به گزارش خبرنگار ایرنا ، علی محمد شاعری روز شنبه در نشست شورای توسعه و برنامه ریزی مازندران در ساری افزود : تاکنون تنها حدود 6 درصد از تسهیلات اشتغال روستایی در مرحله اول در سراسر کشور به متقاضیان پرداخت شده است.
وی مجموع تسهیلات اشتغال روستایی را 120 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت که تاکنون 25 هزار میلیارد ریال از این اعتبار به استان ها ابلاغ شده است.
نماینده مردم نکا ، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی بدون اشاره به علت کند بودن پرداخت وام اشتغال روستایی ، گفت : منابع دولتی برای اجرای طرح های اشتغال زایی و کاهش نرخ بیکاری محدود و ناچیز است و پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی منابع مالی خوبی برای این کار با تلاش دولت و مجلس عملیاتی شد.
سهم تسهیلات اشتغال روستایی مازندران برای سال 96 حدود سه هزار و 500 میلیارد ریال بود که تاکنون یک هزار و 650 میلیارد ریال از این تسهیلات ابلاغ شد و طبق آمار کمتر از پنج درصد آن به متقاضیان پرداخت شده است .
کارشناسان اقتصادی ضعف بدنه کارشناسی بانک های عامل را که از سوی مجلس شورای اسلامی برای پرداخت این تسهیلات معرفی شدند ، مهم ترین علت کندی پرداخت ها دانست .
مجلس بانک های کشاورزی ، توسعه و تعاون ، صندوق کارآفرینی امید و پست بانک را به عنوان بانک های عامل پرداخت تسهیلات اشتغالزایی روستایی معرفی کرد.
براساس آمار این بانک ها کمتر از 15 درصد منابع مالی و نیروی انسانی بانک های دولتی را در مازندران در اختیار دارند.
استاندار مازندران هم پیش از این از ضعف بدنه کارشناسی بانک های عامل پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی انتقاد کرده بود.
** ضرر مرغداران
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین گفت که هم اکنون مرغداران تولیدات خود را 30 درصد زیر قیمت تمام شده به بازار عرضه می کنند.
شاعری افزود : اگر برای کمک به مرغداران از سوی دولت اقدام اساسی صورت نگیرد ، این گروه ورشکست می شوند و توان ادامه کار نخواهند داشت.
وی گرانی نهاده های مرغی را دلیل اصلی ضرر و زیان به مرغداران در سطح کشور اعلام کرده است.
در سطح کشور سالانه 2 میلیون تن گوشت مرغ تولید می شود که 10 درصد از این تولید را مازندران بر عهده دارد.
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.