به گزارش خبرنگار ایرنا ، تندترین انتقاد از شهرداری و ' بی اعتنائی ' مدیران این نهاد عمومی به شورای شهر را نائب رئیس شورا بر زبان آورد و خواستار پیگیری مسائل و مشکلات توسط رسانه ها شد.
علی اکبر زلیکانی که انتقادش را با حضور نیافتن شهردار و معاونانش بویژه معاون شهرسازی در نشست های شورا آغاز کرد ، سپس به موارد دیگری مانند نامشخص بودن سرنوشت نیروگاه زباله سوز ، تصاحب زمین شهرداری توسط دهیار یکی از روستاها ، نادیده گرفتن مصوبات شورا و مشخص نبودن جزئیات بودجه پرداخت .
این عضو شورای شهر ساری ، مسئولان شهرداری را به بی توجهی و ' به حساب نیاوردن ' شورا متهم کرد و گفت : به نظر می رسد شورا باید همانند دوره چهار ساله قبلی با اینگونه عملکرد شهردار تنها به حرف زدن اکتفا کند بدون این که عملی در کار باشد.
وی ساختار شهرداری را فساد انگیز توصیف کرد و افزود : به نظر می رسد اصلاح این ساختار هم مانند نیروگاه زباله سوز ساری که قرار بود سال 97 به پایان برسد ، به نتیجه نخواهد رسید.
زلیکانی از بی توجهی شهرداری در تکمیل نیروگاه زباله سوز و تعیین نکردن زمان مشخص برای بهره برداری در سال جاری انتقاد کرد و ادامه داد : هیچ اراده ای برای به سرانجام رساندن این پروژه وجود ندارد و این وظیفه رسانه هاست که دلایلش را پیگیری کنند.
ساخت نیروگاه زباله سوز در ساری به عنوان یکی از دو نیروگاه زباله سوز مازندران در اوایل دهه 80 در دستور کار قرار گرفت ولی کلنگ ساخت آن در سفر استانی دولت دهم بدون انجام مطالعات زیست محیطی و با حضور رئیس سازمان محیط زیست وقت به زمین زده شد و اقدام دیگری تا روی کار آمدن دولت یازدهم صورت نگرفت .
شهردار ساری دی ماه سال گذشته در کنفرانس خبری با رسانه ها با اعلام این که طرح مطالعات زیست محیطی این نیروگاه در سال 93 به تائید سازمان محیط زیست رسید و عملیات اجرایی آن به صورت عملی آغاز شد ، گفته بود که دولت تدبیر و امید به تمام و کمال بودجه تکمیلی این پروژه را پرداخت کرد.
این نیروگاه بر اساس برنامه زمان بندی که سال 93 همزمان با آغاز عملیات اجرائی ارائه شده بود ، قرار بود تا پایان سال 96 به بهره برداری برسد ، وعده ای که محقق نشد و شهردار ساری هم در کنفرانس مطبوعاتی سال گذشته حاضر نشد زمان مشخصی را برای این منظور مشخص کند.
ظرفیت این نیروگاه زباله سوز حدود 450 تن در روز است . هم اکنون زباله شهر ساری که با شهرهای اطراف حدود 500 تن در روز است با اعتبار سالانه 300 میلیارد ریال به 130 کیلومتری جنوب این شهر در منطقه ییلاقی چهاردانگه دفن می شود که بارها مورد اعتراض روستائیان اطراف واقع شده است.
** تصاحب زمین شهرداری توسط دهیار و بی توجهی به پس گرفتن پلاژ
نائب رئیس شورا شهر ساری همچنین به آنچه که بی توجهی شهرداری به منافع این نهاد نامید انتقاد کرد و گفت : از جمله مواردی که باید این نهاد پیگیری کند از دست دادن پلاژ شهرداری است که از سال 38 طی صورتجلسه ای به شهرداری ساری واگذار شد و تا این لحظه هیچ اقدام قضایی جهت استیفای حقوق از دست رفته مردم از طرف شهرداری صورت نگرفته است.
وی افزود : پلاژ شهرداری متعلق به شهرداری ساری است و در این منطقه حتی روستائی تبدیل به شهر شده ، اما ما زمین شهرداری را می خواهیم . شهر ساری در طول تاریخ به عنوان یک شهر ساحلی شناخته می شود و از دست دادن این زمین ها قطعا مشکل ساز خواهد بود، این حق مردم ساری باید به آنان برگردد.
زلیکانی گفت : زمین صفرآباد ساری در مساحتی نزدیک به یک هکتار توسط دهیاری این روستا علیرغم اینکه سند زمین به نام شهرداری است ، فنس کشی و شخم زده شده و بعدا هم ادعای مالکیت خواهند کرد و هیچ صدایی از شهرداری برنخاست.
وی سکوت شهرداری در قبال این قضیه را غیرقابل قبول توصیف کرد و افزود : به نظر می رسد احساس دین و مسئولیتی در عوامل شهرداری در این زمینه وجود ندارد.
** پا در هوائی فاز دوم پارک ملل
این عضو شورای شهر ساری گفت : پروژه مهم دیگر فاز دوم پارک ملل است ، پروژه ای که از سه سال پیش شروع شده و علیرغم اعلام آمادگی استانداری و دستگاههای مربوطه اراده ای برای انجامش نیست.
زلیکانی به سرانجام رساندن فاز دوم پارک ملل را از وعده های انتخاباتی معرفی و بر ضرورت توجه شهرداری برای تحقق آن تاکید کرد.
**شهرداری ساری شورا را به حساب نمی آورد
نائب رئیس شورای شهر ساری همچنین مدیران شهرداری را به نادیده گرفتن مصوبات این نهاد متهم کرد و گفت : علیرغم اینکه تصویب شد تهاتر باید از شورا بگذرد ، این کار صورت نمی گیرد در حالی که 70 درصد اتفاقات مالی در شهرداری در 20 روزه آخر سال گذشته در قالب تهاتر انجام شد.
