به گزارش خبرنگار ایرنا، برخی شاهدان واهالی روستاهای 'فرح آباد' و 'کراتی' از توابع دهستان هرازپی جنوبی بخش مرکزی آمل درگفت وگو باخبرنگار ایرنا گفتند که تاکنون دهها اصله درخت در یک طرف حاشیه رودخانه ' مریج رود' توسط چند فرد به بهانه لایروبی رودخانه در روزهای گذشته قطع شده است.
اهالی روستا کراتی یادآورشدند که سال گذشته نیز تعدادی از درختان این روستا قطع شد که بعد از اطلاع رسانی به پلیس ١١٠ این افراد اظهار پشیمانی کرده و دیگر به این محل برنگشتند.
هفته گذشته نیز همه درخت های ضلع غربی نهرهای مابین روستاهای ' فرح آباد و کراتی ' قطع شد و ساکنان تنها زمانی متوجه قطع این درختان شدند که دیگر درختی وجود نداشت.
تا 2 سال پیش در اطراف نهرهای مابین روستای فرح آباد و کراتی بیش از هزار اصله درخت وجود داشت اما اکنون، تعداد این درختان به کمتر از 100 اصله می رسد و این محل بیشتر به نیزار تبدیل شده است.
روستای 'کراتی' با جمعیت کمتر از 20خانوار ثابت از توابع دهستان هرازپی جنوبی بخش مرکزی آمل از دریافت خدمات عمومی برق، گاز محروم است وبه گفته اهالی این روستا، این امر باعث سوء استفاده و نابودی محیط زیست در این روستا شده است.
** درخت های قطع شده در عرصه منابع ملی نبود
درهمین حال رییس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان آمل گفت که دربازدید میدانی که کارشناسان این اداره از محل لایروبی نهر و قطع درختان داشتند، محدوده انجام کار در عرصه منابع ملی یا منابع طبیعی نبوده و زمین های کشاورزی بوده که اهالی روستاهای هم جوار مالک شخصی آن بودند.
نعمت اله کوهستانی افزود: البته درختان قطع شده از گونه ' صنوبر ' وغیرجنگلی است و چون درمحدوده منابع طبیعی وملی نبوده قطع وحمل این گونه درخت مشکلی ندارد.
وی اضافه کرد که قطع حتی یک درخت جنگلی هم در محدوده غیرجنگلی هم باشد، با عامل یا عوامل آن برابر قانون برخورد خواهد شد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل هم دراین رابطه گفت: صدور مجوز برای لایروبی نهرهای کشاورزی هیچ ارتباطی به این مدیریت ندارد و اینکه عنوان می شود، افراد سودجو با پوشش جهاد کشاورزی برای قطع درختان اقدام کردند از سوی این اداره نبودند.
سیدحسین اسلامی افزود: به طور عمده کشاورزانی که درمسیر رودخانه های عبوری، زمین های شالیزاری دارند، به عنوان حقابه بر هستند، و وظایف این بخش ازجمله حریم ویا اجازه برداشت آب ازسوی اداره امورتوزیع آب شهرستان تعیین تکلیف می شود.
مدیر امور منابع آب آمل و محمودآباد هم در این رابطه گفت که لایروبی رودخانه در مسیر روستای ' کراتی ' با مجوز این اداره بوده و قطع درخت ویا درختچه ها در بستر یا حاشیه رودخانه که مانع جدی آب شود، بلامانع است.
ولی اله ولی پور با بیان اینکه این اداره قبل از هر اقدامی ابتدا مجوزهای اداره های مرتبط ازجمله منابع طبیعی را نیز اخذ می کند، اضافه کرد درشرایطی که این محدوده در عرصه این اداره بوده و ارتباطی به منابع طبیعی نداشته وکشاورزان دارای زمین های شالیزاری این روستا برای سال زراعی آینده ودسترسی بهتر به منابع آب رودخانه اقدام به لایروبی و پاکسازی بستر وحریم رودخانه با ملاحظات این اداره اقدام کردند.
وی ادامه داد که البته اکنون لایروبی ها از حالت سنتی خارج شده وتوسط بیل های مکانیکی انجام می شود، اما کشاورزان در مسیر این روستا به شیوه سنتی خود اقدام به لایروبی کردند و قطع چند اصله درخت صنوبر در مسیر رودخانه که به صورت خودرو رویش داشته، غیرقانونی ویا برخلاف محیط زیست ویا تخریب محیط نبوده است.
گزارش: مهدی غلامی**انتشار دهنده: محسن حسن نیا
ک/7327/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.