کارشناسان و مسئولان ورزشی تبدیل یک فرد به قهرمان در رشته ورزشی را نتیجه انجام یکسری کارها و اقدامات زیر ساختی می دانند که استعدادیابی و بررسی توانایی ورزشی فرد در دوران کودکی نمونه ای از این کارهاست .
سوق دادن افراد مستعد در رشته های ورزشی به حضور در باشگاهها و تمرین زیر نظر مربیان ، بستری است که برای پرورش قهرمان نیاز است ، ولی در کشور بویژه استان مازندران به اعتقاد کارشناسان ورزشی ، چنین چرخه ای وجود ندارد و مسیر پرورش ورزشکاران حرفه ای تنها بر مدار علاقه شخصی ورزشکار و یا خانواده اش می چرخد .
با توجه به اینکه افراد 6 تا 18 سال یعنی همان جامعه کودک و نوجوان در مدارس حضور دارند ، به نظر می رسد این فضا می تواند نقطه ثقلی برای استعدادیابی ورزشی باشد تا از این طریق به فضاهای بزرگتر که همان مکان های ورزشی است ، سوق داده شوند .
ورزش مدارس اما هیچ نگاهی به این موضوع ندارد و عمدتا مبتنی بر ایجاد تحرک بدنی برای دانش آموزان است و به همین دلیل هم حتی انجام نرمش صبحگاهی چند دقیقه ای هم بر اساس این نگاه ، قانع کننده است .
بررسی میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد روی آوردن بیشتر کودکان و نوجوانان مازندران به رشته های ورزشی تحت تاثیر علاقه و خواسته والدینشان و یا از روی القائات هیجانی است که این مساله باعث شده تا آنان در مسیر فعالیتشان در میانه راه باقی ماندن و رفتن در ورزش سردرگم بمانند .
مریم فلاحی مادری که به خاطر تحرک و بازی زیاد فرزند هشت ساله اش با توصیه دوستان و آشنایانش او را در کلاس رزمی ثبت نام کرد ، به خبرنگار ایرنا گفت : اطرافیانم به من توصیه کردند که چون فرزندم تحرک زیادی دارد می تواند در رشته پرتحرک رزمی این انرزی را تخلیه کند .
این مادر ساروی افزود : کودکم علاقه ای به رشته ای که در آن ورزش می کرد نداشت و همواره به دنبال انجام ورزش های توپی بود و این بی علاقگی و عدم رغبت به رشته رزمی باعث شد تا بعد از مدتی فرزندم از رفتن به باشگاه خودداری کند و به همان فوتبال بازی کردن در کوچه قانع شود .
یاسر احمدی که پدر یک پسر 11 ساله است گفت : با توجه به اینکه خودم به فوتبال علاقه داشتم ثبت نام پسرم را در کلاس های فوتبال انجام دادم .
وی افزود : اوایل انجام این کار فرزندم به خاطر عدم مخالفت با تصمیم من در این کلاس ها شرکت کرد اما بعد از مدتی کلا فعالیت ورزشی را کنار گذاشت .
او که دلیل این امر را علاقه مند نبودن فرزندش به این رشته ورزشی عنوان کرد ، ادامه داد : با توجه به قد کشیده فرزندم به نظر می رسد که او باید به سمت رشته هایی همچون والیبال و یا بسکتبال می رفت ، موضوعی که خودش نیز بعد از مدت ها آن را ابراز کرد .
این پدر که همچنان در تلاش است تا میل و رغبت برای فعالیت ورزشی را دوباره به فرزندش برگرداند ، گفت : در صورت موفق شدنم در این زمینه ، مطمنا زیر نظر اساتید و یا مجموعه هایی که درباره شناسایی استعدادهای ورزشی اقدام می کنند ، برای حضور و فعالیتش در رشته ورزشی اقدام می کنم .
او همچنین به خانواده ها توصیه کرد تا از هرگونه تحمیل علائق خود به فرزندانشان در خصوص فعالیت رشته ورزشی بپرهیزند تا آنان بتوانند با فراغ باز و با شناخت توانایی هایشان وارد این عرصه بشوند .
