بشیر نوشت : یکی از ویژگی های برجسته تعطیلات نوروزی در سال جدید، حضور و بیتوته گسترده مسافرین در روستاهای سه استان شمالی بویژه روستاهای استان مازندران بود.
به گفته سرپرست محترم اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران از 12 میلیون و 200 هزار نفر شب مسافر گردشگری نوروزی مازندران بیش از سه میلیون و پانصد هزار نفر شب در بیش از سه هزار و 200 روستای مازندران اقامت گزیدند. این اتفاق برای اولین بار است که در روستاهای مازندران رخ می دهد.
بنابه مشاهدات و گزارش های رسیده در ایام تعطیلات نوروزی در تمامی روستاهای مازندران تردد مسافرین نوروزی قابل مشاهده بود، به همین خاطر بنگاههای معاملات ملکی در امور تهیه اماکن مسکونی اجاره ای و خرید و فروش زمین و باغ فعال بوده اند، بنحوی که بسیاری از روستائیان را واداشت که همچون شهرهای زیارتی مشهد و قم حتی اتاق های اضافی مسکونی خویش را به مسافرین اختصاص دهند.
هر چند حضور پر تعداد مسافرین در روستاها افزایش درآمد آنان را به دنبال داشت اما، نباید از کنار تبعات و تاثیر فرهنگی و اجتماعی مسافرین و گردشگران با فرهنگ های متنوع بر فرهنگ سنتی روستائیان مازندرانی گذشت و آن را نادیده گرفت.
البته تغییرات پرشتاب فرهنگی و تغییر سبک زندگی همچون شهرنشینان روستائیان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد اما هنوز روستانشینان همچنان متعهد به رعایت فرهنگ سنتی و هنجارهای مورد قبول جامعه هستند.
عدم رعایت پوشش مناسب از سوی زنان و مردان مسافر، جشن و پایکوبی ها مختلط در ویلاهای اختصاصی و اجاره ای و عدم رعایت حال همسایگان، عدم رعایت حفظ محیط زیست، ایجاد گرانی کاذب در افزایش قیمت مسکن و زمین و حتی ارزاق عمومی از جمله تبعات بوم گردی است که استانداری و سایر نهادهای فرهنگی و اجتماعی استان باید در این خصوص طرح و برنامه اجرایی داشته باشند.
چنانچه از هم اکنون برای این امور چاره جویی نشود چه بسا در سالهای نه چندان دور نه از تاک و نه از تاکستان نشانی نخواهد بود.
پس کاری کنیم تا بوم گردی به یک فرصت تبدیل شود.
7335/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.