و همچنین با وجود اینکه تصویب شد شهرداری گزارش هفتگی به شورا ارائه دهد، شهرداری این کار را انجام نمی دهد.
زلیکانی افزود : شورا مصوبه می دهد و در کمیته انطباق تصویب و به شهردار ابلاغ می شود ، اما شهرداری حتی یک گزارش هم ارائه نمی دهد و در حالی که بر اساس مصوبه شورا ، شهرداری باید گزارش هفتگی به شورا بدهد ، ولی در باره تهاترهائی که در روزهای پایانی سال گذشته انجام شد تاکنون هیچ گزارشی به شورا داده نشده است .
وی یکی از انتقادات دیگرش را متوجه پروژه مسیر قارن کرد و گفت : شهرداری باید گزارش هفتگی از روند این پروژه ارائه دهد تا به سرنوشت پروژه ساماندهی ترک محله گرفتار نشود.
** مصوبه بودجه شورا ، کاغذ پاره برای شهرداری
زلیکانی با تکاید بر این که ' به نظر می رسد اولویت های عوامل شهرداری با مردم و نمایندگانش فرق دارد ' ، از این که شهرداری جزئیات بودجه را به اعضای شورا ارائه نمی دهد ، انتقاد کرد .
وی با طرح این پرسش که ' درآمدهای شهرداری از کجاست؟ ' ، گفت : شهرداری به دنبال این نیست که جزئیات بودجه در شورا بررسی شود ، در حالی که فقط کلیات بودجه در شورا تصویب شده است.
بودجه شهرداری ساری با سازمان های تابعه آن برای سال جاری افزون بر 600 میلیارد تومان تعیین شده است.
زلیکانی افزود : جای سئوال دارد که شهرداری الان از کجا هزینه می کند و درآمدهایش برچه مبنایی است ، در حالی که توجهی به کمیته تطبیق و شورا نمی شود و بودجه ما را رد کردند و برایشان کاغذ پاره ای بیش نیست.
وی با اعلام این که ' عوامل شهرداری از مظلومیت اعضای شورا سو استفاده می کنند ' ، گفت : اگر شهرداری خود را ملزم به انجام وظیفه در چارچوب قانون می داند ، چرا مایل به بررسی جزئیات بودجه نیست و چرا وقتی هنوز جزیئات بودجه در صحن شورا هنوز بررسی و تصویب نشده ، هزینه می کند.
** انتقاد از بی برنامگی در میزبانی از گردشگران در ساری
سعید نجاریان ، دیگر عضو شورای شهر ساری نیز در این نشست از میزبانی رایگان از مسافران نوروزی در این شهر بر خلاف شهرهای غربی مازندران انتقاد کرد .
وی با اعلام این که برخی نقاط شهر ساری در ایام نوروز وضعیت نامناسبی داشت و مسیر اصلی تردد گردشگران هم در این مناطق بود ، افزود : از ورودی گردشگر به ساری باید منابع درآمدی برنامه ریزی شود که این اتفاق تاکنون نیفتاده است.
نجاریان گفت : برپایی بازارچه در دیگر شهرها منبع درآمدی برای شهرداری‌هاست ، اما ما مکان بازارچه ها را رایگان در اختیار یک فرد قرار می‌دهیم که هزینه آن را از غرفه‌داران دریافت می‌کند و عایدی هم برای شهرداری ندارد.
وی تاکید کرد : اگر شهرداری مکانی را رایگان در اختیار کسی قرار می‌دهد ، حق ندارد مبالغ کلان از غرفه‌داران دریافت کند.
** بی اثری گردشگری در ساری بر اقتصاد شهر
اسفندیار عشوری ، دیگر عضو شورای اسلامی شهر ساری نیز گفت : کسب آمار گردشگران از طریق تردد شمار است و به افراد عبوری نباید واژه گردشگر اطلاق کرد و با وجود ویژگی‌های طبیعی ، مازندران نقطه هدف گردشگری نیست.
وی افزود : بخش عمده ساحل ما در اختیار بخش‌های دولتی است و در دسترس گردشگران قرار ندارد از سویی هم گردشگر واقعی باید از هتل استفاده کند و اسکان در مدارس و چادرهای مسافرتی را نمی‌توان گردشگر محسوب کرد.
عشوری تاکید کرد : گردشگری باید در اقتصاد مردم منطقه تاثیر داشته باشد که در ساری اینگونه نیست و به ازای هر سه گردشگر باید یک شغل ایجاد شود در حالی که مازندران در صدر استان‌هایی قرار دارد که معضل بیکاری در آن مشهود است.
** سریال پایتخت ، حسن ختام نشست شورا
نخستین نشست شورای شهر ساری در سال جدید با ورود نائب رئیس این شورا به موضوع سریال پایتخت 5 که در تعطیلات نوروزی از تلویزیون پخش شد به عنوان حسن ختام ، پایان یافت .
زلیکانی در این نشست از سازندگان سریال پایتخت 5 قدردانی کرد و گفت : موج سواری هائی در مورد این سریال از سوی هم استانی ها صورت گرفت که البته جواب نمی دهد.
وی با اعلام این که مردم از این سریال رضایت داشتند ، افزود : لهجه مازندرانی در این سریال باعث افتخار ماست و علما و بزرگان و قهرمانان ما به این لهجه صحبت می کردند و می کنند و حمله کنندگان به این سریال نظر شحصی خودشان را اعلام کرده اند.
شهر ساری با حدود 350 هزار نفر جمعیت ، 9 عضو شورای اسلامی دارد .
7335/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.