به گزارش خبرنگارایرنا، حسن خیریانپورروزچهارشنبه درهمایش راهبردهای مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی در مازندران افزود : هم اکنون میانگین مهار آب سطحی در مازندران حدود 9 درصد است که این میانگین در سطح کشوری به 40 درصد رسیده است.
وی هیچ اشاره ای به دلیل عقب ماندگی مازندران در این حوزه نداشته است.
معاون استاندارمازندران میانگین آب موجود ( سطحی و ذخایر زیرزمینی ) این استان را 6 میلیارد متر مکعب اعلام کردو گفت که حدود 80 درصد از ظرفیت آب مازندران در بخش کشاورزی به مصرف می رسد.
** تشکیل کارگروه سازگاری با کم آبی در مازندران
معاون استاندارمازندران گفت: برای غلبه بر کم آبی کارگروه سازگاری با کم آبی در مازندران تشکیل شده است.
خیریانپور اظهارکرد : فرمانداران در این کارگروه باید راهکارهای نظارتی و کنترلی را برای غلبه بر افزایش بی رویه مصرف آب اجرایی کنند.
وی اضافه کرد : اگرچه میزان کمبود آب در این استان در حد بحران قرار ندارد، ولی باید با برنامه ریزی از فشار بیشتر بر منابع آبی جلوگیری شود.
معاون استاندارمازندران تعداد چاههای آب این استان را 140 هزار حلقه اعلام کرد و اظهارداشت : باید مردم را نسبت به عواقب خشکسالی و مشکلات موجود در آن اطلاع رسانی کنند.
وی راهکار مازندران بر کم آبی را مهار آب های سطحی، افزایش ظرفیت ذخیره سازی، مکانیزه کردن بهره برداری و کنترل و نظارت مصرف دانست.
*** حذف 6 هزارهکتاراراضی شالیزاری
مدیرکل جهادکشاورزی مازندران در این نشست گفت که کم آبی در این خطه شمال کشور باعث حذف 6 هزار هکتار از اراضی شالیزاری شد.
عزیزالله شهیدی فر افزود :هم اکنون 213 هزار هکتار از اراضی زراعی در این استان زیر کشت برنج قرار دارد.
وی میزان تولید محصولات کشاورزی در مازندران را سالانه حدود 6 میلیون تن اعلام کرد و اظهارداشت: حدود 70 درصد از این محصولات تولیدی برای تامین مواد غذایی از دسترس استانی خارج می شود.
مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد : تنس آبی در استان مازندران و کاهش تولید محصولات کشاورزی می تواند تامین امنیت غذایی سایر استان های کشور از جمله پایتخت که بیشترین تامین غذایی آن بر عهده این استان شمالی کشور است، مشکل کند.
شهیدی فر راهکار جلوگیری از تنش آبی در مازندران را افزایش ظرفیت ذخیره سازی منابع آبی ( سد و آببندان ) دانست و افزود : باید اعتبار لازم برای تکمیل طرح های ذخایر آبی در اختیار مازندران قرار داده شود.
براساس آمار از حدود 4 میلیارد متر مکعب آبهای سطحی درمازندران کمتر از 400 میلیون متر مکعب آب از طریق سد های فعال قابل ذخیره سازی است و مابقی از دسترس خارج می شود.
با اجرای سدهای در دست ساخت از جمله هراز و مطالعه 10 سد جدید پیش بینی می شود تا ذخایر منابع آب در این خطه شمال کشور افزایش یابد.
6982/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.