به گزارش خبرنگار ایرنا، سومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان موسوم به 'لیلم ' مرداد ماه سال جاری در مازندران برگزار می شود
سال گذشته نیز این جشنواره در چهار بخش رقابتی شامل گروه‌نوازی مازندرانی،تک‌نوازی سازهای بومی مازندران (دوتار، دسرکوتن، للـه‌وا، غرنه، کمانچه‌ی محلی، سرنا، لگن)،آواز محلی مازندرانی، بخش پژوهشی شامل مقالات پژوهشی در حوزه موسیقی بومی اقوام البرزنشین و غیررقابتی چون گروه‌نوازی استان‌های البرزنشین مازندران، گیلان، گلستان، سمنان و تهران برگزار شد.
این جشنواره یکم تا پنجم مرداد در 2 بخش رقابتی به صورت انفرادی و گروهی و جنبی برگزار می شود که بخش جنبی جشنواره شامل اجرای گروه‌های موسیقی استان‌های البرزنشین، گروه‌های موسیقی نواحی ایران و گروه‌های موسیقی بین‌الملل خواهد بود.
امروز ( دوشنبه) جمعی از هنرمندان و اساتید عرصه موسیقی استان مازندران و مسئولین جشنواره برای بررسی شرایط و همفکری جهت برگزاری سومین دور از جشنواره البرز نشینان در ساری گرد هم آمدند.
این نشست همراه با نظرات، انتقادات و همچنین بررسی ظرفیت ها و نقاط قوت 2 جشنواره قبلی و همچنین نقش جشنواره لیلم در احیای هویت موسیقیایی مازندران بود.
در این جلسه به مسائلی همچون محدودیت های مالی، ضعف های جشنواره سال گذشته ، ایجاد فضای بدور از استرس برای هنرجویان جدید، حضور پر رنگ تر اساتید و دیگر مسائل بحث و تبادل نظر شد.
همچنین اساتید و داوران سال گذشته در این جلسه بر انتخاب کوک واحد برای ایجاد تعادل در داوری نوازنده ها تاکید داشتند.
**هنر مازندران نباید با مرگ هنرمند از بین رود
استاد ابوالحسن خشرو از چهره های فاخر موسیقی مازندران در این نشست گفت: نباید هنرمندان اجازه دهند موسیقی بومی مازندران با مرگ آنها از بین برود و به فراموشی سپرده شود.
وی جشنواره لیلم را فرصت خوبی برای انتقال هنر موسیقایی مازندران به نسل اینده دانست و افزود: تمامی هنرمندان و اساتید باید در این جشنواره پای کار آیند و در کنار هنرجویان جدید، اندوخته های خود را منتقل کنند .
استاد خوشرو اظهار کرد: مسئولان در کنار انتظار از ما برای انتقال و احیای موسیقی بومی مازندران، باید شرایط را برای حضور تمامی اساتید فراهم کنند .
** موسیقی مازندران شناسنامه آن است
استاد محمد علی کاظمی در این نشست با بیان اینکه موسیقی قوی ترین ابزار برای معرفی یک فرهنگ است، گفت: نمی توان مازندران را با غزل ، رباعی و مثنوی معرفی کرد، زیرا موسیقی مازندران بالاترین ارزش برای استان مازندران است.
وی نگاه حلال و حرام به موسیقی را دیدگاهی اشتباه دانست و با تاکید بر اینکه موسیقی باید بی نیاز از منابع مالی و کمک باشد، گفت: اما حمایت مالی می تواند جشنواره های موسیقی را سریع تر به هدفشان برساند.
**نگاه به موسیقی مازندران باید خلاقانه باشد
استاد عسگری آقاجانیان میری نیز در این نشست گفت: نگاه اساتید موسیقی مازندران و البرزنشینان در کنار احیاگری، باید خلاقانه باشد تا نسل جدید را به سوی آن علاقه مند کند.
وی تاکید کرد: اساتید در کنار پرداختن به موسیقی بومی و محلی، با توجه به رعایت اصول و قواعد موسیقی سنتی می توانند پلی میان آن و موسیقی جدید ایجاد کنند تا این هنر بومی با انعطاف پذیری بیشتر جوانان را پذیرا باشد.
استاد آقاجانیان که مدرس موسیقی در سطح دانشگاه است، افزود: موسیقی امروز که بسیاری از جوانان به سوی آن می روند بی محتوا و تنها به چند موضوع تکراری خلاصه می شود .
وی با بیان اینکه موسیقی بومی آمیخته با فرهنگ، طبیعت و جنبه های اجتماعی زندگی است، گفت: جشنواره لیلم می تواند بستر مناسبی برای حفظ و احیای موسیقی بومی و اصیل در میان هیاهوی موسیقی مدرن باشد.
