ناصر علی نژاد روز سه شنبه در آستانه نوروز 97 به خبرنگار ایرنا گفت که این سکه های قدیمی دیروز هنگام معامله در شهرستان سوادکوه از قاچاقچیان کشف شد و چهار قاچاقچی عتیقه هم در این ارتباط دستگیر شدند.
وی افزود : یگان حفاظت استان مازندران به‌منظور مقابله با جرائم علیه مواریث تاریخی ، با تشکیل تیم ویژه عملیات ضمن بررسی و شناسایی هویت افراد دخیل در امر قاچاق اشیای تاریخی‌فرهنگی و با بهره‌گیری از ظرفیت حمایتی مراجع قضایی و انتظامی استان در زمینه برخورد قانونی با متخلفان و سوداگران این حوزه، در روزهای پایانی سال به موفقیت چشمگیری دست یافت.
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی مازندران گفت : با کارشناسی‌های صورت‌پذیرفته از سوی کارشناسان میراث‌فرهنگی، اصالت سکه‌های مکشوفه تأیید و قدمت آن‌ها دوران ساسانی، اشکانی و سلوکی تخمین زده شد.
علی نژاد ادامه داد : تنها در چهار ماه گذشته بیش از 36 هزار و 167 بازدید توسط یگان حفاظت استان از حوزه های میراثی انجام شد که طی آن 32 باند قاچاق آثار تاریخی و عتیقه منهدم شدند .
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی مازندران اظهار کرد : در این عملیات ها 124 نفر سوداگر عتیقه دستگیر شدند که 113 نفر از آنها بومی منطقه بودند .
وی همچنین گفت که در این مدت یکهزار و 230 قلم آثار تاریخی از قاچاقچیان کشف و ضبط شد که 914 قلم آن اصل و باقی تقلبی بود .
علی نژاد اضافه کرد : در این مدت 30 حفاری غیرمجاز نیز کشف شد که پنج مورد آن در مناطق ثبتی میراث فرهنگی بود .
مازندران دارای 15 موزه تاریخی - باستانی است که بیش از هشت هزار قلم آثار تاریخی در آن نگهداری می شود .
7335/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.