پروژه راه اصلی تنکابن - الموت – قزوین که پیشنهاد آن در سفر رهبر معظم انقلاب در سال 82 مطرح و با اعلام موافقت نامه پروژه در سال 86 عملیات اجرایی فاز نخست آن از قزوین آغاز شد ، در مجموع شامل 6 قطعه است که با احداث آن شهرستان تنکابن در استان مازندران به بخش الموت از توابع شهرستان قزوین متصل می شود.
فاصله شهرستان تنکابن تا شهرستان قزوین از طریق این پروژه 153 کیلومتر است که 92 کیلومتر آن در استان قزوین و 61 کیلومتر در استان مازندران واقع شده است.
در حال حاضر مسافت فعلی شهرستان تنکابن تا شهرستان قزوین از مسیر جاده رشت 330 کیلومتر است که با احداث این پروژه ، طول این مسیر 177 کیلومتر کاهش خواهد یافت.
در گذشته های نه چندان دور این جاده کوهستانی و سنگلاخی پر پیچ و خم با طبیعت بکر که یک طرف آن صخره های مخملی و طرف دیگر دره ای عمیق که به رودخانه ای خروشان منتهی می شود مسیر تردد مردمانی بود که با عبور از روستاهای یان دشت ، خانیان ، آش محله ، سربالان ، یوج ، شهرستان ، درجان ، مران ، سلج انبار و پیچ بن در استان مازندران به سرزمین دژهای تسخیر ناپذیر و روستاهای دیندرود ، گرمارود ، کلان ، زوارک ، سلیکان ، ورک ، حسن آباد و... سرانجام به الموت و قزوین می رسیدند.
هم اکنون جاده های هراز، فیروزکوه و چالوس (کندوان) با قدمتی بیش از نیم قرن تنها راه ارتباطی از جنوب و مرکز به استان مازندران هستنند که ظرفیت پایین آنها هر ساله بار ترافیکی سنگینی را به مسافران و گردشگران تحمیل کرده و باعث اتلاف وقت و انرژی و همچنین تصادفات منجر به جرح و فوت می شود.
با احداث این جاده ، مسیر تردد از مازندران به استان های آذربایجان غربی و شرقی ، زنجان ، قزوین و همدان هموارتر می شود و می تواند از بار ترافیکی محور رشت و کندوان تا حدود زیادی بکاهد.
این پروژه در استان مازندران با توجه به برخی مشکلات از پیشرفت فیزیکی 26.7 درصدی و پیشرفت ریالی 25.5 درصدی برخوردار است.
شرایط بد آب و هوایی ، حساسیت بالای زیست محیطی ، وجود معارضین ملکی و برنامه های سد سازی بر روی رودخانه سه هزار تنها بخشی از مشکلاتی است که می توان با تعامل و همکاری بین دستگاه های اجرایی مرتبط آنها را برطرف نمود تا روند اجرایی این پروژه تسریع گردد.
** رد پای تاریخ
کارشناسان اقتصادی معتقدند ، حمل و نقل مناسب موجب تسریع در رشد اقتصادی کشور ها خواهد شد چرا که حمل و نقل سرمایه به کار گرفته شده و در گردش ، یک منطقه را آزاد ساخته و استفاده از آن را در منطقه دیگر فراهم می آورد.
آنان براین باورند که بخش حمل و نقل با هموار کردن امر مبادله و تجارت ، موجبات رشد را هم در سطح ملی و هم در سطح جهانی فراهم می آورد و از طرفی زمینه های امکان دسترسی به رفاه و تسهیلات ملی را افزایش می دهد.
یک شهروند تنکابنی ، متولد روستای گرمارود از توابع الموت قزوین در این زمینه گفت : درگذشته بسیاری از نیاکان ما با عبور از همین جاده که باریک و خطرناک تر بود با ابتدایی ترین وسیله برای کسب و کار به تنکابن مهاجرت کردند و همین جا تشکیل خانواده دادند.
محمد رضا باقری گرمارودی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : با وجود همین جاده سنگلاخی و سختی های راه ، امروزه بسیاری از مردم برای سفر به الموت و قزوین بویژه در فصل بهار و تابستان این مسیر را انتخاب می کنند .
