تامین شود و تعرفه های بسیار مناسب و تخفیف برای صادرات و ترانزیت در دستور کار سازمان است.

مدیر عامل سازمان بنادر تاکید کرد: باید سرمایه گذاری به گونه ای باشد که برای بخش خصوصی جذابیت ایجاد کند . سازمان این آمادگی دارد اماکن بندری را در اختیار فعالان و شرکت های سرمایه گذار داخلی و خارجی قرار دهد.

در ادامه تفاهم نامه احداث و بهره برداری از پایانه صادراتی و ترانزیتی کالا در بندر انزلی و احداث صنایع تبدیلی و صادرات فرآورده های چوبی در بندر امیرآباد امضا شد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.