این پدر ساروی امیدوار است که با اعمال شیوه ها و برنامه هایی نسبت به شناسایی استعدادهای ورزشی در مدارس به عنوان مکانی که کودکان و نوجوانان بیشتر وقت خود را در آن صرف می کنند ، اقدام شود .
احمدی اظهار داشت : تجربه نشان داده که عدم هدایت درست در برهه های زمانی خاص در زندگی هر فرد می تواند اثرات جبران ناپذیری بزند .
وی از هدایت تحصیلی به عنوان یکی از این مسائل نام برد که تراکم حضور دانش آموزان در برخی رشته های تحصیلی منجر شد و گفت : شرایط بیکاری امروز افراد جامعه بخشی به همین مساله بر می گردد .
مازندران حدود 530 هزار دانش آموز دارد که در بیشتر از چهار هزار مدرسه مشغول به تحصیل هستند .
بررسی وضعیت چگونگی شناسایی و استعدادیابی ورزشی در مدارس نشان می دهد که برگزاری سالانه المپیادهای ورزشی امکان حضور دانش آموزان در رقابت های ورزشی و محک زدنشان فراهم می شود .
در این المپیادهای ورزشی ، دانش آموزان هر آنچه از توان و استعداد ذاتی ورزشی که دارند در میدان رقابت با همسالان خود عرضه می کنند که در صورت موفقیت نیز به مراحل بالاتر و یا همان المیپاد کشوری دانش آموزی راه می یابند .
در صورت روی آوردن شانس به آنها تعدادی نیز راه خود را برای انجام حرفه ای ورزش پیدا می کنند .
** حضور حدود 35 درصد دانش آموزان مازندران در المپیادهای ورزشی
رئیس اداره تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی اداره کل آموزش و پرورش مازندران به خبرنگار ایرنا گفت : امسال 180 هزار دانش آموز استان در المپیاد ورزشی درون مدرسه ای شرکت کردند .
قربانعلی سهرابی افزود : از میان این دانش آموزان چهار هزار نفر به مرحله استانی راه یافتند که پس از موفقیت در این دوره ، منتخبان به مرحله کشوری راه می یابند .
وی ادامه داد : دانش آموزان که غالب آنها براساس میل و علاقه شخصی و یا والدین وارد فعالیت در یک رشته ورزشی می شوند تعدادی از آنها شانس پرورش و قهرمان شدن را دارند .
به گفته رئیس اداره تربیت بدنی مدارس مازندران ، ایجاد تحرک بدنی با انجام فعالیت های ورزشی از جمله برنامه های در دستور کار آموزش و پرورش است که در مدارس پیگیری می شود .
وی گفت : پیگیری این برنامه کاری از طریق فراهم کردن فضا و امکانات در قالب سالن ها و تجهیزات ورزشی هستیم .
به گفته سهرابی ، اداره کل آموزش و پرورش مازندران 180 سالن ورزشی در اختیار دارد که به اندازه بودجه و اعتبار تجهیزات ورزشی نیز در آنها تعبیه شده است .
وی میانگین سرانه ورزشی دانش آموزان مازندران را پایین تر از سطح کشور اعلام کرد و افزود : میانگین سرانه ورزشی دانش آموزان درکشور 15 سانتی متر و در مازندران هشت سانتی متر است .
رئیس اداره ورزش مدارس مازندران گفت : برخی مدارس از جمله مدارس غیر انتفاعی کمبود فضاهای ورزشی خود را با اجاره سالن ها و فضاهای بخش خصوصی جبران می کنند .
** آموزش و پرورش متولی ورزش قهرمانی دانش آموزان نیست
رئیس اداره ورزش اداره کل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه دانش آموزان زیادی از این استان قهرمان و مدال آور هستند، گفت : با این وجود این اداره متولی ورزش قهرمانی نیست .
