بهاره نوری صفا روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا یادآوری کرد: برخورد با واحدهای زهتابی که اصول زیست محیطی را رعایت نمی کنند از سال 94 در دستور کار قرار گرفت.
وی اضافه کرد: ابتدا با همکاری اتاق اصناف نشستی با مسئولان واحدهای زهتابی برگزار شد تا نتیجه این تعامل مسالمت آمیز، پایان دادن به آلودگی محیط زیست ناشی از فعالیت غیراصولی این واحدها باشد.
وی ادامه داد: در این راستا به فعالان در واحدهای زهتابی یک سال مهلت برای خرید تجهیزات لازم برای پیشگیری از تخلیه پساب و پسماند و بوی نامطبوع داده شد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان گفت: طبق توافق صورت گرفته مقرر شد که واحدهای زهتابی مستقر در سایت جاده ملایر نسبت به ایجاد سیستم های تصفیه فاضلاب اقدام کرده یا یک تصفیه خانه فاضلاب مرکزی ایجاد کنند.
نوری صفا افزود: همچنین برای دفع پسماند این واحدها، آنها با مجموعه ای قرارداد منعقد کرده تا این پسماندها به مکان مناسب منتقل و دفن شود.
وی اضافه کرد: برای جلوگیری از نشر بوی نامطبوع در فضای بیرون از واحدهای زهتابی نیز فیلترهای بوگیر در این واحدها نصب شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست همدان گفت: با وجود اتمام این مهلت در سال 95، اما طبق بازدیدهای صورت گرفته هیچگونه اقدامی برای رفع آلودگی صورت نگرفته بود با این وجود مسئولان این واحدها یکسال دیگر مهلت خواستند که این مطالبه مورد موافقت محیط زیست قرار گرفت.
نوری صفا اظهار کرد: در ادامه بازدیدهای صورت گرفته مشخص شد با وجود تمدید مهلت یک ساله به 2 سال مسئولان واحدهای زهتابی هیچگونه اقدامی برای جلوگیری از رفع آلودگی انجام ندادند.
به گزارش ایرنا وی بیان کرد: در حال حاضر 14 واحد در سایتی مستقر در جاده ملایر فعالیت دارند که 10 واحد آن زهتابی و چهار واحد دباغی و پیه آب کنی است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان افزود: برای پنج واحد زهتابی و یک واحد دباغی و پیه آب کنی به علت مدیریت نکردن پسماند و پساب پرونده قضایی تشکیل شده است.
نوری صفا تاکید کرد: هم اینک برخی واحدهای زه تابی و دباغی موجود در این سایت تعطیل هستند که در صورت شروع فعالیت و عملی نکردن تعهدات زیست محیطی در زمینه مدیریت پساب و پسماند، برای آنها نیز پرونده قضایی تشکیل می شود.
وی اضافه کرد: در جریان برخورد با واحدهای متخلف، 2 واحد زهتابی که به صورت زیرزمینی فعال و فاقد مجوزهای لازم بودند نیز شناسایی شد که با شکایت محیط زیست شهرستان و به دستور مرجع قضایی این واحدها پلمپ شدند.
وی گفت: پساب و پسماند اینگونه واحدها دارای فضولات دامی بوده و علاوه بر آلودگی آب و خاک، با انتشار بوی تعفن و بسیار نامطبوع، موجبات آلودگی هوا شده و نارضایتی ساکنان پنج روستای مجاور این سایت را به همراه داشته است.
در هشت ماهه سال جاری 29 پرونده در مراجع قضایی شهرستان همدان به علت انجام تخلفات زیست محیطی تشکیل شده است.
7526/2087
خبرنگار: علیرضا جهانگیری** انتشار دهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.