به اعتقاد کارشناسان امور آب برداشت اضافه از سفره های زمینی علاوه بر پایین رفتن سفره های زیر زمینی باعث شوری آب می شود.
حامد عبداللهی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : صاحبان چاه های غیر مجاز سالانه حدود 68 میلیون متر مکعب آب برای مصارف کشاورزی و صنعتی استحصال می کنند .
به گفته وی، بهره برداران مجاز هم حدود 32 میلیون مترمکعب از آب های زیرزمینی برای مصارف عمومی و کشاورزی برداشت می کنند.
او افزود : ادامه این روند علاوه بر آسیب رساندن به فعالیت چاه های مجاز و افت آب های زیر زمینی، آلودگی سفره های زیر زمینی را نیز به همراه خواهد داشت.
عبداللهی گفت : برداشت بی رویه آب های زیرزمینی در منطقه سبب شده تا سطح آب زیرزمینی منطقه به میزان یک متر پائین برود.
وی با اشاره به تعیین تکلیف 23 چاه غیرمجاز از ابتدای امسال افزود : با توجه به دستورالعمل وزارت نیرو ، مالکان چاه های غیرمجاز باید برای گرفتن پروانه قانونی و تعیین تکلیف باید تا آذرماه امسال اقدام کنند در غیر این صورت پس از اتمام مهلت زمانی تعیین شده با مشکل مسدود شدن چاه ها مواجه خواهند شد.
مدیر امور منابع آب شهرستان های نوشهر ، چالوس و کلاردشت همچنین گفت که در 6 ماه گذشته از حفر 18 حلقه چاه جدید در منطقه جلوگیری شده و در این مدت نیز 2 حلقه چاه غیرمجاز با دستور مراجع قضایی مسدود شد.
وی افزود : هر چند متولی برخورد با چنین تخلفاتی مربوط به امور منابع آب در این مناطق است با این حال تعداد زیادی پرونده در این زمینه تشکیل و افراد متخلف به دستگاه قضایی معرفی شدند اما باید این معضل اساسی ریشه کن شود.
عبداللهی با اشاره کاهش 30 درصدی آورد رودخانه های شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت در 9 ماه سال آبی امسال(مهر 96 تا خرداد 97)درمقایسه با مدت مشابه سال قبل که تامین آب کشاورزی سه شهرستان را بر عهده دارند و همچنین کاهش حجم سفره های زیر زمینی بر ضرورت فرهنگسازی برای برداشت اصولی و مجاز و استفاده بهینه آب تاکید کرد.
مساحت کل حوزه آب منطقه‌ای شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت سه هزار و 965 کیلومتر مربع است.
/1295/ 1602/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.