وی افزود : با این حال یک هزار و 540 معلم ورزش مشغول در مدارس مازندران در حد توان و تجربه خود برای شناسایی و هدایت دانش آموزان مستعد تلاش می کنند تا بتواند زمینه رشد حرفه ای آنها را فراهم کنند .
به گفته سهرابی ، همچنین در سالن های ورزشی زیر مجموعه اداره کل آموزش و پرورش مازندران تلاش شده تا در حد توان و بضاعت بودجه ای امکانات و تجهیزات تخصصی فراهم شود که البته کمبودها در این بخش با مراجعه شخصی دانش آموزان به فضاهای ورزشی خصوصی رفع می شود .
** هیات های ورزشی در مدارس
معاون توسعه امور ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران با قبول نیاز به شناسایی و استعدادیابی افراد در سنین پایه یعنی همان نونهالی و نوجوانی گفت که بررسی ابعاد جسمی و سنجش و ارزیابی توانایی یک فرد می تواند در به وجود آوردن قهرمانان آینده تاثیر بگذارد .
کسری منوچهری افزود : عدم انجام کارهای لازم برای این منظور در سنین پایه می تواند تا حدودی ورزش قهرمانی را تحت تاثیر قرار دهد .
وی ادامه داد : وزارت ورزش برای رفع ضعف موجود در این بخش اخیرا ورود پیدا کرده است تا بتواند با استعدادهای ورزشی را با برگزاری دوره های ارزیابی شناسایی کند .
معاون ورزش و جوانان مازندران گفت : امضای تفاهم نامه همکاری فی مابین هیات های ورزشی و آموزش و پرورش مازندران در راستای اجرای این برنامه وزارت ورزش در حال انجام است .
وی افزود : تاکنون هیات شنای مازندران با امضای تفاهم نامه با آموزش وپرورش با حضور در مدارس نسبت به شناسایی دانش آموزان مستعد در این رشته ورزشی دست به کار شده است .
منوچهری ابراز امیدواری کرد که با ورود تمامی هیات های ورزشی در این زمینه ، دانش آموزان مستعد بیشتری شناسایی و به سمت رشته ورزشی متناسب با شرایط جسمی و توانایی سوق داده شوند .
وی این کار را تضمینی برای تداوم قهرمان پروری در استان مازندران دانست و گفت : همچنین 2 پایگاه قهرمانی مرکز و غرب استان نیز پذیرای کودکان و نوجوانان برای انجام تست های ارزیابی و شناسایی توانایی ورزشی است .
معاون ورزش و جوانان مازندران امیداور است که همگام با کار استعدایابی هیات های ورزشی ، تعداد پایگاه های قهرمانی استان
افزایش یابد تا چتر فعالیت های این مرکز روی افراد بیشتری گسترانده شود .
مازندران همواره طی سال های مختلف مدال آورترین استان کشور بود و در کسب مدال میادین ورزشی بین المللی و جهانی رتبه های اول تا سوم را از آن خود کرد .
در سال گذشته نیز ورزشکاران مازندران با نشان دادن توان و تجربه کاریشان بیش از یکهزار ورزشکار استان در تیم های ملی عضویت داشتند که ماحصل حضور آنها کسب 488 مدال جهانی و بین المللی بود .
ورزش مازندران با کسب این میزان مدال به اندازه 17 استان کشور در کسب مدال عملکرد داشته است و بیشتر فراوانی و کسب مدال ها نیز در رشته های کشتی ، رزمی ، تکواندو و شطرنج بود .
مازندران بیشتر از 170 هزار ورزشکار سازمان یافته دارد که در حدود 50 هیات ورزشی فعالیت دارند .
برنامه ریزی برای توزیع مناسب و کارشناسی شده کودکان و نونهالان به رشته های ورزشی می تواند زمینه ای را فراهم بیاورد تا قهرمانان همچون 'بهداد سلیمی ها '، 'هادی خناری نژادها' ، 'نوشاد عالمیان ها' ، 'مطهره اسدی ها' و 'فاطمه چالاکی های' در تمامی رشته های ورزشی در استان تربیت شوند .
گزارش از : فاطمه قنبری قادیکلایی
2096/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.