این استاد برجسته موسیقی مازندران با بیان اینکه قدمت برخی اسطوره های کشورها از چند دهه بیشتر تجاوز نمی کند، گفت: موسیقی مازندران خود اسطوره ای چند هزار ساله است که نتوانستیم از ان حراست و به جهان معرفی کنیم.
استاد آقاجانیان موسیقی مازندران را رها شده توصیف کرد و تاکید کرد: وجود جشنواره هایی به مانند لیلم میتواند در بررسی و علمی شدن موسیقی بومی منطقه البرز تاثیر گذار باشد و با تنویر افکار عمومی جامعه را به شنیدن این نوع موسیقی بازگرداند.
** سازها باید از موزه خارج شود
استاد محمد ابراهیم عالمی گفت: جشنواره لیلم بستری است تا هنرمندان عرصه موسیقی مازندران و استان های دارای اشتراک موسیقیایی با مازندران ، سازهای خود را از کنجه ها و موزه ها خارج کنند.
وی بیان کرد : چهره ها ناشناس بسیاری در عرصه موسیقی محلی و بومی مازندران از شرق تا غرب استان وجود دارند و یکی از اهداف جشنواره نیز باید شناسایی و معرفی آنان باشد.
استاد عالمی تاکید کرد: از دیگر اهداف جشنواره هایی از قبیل لیلم ،باید کشف استعدادهای نوظهور در موسیقی البرزنشینان باشد، زیرا این تنها راه زنده نگهداشتن این نوع موسیقی است.
او جشنواره لیلم را قوی تر از جشنواره هایی همچون 'فجر' دانست و افزود: جشنواره موسیقی البرزنشینان لیلم توانست بدون هزینه میلیاردی و تبلیغات جشنواره های دیگر، هزاران علاقه مند به موسیقی بومی و محلی را جذب خود کند.
وی همچنین تجلیل از زنان موسیقیدان مازنی را در جشنواره سال گذشته اقدامی ارزشمند دانست وابراز امیدواری کرد که در جشنواره امسال نیز این اتفاق نمایان شود.
استاد عالمی با بیان اینکه زنان در طول تاریخ نقش اساسی در انتقال موسیقی البرز نشینان و مازندران داشتند، گفت: باید به زنان همپای مردان نگاه ویژه داشت.
** توان ضعیف مالی سد لیلم در رسیدن به اوج
معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان اینکه هدف از جشنواره موسیقی 'لیلم' احیا و زنده نگداشتن موسیقی بومی و محلی مازندران است، گفت: حمایت مالی می تواند در تثبیت و استحکام جشنواره تاثیر گذار باشد.
محمد محمدی با اشاره به اینکه اغلب هنرمندان موسیقی بومی محلی از ساکنین روستاها و مناطق حاشیه ای استان می باشند، حمایت مالی می تواند برای ان افراد دلگرم کننده و انگیزه بخش باشد.
وی همچنین هدف نهایی جشنواره لیلم را ثبت جهانی جشنواره دانست و اظهار کرد: لیلم را نباید محدود به جغرافیای مازندران و حتی ایران دانست و برای گسترش آن همه هنرمندان باید پای کار باشند.
** نگاه ویژه مسئولان استانی به احیای موسیقی مازندران
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان اینکه جشنواره لیلم اکنون جایگاه محکمی از قبل دارد، گفت: در سطح کلان استان نیز نگاه ویژه ای برای احیا و گسترش موسیقی و فرهنگی بومی مازندران وجود دارد.
احد جاودانی افزود: استاندار مازندران نیز تاکید ویژه و جدی برای حمایت از موسیقی استان دارند و تاکید بسیاری بر برگزاری و معرفی این نوع موسیقی در قالب کنسرت ها و جشنواره ها دارند .
وی با اشاره به اینکه متاسفانه نگاه به حوزه موسیقی در کشور همیشه سلیقه ای بوده است، اظهار کرد: با این وجود استقبال خوبی از جشنواره های بومی محلی مانند ، جشنواره موسیقی لیلم شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران همچنین بر استقرار و تقویت بخش پژوهش در جشنواره لیلم تاکید کرد و افزود : نگاه علمی می تواند در استحکام و تقویت جشنواره موثر باشد.
لیلم در زبان ساکنان شمالی البرز به معنی زمین بایر و زمین تازه آباد که به حال خود رها شده است اما در نام گذاری به مراتع سرسبز و ییلاقی و دشت های کوهستانی رشته کوه های البرز لیلم گفته می شود .
همچنین در مازندران مناطقی با پسوند و پیشوند لیلم وجود دارد می توان به اسمالیلم از توابع هزارجریب بهشهر ، دالیلم مرتعی در منطقه سوادکوه ، درویش لیلم از توابع بخش دودانگه ساری ، لیلم دشت از توابع بخش کنج افروز شهرستان بابل و دلیلم نام مرتعی در منطقه زیرآب به آلاشت اشاره کرد .
7335/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.