به گزارش خبرنگار ایرنا ، در شهرستان جویبار 9 هزار و 750 هکتار اراضی شالیزاری وجود دارد که از این میزان 2 هزار و 400 هکتار از طریق سد شهید رجائی تامین آب می شد اما اوایل امسال به دلیل بحران کم آبی جویباری ها از آب این سد محروم شده بودند .
طی 15 روز گذشته به دلیل نیاز شدید برخی شهرستان ها سبب بازگشایی سد شهید رجائی شد و امور آب جویبار هم از این فرصت استفاده و نسبت به 2 مرحله آب رسانی به روستاهای شورکا ، مشک آباد و رنگریز محله در مناطق پایین دست که به دلیل نبود چاه و آبندان با تنش آبی مواجه بودند اقدام کرد تا مشکل کم آبی در این روستاها حل شود.
مدیر امور آب جویبار روز دوشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : هنگامی که دستور آب دهی از طریق سد شهید رجائی صادر شد ما هم به دلیل کم آبی در روستاهای مشک آباد ، شورکا و رنگریز محله که با تنش کم آبی مواجه بودند ، اقدام کردیم .
هادی نیک اختر با بیان اینکه اولین مرحله آب رسانی به این روستاها انجام شد ، افزود : به دلیل آنکه لایه های خاک نرم و ماسه ای بوده است طی روز گذشته در دیواره این رودخانه با رانش مواجه شده بوده ایم .
وی با اعلام اینکه بلافاصله بعد از ریزش دیواره این رودخانه دستور رفع رانش صادر و یک دستگاه بیل مکانیکی و تجهیزات به کار گیری شد ، گفت که سریع آبرسانی مرحله دوم انجام شد تا کشاورزان از آب کافی استفاده کنند.
سد شهید رجائی به عنوان یکی از دو سد بزرگ مازندران در 45 کیلومتری جنوب غربی ساری بر روی رودخانه ' تجن ' قرار دارد.
این سد که 162 میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره سازی دارد ، هم اکنون تنها حدود 55 میلیون متر مکعب آن آبگیری شده که به گفته کارشناسان شرکت آب منطقه ای مازندران از این میزان تنها 33 میلیون مترمکعب قابل برداشت است و بقیه برای پایداری سد قابل برداشت نیست.
** لایروبی رودخانه سیاه رود
مدیر امور آب جویبار با بیان اینکه طی سال گذشته از ابتدای رودخانه تا پل آزان نسبت به لایروبی این رودخانه اقدام شده بود ، گفت : حدود 6 کیلومتر از رودخانه لایروبی به منظور ریزش خاک به داخل رودخانه انجام شده است .
نیک اختر با اعلام اینکه امسال هم در کمیته برنامه ریزی شهرستان مبلغ 300 میلیون تومان را برای ادامه لایروبی در نظر گرفته ایم ، افزود : با تخصیص اعتبار عملیات لایروبی از ادامه پل آزان تا جمعه بازار و انتهای لاریم انجام خواهد شد .
وی هدف لایروبی در رودخانه سیاه رود را جلوگیری از تصرف غیرقانونی حاشیه حریم بستر ، پاکسازی رودخانه و کاهش خطرات سیل اعلام کرد.
طول رودخانه سیاه رود 98 کیلومتر است که از روستای سید ابوصالح شهرستان قائمشهر تا دریای لاریم شهرستان جویبار ادامه دارد. حدود 20 کیلومتر از مسیر این رودخانه در حوزه شهرستان قائمشهر و بقیه در جویبار است .
میزان آبدهی رودخانه سیاه رود 98 مترمکعب برثانیه در زمان سیل و همچنین میزان دبی در فصل گرما حدود نیم متر است .
7334/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.