به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران ، محمد اسلامی موافقت کرده است که به دلیل افزایش دمای هوا در روزهای شنبه نهم تا دوشنبه یازدهم تیر ماه ، ساعت کاری ادارات مازندران تغییر کند.
بر این اساس ساعت کاری ادارات مازندران در این روزها از 6 و 30 دقیقه شروع می شود و در ساعت 13 و 30 دقیقه پایان می یابد.
این نخستین بار در تاریخ مازندران است که ساعت کار ادارات به خاطر افزایش دمای هوا تغییر می کند.
مازندران دارای آب و هوای معتدل خزری در مناطق جلگه ای و کوهستانی در مناطق بالادست است و به همین خاطر دمای هوای این استان تا پیش از این در کمتر روزهایی از تابستان از مرز 35 درجه عبور می کرد.
افزایش دمای هوا در مازندران به خاطر تبخیر بیش از حد آب دریا سبب افزایش میزان رطوبت در مناطق جلگه ای شده و پدیده
' شرجی ' شدن را به دنبال می آورد .
واژه شرجی دگرگون شده واژه ' شرقی ' است که از گویش عرب زبانان جنوب وارد زبان فارسی شده است .
** دمای هوا بر مدار 40 درجه
در همین حال هواشناسی مازندران با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که با توجه به استقرار و گسترش الگوی تابستانه در کشور ، هوای این استان از نهم تا دوازدهم تیر ماه به طور محسوسی افزایش می یابد.
بر اساس این اطلاعیه ، دمای هوا در این مدت در مناطق جلگه ای غرب مازندران به 35 درجه و در مناطق شرقی نیز به 39 درجه سانتی گراد بالای صفر خواهد رسید .
روند افزایش دما در این استان از اوایل هفته جاری آغاز شد و طی دو روز گذشته در بسیاری از مناطق به بالای 30 درجه سانتی گراد رسید.
دمای هوای در مناطق غربی مازندران دیروز چهارشنبه به 32 درجه و در مناطق شرقی هم به 34 درجه سانتی گراد بالای صفر رسید.
** دشت نخستین خاموشی ناشی از گرما
همزمان با اولین فشار گرمای تابستانی در این استان ، برق بسیاری از مناطق شهری و روستایی استان روز سه شنبه هفته جاری به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت خاموش شده بود.
شرکت توزیع برق مازندران علت قطعی برق را خارج شدن یکی از نیروگاههای برق استان تهران اعلام کرد که بخشی از برق مصرفی استان را تامین می کند.
بر اساس گزارش این شرکت ، روز سه شنبه این هفته مصرف برق مشترکین مازندران به بیشترین میزان خود در بیش از سه ماه گذشته رسید و از میانگین 800 مگاوات به یکهزار و 300 مگاوات افزایش یافت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25 درصد افزایش داشت .
دست اندرکاران شرکت توزیع برق مازندران و شرکت برق منطقه ای این استان پیش از این خواستار تغییر ساعت کار ادارات در فصل تابستان شده بودند ولی اعمال این تغییر نیازمند کسب مجوز از وزارت کشور است .
استاندار مازندران هم اوایل این هفته اعلام کرد که طرح تغییر ساعت کار ادارات و سازمان های دولتی برای غلبه بر احتمال خاموشی ناشی از افزایش مصرف در اوج گرمای تابستان، به وزارت کشور ارایه شد.
محمد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : براساس این طرح که درصورت تایید وزارت کشور عملیاتی می شود، ساعات کارادارات و سازمان های دولتی ساعت 6.30 صبح شروع و در ساعت 13.30 خاتمه خواهد یافت.
نماینده عالی دولت در مازندران گفت که تغییر ساعت کاری در استان ها طبق مصوبه هیات دولت برای استان هایی است که گرمای بالای 45 درجه دارند و این طرح در مجموع شامل مازندران در روال عادی نمی شود.
اسلامی افزود : در این استان دمای بالای 30 درجه نیز به علت شرجی شدن زندگی را بر ساکنانش سخت می کند و در ادارات نیز درساعات اوج گرما میزان افزایش بهره گیری از تجهیزات سرمایشی بالا می رود و ما را با کمبود برق مواجه خواهد کرد.
وی گفت : با این رویکرد پیشنهاد خود را به وزارت کشور ارایه کردیم تا بتوانیم طبق نظر کارشناسی برای جبران کمبود برق و ارتقاء بهره ورزی ساعات کاری را در مازندران تغییر دهیم.
در شرایط فعلی ساعت کاری در ادارات مازندران همانند اکثر استان های کشور7.30 شروع و 14.15 نیز خاتمه می یابد.
مازندران با احتساب شهرداری ها و ادارات شهرستانی حدود 200 سازمان و اداره دولتی استانی و شهرستانی دارد که حدود60 هزارکارمند در این دوایر اشتغال دارند.
بر اساس گزارش شرکت توزیع برق مازندران ، 10 درصد از مصرف برق استان مربوط به ادارات است و چنانچه تغییر ساعت کار اعمال شود بین پنج تا 10 درصد صرفه جوی در مصرف به دست می آید.
حدود یک میلیون و 800 هزار نفر مشترک برق در مازندران هستند و میانگین مصرف برق حدود یک هزار و 300 مگاوات در روز است که در اوج مصرف این میزان تا 3 هزار مگاوات نیز می رسد.
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.