محیط زیست ، دانشگاه علوم پزشکی و دامپزشکی مازندران سه مرجعی هستند که به محض طرح پرسش از این بازار ، انگشت اشاره آنها را نشانه می گیرد ، ولی ظاهرا هیچ یک از این دستگاهها تعطیلی بازار فروش پرندگان فریدونکنار را در چارچوب وظایف خود نمی دانند.
بازار فروش پرندگان فریدونکنار در حال حاضر تنها بازار فعال در نوع خود در شمال کشور است و به همین دلیل نیز به بارانداز خرید و فروش لاشه و زنده پرندگان مهاجر تبدیل شده است.
اگر چه آمار رسمی در باره حجم خرید و فروش پرنده در این بازار وجود ندارد ، ولی برآوردهای غیررسمی حاکی از فروش سالانه صدها هزار بال پرنده شکار شده توسط شکارچیان غیرمجاز از استان های مازندران ، گیلان و گلستان در این بازار دارد و به همین دلیل نیز هرگونه تلاش برای تعطیلی یا ساماندهی آن در چند سال گذشته ناکام مانده است .
تازه ترین دور تلاش برای تعطیلی این بازار به ماه آبان و آذر امسال بر می گردد که مصوبات قانونی را با خود به همراه دارد و تشکل های زیست محیطی و مردم نهاد نیز برای بستر سازی این اتفاق بسیج شده اند ، ولی این تلاش های جدید هم تاکنون راه به جائی نبرده است و فعالیت بازار در اوج نگرانی از شیوع آنفلوانزای پرندگان ادامه دارد .
اهمیت تعطیلی این بازار برای جلوگیری از کشتار بی رحمانه پرندگان مهاجر و همچنین حفاظت از سلامت جامعه در مقابل بیماری هائی مانند آنفلوانزای پرندگان تاحدی است که فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در دو ماه گذشته 2 بار با همین هدف به مازندران سفر کرد تا تدابیر لازم اندیشیده شود.
آخرین مصوبه قانونی در باره این بازار مربوط به اوایل ماه دی است که در آن با توجه به شیوع آنفلوانزای پرندگان بر ضرورت تعطیلی فوری بازر در کوتاه مدت تا بازگشت روال عادی تاکید و از شهرداری فریدونکنار هم خواسته شده برای انتقال بازار به مکان دیگر و ساماندهی آن در میان مدت اقدام کند.
سازمان دامپزشکی کشور اوایل مهر ماه سال جاری هرگونه شکار پرندگان وحشی را به دلیل احتمال ابتلاء به آنفلوانزا حاد ممنوع اعلام و دامپزشکی مازندران هم هفته پیش شیوع این بیماری در استان را تائید کرد.
** دامپزشکی : برای تعطیلی بازار وظیفه ای نداریم
مدیرکل دامپزشکی مازندران به خبرنگار یارنا گفت که با شیوع بیماری آنفلوانزا مرغی در کشور و شناسایی چندین کانون از این بیماری در استان ، دستگاههای متولی مقابله در این خطه شمال کشور به حالت آماده باش در آمدند.
دکتر حسین رضوانی با تاکید بر این که مهاجرت گونه های مختلف پرندگان زمستان گذران به مازندران همواره با نگرانی و خطر بالقوه بروز بیماری آنفلوانزای مرغی همراه است ، افزود : با تمام تمهیدات و مقررات سختگیرانه ای که در ماههای گذشته انجام دادیم ، اما امروز شاهد پراکندگی این ویروس در استان هستیم.
مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت که توقف فعالیت بازار فروش پرندگان مهاجر در حیطه اختیار دامپزشکی تعریف نشده است و این دستگاه هیچ مسوولیتی در ارتباط با بازار فروش ندارد.
رضوانی اظهار داشت : ما صرفا هشدارهای لازم را مبنی بر احتمال ابتلاء پرندگان مهاجر به آنفلونزا مرغی را دادیم و به مردم هم توصیه شد تا برای سلامت خودشان از این بازارها خرید نداشته باشند.
وی محیط زیست را متولی اصلی برای پرندگان مهاجر دانست و گفت : به نظر می رسد این اداره کل باید در این ارتباط با هماهنگی دستگاههای نظارتی دیگر برای تعطیلی بازار فروش پرندگان پیش قدم شود.
** تشدید برخورد با شکار پرندگان مهاجر
مدیرکل محیط زیست مازندران هم به خبرنگار ایرنا گفت : بر اساس دستورالعمل سازمان دامپزشکی که اوایل مهرماه سال جاری صادر شد، هیچ مجوزی برای شکار صادر نشده و با شکارچیان نیز به شدت برخورد می شود.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود : محیط زیست در حیطه وظایفی که برایش از سوی شورای تامین تعریف شد و وظایف ذاتی که بر عهده داشت، به درستی در این بخش ورود پیدا کرد و در 9 ماهه امسال افزون بر یک هزار شکارچی دستگیر شدند.
وی ادامه داد : همچنین از این افراد حدود 800 فقره سلاح گرم کشف شده و این برخوردها نیز همچنان ادامه دارد.
مدیرکل محیط زیست مازندران گفت که براساس مصوبات قانونی ، شهرداری فریدونکنار موظف به تغییر مکان فعلی بازار و جانمایی جدید برای آن شد و دامپزشکی هم باید بر سلامت فروش پرندگان در این بازار نظارت داشته باشد.
ابراهیمی افزود : محیط زیست هم کار برخورد با شکارچیان متخلف و معرفی آنها را به دستگاه قضایی دارد و این کار را انجام داد.
** دانشگاه علوم پزشکی : ما در بخش درمان مسئولیت داریم
مسئول کمیته اضطراری مقابله با آنفلوانزا در مازندران هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا دامپزشکی را متولی نظارت بر عرضه فروش لاشه پرندگان و مسایل مربوط به فعالیت بازار فریدونکنار دانست.
دکترفرهنگ بابامحمودی گفت : دانشگاه علوم پزشکی در این حوزه مسوولیتی ندارد و ما در بخش درمان بیماران آنفلوانزا اقدام اساسی را انجام دادیم.
** سکوت ؛ پاسخ مسئولان فریدونکنار
خبرنگار ایرنا برای پرس و جو در باره چرائی فعالیت بازار پرنده فروشی فریدونکنار با وجود شیوع آنفلوانزای پرندگان تلاش کرد با محمد مهدی نصیری کناری که از چند پیش به عنوان فرماندار شهرستان فریدونکنار منصوب شد ، صحبت کند که موفق به این کار نشد.
فرماندار سابق فریدونکنار از جمله افرادی بود که از فعالیت این بازار حمایت می کرد و معتقد بود که باید با ساماندهی و تغییر مکان بازار ، نسبت به حل مشکل به صورت تدریجی اقدام کرد.
با این وصف ، کارشناسان منطقه معتقدند هرگونه مصوبه ای برای تعطیلی یا ساماندهی بازار پرنده فروشی فریدونکنار باید دستگاه قضائی و نیروی انتظامی را هم درگیری کند ، موضوعی که مورد تائید مسئولان دستگاههای اجرائی مانند دامپزشکی و محیط زیست است.
سالانه افزون بر 150 گونه پرنده زمستان گذران با جمعیت حدود یک میلیون و 500 هزار بالی به مازندران مهاجرت می کنند که یک سوم این پرندگان طبق آمار یگان حفاظت محیط زیست از سوی شکارچیان کشتار می شوند.
خبرنگار : حسین فلاحتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.