عسگری نیکزاد روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : در حال حاضر 38 هزار و 856 نفر نیروی انسانی در آموزش و پرورش مازندران فعال هستند که از این میزان 24 هزار و 400 نفر معلم می باشند .
وی با اشاره به اینکه حدود سه هزار و 100 نفر تا پایان اسفند امسال بازنشسته می شوند ، گفت : در حال حاضر با کمبودبیش از 700معلم در مقطع فنی و کاردانش روبرو هستیم که بیشتر کسری ما نیز در همین مقطع است .
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران همچنین ادامه داد : در مقطع متوسطه اول و دوم 500 نفر و در سطح ابتدایی 556 نفر معلم کسری داریم .
با توجه به اینکه بر اساس قوانین آموزش و پرورش برای هر معلم 24 ساعت تدریس در هر هفته تعریف شده است ، هم اکنون کلاس های درس مازندران 42 هزار ساعت نیروی تدریس کسری دارند .
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران تاکید کرد : چند سال اخیر سعی شده با جذب معلمان حق التدریس ، توزیع و جابجایی معلمان و همچنین استمرار کار نیروهای بازنشسته و یا بکارگیری بازنشستگان کمبودها جبران شود اما همچنان این کمبود ظرفیت آموزش و پرورش را آزار می دهد .
او مهیا نبودن شرایط لازم در جذب نیروهای کیفی، انتقال نیروها به سازمان های دیگر و نابرابری حقوق و مزایا با سایر دستگاه ها را از مشکلات این نهاد برشمرد و گفت: نیازمندی نیروی انسانی ، بیشتر از جذب نیروهاست .
گفتنی است که معلمان شامل نیروهای رسمی ، پیمانی ، آزمایشی ، قراردادی ، سرباز معلم و حق التدریس هستند.
بر اساس اعلام آموزش و پرورش مازندران بیش از 2 هزار و 100 معلم مازندرانی در سال 96 بازنشسته شدند و همچنین سال گذشته 504 معلم حق التدریس تازه نفس برای جبران خلاء نیروی آموزشی در مدارس استان جذب شدند .
** توازن جنسیتی و درسی در میان معلمان مدارس مازندران وجود ندارد
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: عدم توازن جنسیتی معلمان و دانش آموزان و نیز مازاد و کمبود معلم در برخی دروس از جمله مشکلات عمده آموزش و پرورش مازندران است.
نیکزاد با اشاره به اینکه بیشتر کمبود نیرو تدریس ما در مناطق غرب و شرق استان هستند، افزود : در شهر های مرکزی استان مازاد و کمبود معلم در برخی دروس داریم .
وی بیان کرد : علت اصلی فقدان توازن در میان منابع انسانی در شهرهای مرکزی استان ، جابجایی کارمندان دولتی در شهرهای بزرگ و به طبع آن جابجایی همسران فرهنگیشان است .
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران علت اصلی این فقدان توازن را در جذب نیروی انسانی استان به صورت متمرکز و کشوری دانست که بخشی از آنها با نیازهای استان هم خوانی نداشت .
نیکزاد اظهار کرد : بیشترین کمبود معلمان در درس دین و زندگی، جغرافیا و علوم اجتماعی است و با مازاد نیرو در درس های ادبیات فارسی، زبان خارجی و ریاضی مواجهیم.
استان مازندران بیش از 535 هزار دانش آموز دارد که در حدود چهار هزار مدرسه و 21 هزار کلاس درس در حال تحصیل هستند .
7335/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.