بهمن صادق نژاد به خبرنگار ایرنا گفت که ماموران و کارشناسان این اداره عصر امروز سه شنبه در بازدید و پایش از 12 واحد معدن شن و ماسه در نزدیکی رودخانه هراز ، سه واحد را به دلیل هدایت مستقیم گل و لای و پساب حاصل از خط تولید و ایجاد آلودگی رودخانه هراز و هوا مطابق مواد 11 و 12 قانون حفاظت و بهسازی محیط‌ زیست تعطیل کردند .
‌برابر ماده 11 این قانون ، سازمان محیط زیست متولی پایش فعالیت کارخانه ها و کارگاههای تولیدی برای جلوگیری از ایجاد آلودگی زیست محیطی است و این اختیار را دارد در صورت تشخیص آلوده سازی ، نسبت به پلمپ واحد تولیدی اقدام کند .
همچنین بر اساس ‌ماده 12 ، صاحبان یا مسئولان کارخانجات و کارگاههای آلوده ساز مکلفند به محض ابلاغ دستور محیط زیست ، کار یا فعالیت ممنوع شده را ‌متوقف و تعطیل کنند و ادامه کار یا فعالیت هم منوط به اجازه محیط زیست یا رای دادگاه صلاحیتدار خواهد بود.
رییس اداره محیط زیست آمل گفت : به طور حتم این واحدهای تولیدی تا رفع کامل مشکلات زیست محیطی پلمپ باقی خواهند ماند و در صورت تکرار تخلفات ، از ادامه فعالیت به طور دائم جلوگیری خواهد شد.
وی افزود : متاسفانه بعضی از معادن شن و ماسه در سال های گذشته با برداشت های غیرقانونی مصالح رودخانه ای و معادن کوهی حاشیه جاده هراز ، باعث آلودگی هوا و آلودگی آب رودخانه هراز شدند و تهدید جدی نیز برای ساکنان محله های مجاور ایجاد کردند.
صادق نژاد گفت : حفاظت محیط زیست مانع فعالیت های تولیدی واحدها نیست و تاکید کارشناسان و همکاران و نیز خواست جدی مردم رعایت ملاحظات زیست محیطی و احترام گذاشتن همه به محیط افراد و حفظ سلامت محیط است.
وی با تاکید بر این که اکنون مردم نیز مدافع جدی محیط زیست شدند و خواهان حق طبیعی خود برای داشتن محیط زیست سالم وعاری از هرگونه آلودگی هستند ، از شهروندان خواست که در صورت مشاهده فعالیت های غیرقانونی برخی افراد و نیز واحدهای تولیدی سودجو به هر قصدی ، موضوع را به ماموران اجرایی محیط زیست اطلاع دهند.
در شهرستان آمل بیش از 40 واحد معدن کوهی در مسیر جاده هراز فعال است.
رعایت نکردن ملاحظات زیست محیطی ، برداشت های بیش از حد تعیین شده از معادن و صدور مجوزهای جدید از جمله چالش های جدی است که در یک دهه اخیر سلامت رودخانه پرآب و زلال هراز را به خطر انداخته است و رنگ آب تیره کرده است .
7327/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.