وی با بیان اینکه محصولات باغی و زراعی فراوانی همچون گیلاس ، آلبالو ، زردآلو ، سیب و ... در منطقه الموت تولید و به تنکابن جهت فروش ارسال می شود ، اظهار داشت : با بازگشایی این مسیر علاوه برکوتاه شدن زمان و کاهش هزینه های حمل و نقل ، در مصرف سوخت نیز صرفه جویی شده و سبب ایجاد رونق اقتصادی برای این دو منطقه خواهد شد .
به گفته این شهروند ، با تکمیل و بهره برداری از این جاده ، میزان ترافیک جاده های منتهی به شمال کشور بویژه غرب مازندران به طور چشمگیری کاسته خواهد شد.
وی خواستار همکاری بیشتر مسئولان جهت تکمیل و راه اندازی این جاده شد.
** پیوند کشاورزی مازندران با صنایع قزوین
یک کارشناس اقتصادی با مقایسه مزیت ها و قابلیت های 2 استان قزوین و مازندران در حوزه اقتصادی و گردشگری اظهار داشت : استان قزوین با دارا بودن هشت شهرک صنعتی به نام های 'البرز' ، ' لیا ' ، ' کاسپین' ، 'آبیک'، 'حیدریه'، 'آراسنج'، 'خرمدشت' و ' حکیمیه' یکی از قطب های صنعتی کشور به شمار می روند و کوتاه شدن فاصله آن با غرب مازندران که بیشتر در زمینه کشاورزی فعالیت دارند می تواند زمینه ساز تحول اقتصادی در منطقه باشد.
حسین صالحی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : تامین مواد اولیه کارخانه های تولید مواد غذایی استان قزوین با استفاده از محصولات باغی و کشاورزی غرب مازندران به واسطه احداث این جاده می تواند در کوتاه مدت اثرات مثبت خود را در شهرهای غرب مازندران و بویژه تنکابن نمایان سازد.
وی به تاثیرات احداث این جاده در حوزه گردشگری استان قزوین اشاره کرد و اظهار داشت : جاذبه های گردشگری منطقه الموت شامل دریاچه «اوان» ، روستای «آتان» ، دره «نینه رود» ، منطقه ییلاقی «پیچ بن»، دامنه های جنوبی «سیالان» و قله «خشچال» است که می تواند بسیاری از گردشگران را از غرب مازندران به این منطقه جذب نماید.
این کارشناس یادآور شد : راه دسترسی آسان به سواحل دریای مازندران ، جنگل و طبیعت بکر شمال کشور نیز با تکمیل این جاده برای مسافران و گردشگران مرکز کشور فراهم خواهد شد.
** فقدان مدیریت زیست محیطی
رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان تنکابن هم با بیان اینکه در این پروژه سازمان محیط زیست نهایت همکاری و تعامل را با مجری این طرح داشته است ، گفت : باید یک طرح توجیهی برای مشخص شدن ابعاد اقتصادی و اجتماعی این پروژه تهیه شود تا آیندگان بدانند که این جاده به چه منظوری ساخته شده است.
هادی منصور کیایی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود : حساسیت های موجود برای آن است که منطقه بکر و دست نخورده سه هزار تنکابن همچون جواهر ده ، جنت رودبار و کلاردشت دچار آسیب های زیست محیطی نشود .
وی اظهار داشت : 500 هکتار از اراضی مردم منطقه در طول این مسیر واقع شده و باید طرح جامعی برای کاربری های آن از جمله گردشگری ، مسکونی یا اقتصادی تهیه گردد.
منصور کیایی با اشاره به اینکه مدیریت زیست محیطی در حین اجرا و بهره برداری پروژه ها در کشور مغفول مانده است ، گفت : با توجه به شکنندگی که در طبیعت منطقه وجود دارد ، اجرای طرح مدیریت زیست محیطی در زمان بهره برداری ضروری است.
وی یادآور شد : در منطقه بالادست حد فاصل روستای مران تا مرز استان قزوین مسائل و مشکلاتی وجود دارد که حتما این سازمان راهکارهایی برای آن خواهد داشت.
