به گزارش خبرنگار ایرنا ،مبارزه بیولوژیکی یا غیرشیمیایی درشالیزارها مازندران با استفاده از حشرات مفید در راستای کاهش مصرف سموم شیمیایی و تولید محصولات سالم و ارگانیک از اولویت های کاری جهاد کشاورزی است.
زنبورهای تریکوگراما یکی از این حشرات مفید در طبیعت غنی استان مازندران بوده و انگل تخم پروانه تعدادی از حشرات از قبیل کرم ساقه خوار برنج و کرم سبز برگخوار برنج قبل از بروز خسارت آفت روی گیاه تخم ها را مورد حمله قرار می دهد.
عبدالرحمان زاغی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون در مرحله رها سازی زنبور تریکو گراما برای مبارزه با نسل دوم کرم ساقه خوار برنج هستیم.
وی با اشاره به اینکه کنترل بیولوژیک با سه عامل زنبور تریکوگراما، زنبور براکون و کفشدوزک کریپت در شالیزارهای مازندران انجام می شود، اضافه کرد: رها سازی زنبورها تا دهم تیرماه ادامه دارد.
وی با بیان اینکه مبارزه شیمیایی علیه کرم ساقه خوار نیز از دهم تیرماه علیه نسل دوم کرم ساقه خوار باید انجام شود، گفت: به رغم اینکه مبارزه بیولوژیکی علیه کرم ساقه خوار موجب کاهش محسوس سم دیازینون و گرانول می شود، اما حمایت یارانه ای در استفاده ازحشرات مفید به ویژه زنبور تریکوگراما هر سال کم می شود.
وی توضیح داد: یکی از دلایل کاهش مصرف سموم ،آگاهی کشاورزی ، رعایت نکات فنی در مراحل مختلف کشاورزی از جمله از بین بردن به موقع علف های هرز، شخم و شیار زمستانه و مبارزه بیولوژیکی است.
کاهش 18هزار هکتاری مبارزه غیر شیمیایی علیه کرم ساقه خوار برنج در مازندران
مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تایید کم شدن سطح اراضی مبارزه بیولوژیکی در شالیزارهای استان گفت : به دلیل محدودیت در اعتبارات پیش بینی شده ، سطوح مبارزه بیولوژیک در سه سال گذشته روند کاهشی دارد .
زاغی افزود : با توجه به اهمیت مبارزه بیولوژیک و نقش آن در کاهش مصرف سموم شیمیایی ،سلامت محصولات کشاورزی وسلامت جامعه، اعتبارات اجرای کنترل بیولوژیک در مقایسه با اهمیت سلامت، کم و ناچیز است.
وی با بیان اینکه اکنون 55 درصد هزینه مبارزه بیولوژیک را دولت و 45 درصد را کشاورز پرداخت می کند، گفت: در هر مرحله رهاسازی زنبور تریکوگراما برای هر هکتار حدود 45 هزار تومان هزینه دارد که حدود 25هزار تومان را دولت به صورت یارانه ای پرداخت می کند.
زاغی با بیان اینکه پارسال در 40 هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان به روش بیولوژیکی ( استفاده از زنبور تریکوگراما ) با آفت کرم ساقه خوار مبارزه شده است، گفت: گفته شده که دولت با مشکلات جدی مالی مواجه بوده و قادر به حمایت بیشتر نیست.
هم اکنون شالیزار های غرب و مرکزی استان مازندران در مرحله به بار نشستن خوشه قرار دارند.
سالانه از حدود 215تا 220هزار هکتار اراضی شالیزاری مازندران حدود یک میلیون تن برنج سفید تولید می شود.
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.