مدیر امور منابع آب شهرستان های تنکابن ، رامسر و عباس آباد نیز در این باره گفت : در مناطق دو هزار و سه هزار چهار گزینه سد سازی داشتیم که دو گزینه منطقه دو هزار به دلیل مباحث محیط زیستی و منابع طبیعی بعید می دانیم مجوز های آن صادر گردد.
حمید رضا افقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در منطقه سه هزار یک گزینه سد سازی در منطقه جیر هلوان به دلیل احداث جاده تنکابن - الموت – قزوین از دور خارج شد و تنها منطقه باقی مانده برای احداث سد منطقه جوربالان بالاتر از روستای قاضی محله است.
وی اظهار داشت : مراحل مطالعاتی این سد در حال انجام است و باید در احداث جاده دقت لازم صورت گیرد که پس از آبگیری دچار مشکل نشود.
افقی با بیان اینکه جاده فعلی در کنار دریاچه سد قرار می گیرد ، گفت : باید گزینه های دیگری را برای احداث جاده در نظر داشت تا در صورت بروز مشکل ، روند احداث آن متوقف نشود.
نماینده مردم شهرستان های تنکابن ، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی هم بر ضرورت رفع موانع پروژه جاده تنکابن - الموت – قزوین تاکید کرد و گفت : این پروژه ملی که دارای ردیف اعتبار است و به دستور رهبری در حال ساخت است ، انتظارات اجتماعی را بسیار بالا برده و مردم منطقه به شدت چشم انتظار تکمیل و بهره برداری آن هستند.
شمس الله شریعت نژاد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود : اگر این پروژه دارای مشکلات زیست محیطی است باید خسارت های آن را به حداقل رساند نه اینکه روند اجرایی این پروژه را با مشکل مواجه نمود.
وی اظهار داشت : در طول مسیر برنامه هایی برای احداث سد در نظر گرفته شده اما ابهامات زیادی در این زمینه وجود دارد که باید برطرف گردد.
شریعت نژاد با بیان اینکه ایجاد موانع در روند اجرایی این پروژه غیر منطقی و غیر کارشناسی است ، گفت : این دولت در حوزه محیط زیست بسیار با انضباط تر است و به قوانین احترام می گذارد و امیدواریم همکاری های لازم جهت رفع موانع این جاده صورت گیرد.
این نماینده مجلس افزود : باید سطح کمی و کیفی راه های دسترسی به شمال کشور بویژه غرب مازندران ارتقاء یابد تا در برخی از ایام سال با مشکل مواجه نشویم.
وی یادآور شد : مردم حق دارند که یک تردد آسان با کمترین ترافیک را در شمال کشور داشته باشند و بنابراین باید روند احداث چنین پروژه هایی تسریع گردد.
مدیرکل ساخت و توسعه راه های منطقه شمال غرب کشور در ارتباط با مشکلات جاده تنکابن - الموت – قزوین به خبرنگار ایرنا گفت : در آخرین نشست هم اندیشی که برای این منظور برگزار شد مقرر گردید مسیر جاده تا روستای مران که مورد تایید اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران است در اولویت کاری قرار گیرد تا روستاییان منطقه از نعمت راه دسترسی مناسب بهره مند شوند.
محمد صادق وجدی افزود : ادامه مسیر از روستای مران تا اتصال آن به استان قزوین که با مشکلات زیست محیطی مواجه است مورد بررسی بیشتر قرار خواهد گرفت و ادامه فعالیت منوط به موافقت کارگروه تخصصی آن خواهد بود.
وی اظهار داشت : در خصوص محدوده ای که قرار است پروژه سد سازی صورت گیرد مقرر گردید تا مکاتبات لازم جهت تعیین تکلیف در این زمینه از سوی مجری طرح و آب منطقه ای مازندران انجام شود و جلسه ای برای این منظور در هفته آتی برگزار گردد.
وجدی با بیان اینکه مشکل معارضین ملکی نیز با پرداخت نقدی یا اسناد خزانه برطرف خواهد شد ، گفت : باید نگاه نشدن را به شدن تغییر داد و در این مسیر نهایت همکاری و تعامل بین دستگاه های اجرایی صورت گیرد.
شهرستان 165 هزار نفری تنکابن در غرب مازندران واقع است.
/1602/7513/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.