دکتر فرهنگ بابا محمودی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : بیماری آنفلوانزا حاد پرندگان در این استان که از حدود 2 هفته قبل شیوع یافته، تحت کنترل قرار دارد و مشکلی از لحاظ دارویی و درمان وجود ندارد.
به گفته وی تاکنون گزارشی مبنی بر فوت بیمار ناشی از آنفلوانزا مرغی در مازندران گزارش نشده است.
* تشکیل کارگروه اضطراری آنفلوانزا
دکتر بابامحمودی تشکیل کارگروه اضطراری آنفلوانزا مرغی در مازندران و تامین نیازهای دارویی بیمارستان و مراکز درمانی استان را از برنامه های اجرایی دانشگاه علوم پزشکی برای مقابله با این بیماری اعلام کرد.
وی آگاهی رسانی به مردم نسبت به بیماری را از دیگر کارکردهای دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ارتباط با این بیماری دانست.
مدیرگروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران توصیه کرد تا از شکار پرندگان وحشی به دلیل احتمال ابتلاء به آنفلوانزا جلوگیری شود.
بابامحمود درمورد برپا بودن بازار فروش پرندگان در فریدونکنار با وجود شیوع آنفلوانزا در مازندران اضافه کرد : مسوولیت بازار فروش پرندگان بر عهده دامپزشکی است که با همکاری سایر دستگاه های مرتبط نسبت به توقف فعالیت این بازار اقدام کند.
مدیرکل محیط زیست مازندران نیز گفت که بازار فروش پرندگان در فریدونکنار با وجود مصوبه شورای تامین همچنان دایر است.
حسینعلی ابراهیمی کارنامه درگفت و گو با خبرنگارایرنا افزود:طبق مصوبه شورای تامین وظیفه هردستگاه برای توقف شکار غیر قانونی پرندگان زمستان گذران در تالاب فریدونکنار مشخص شد و محیط زیست به وظیفه خود در برخورد با شکارچیان غیرمجاز انجام داد.
وی اضافه کرد : در سال جاری براساس دستورالعمل سازمان دامپزشکی و ابلاغ محیط زیست به دلیل شیوع آنفلوانزا شکار ممنوع شد و محیط زیست نیز هیچگونه مجوزی برای شکار صادر نکرده است.
ابراهیمی افزود : براساس دستورالعمل ابلاغی محیط زیست استان به محیط بانان شکار پرندگان برای دارندگان مجوز و بی مجوزها غیرقانونی است و با آنها برخورد می شود.
براساس گزارش دامپزشکی مازندران تاکنون چند کانون آنفلوانزا حاد پرندگان در این استان شناسایی شد.
در 9 ماهه سال جاری حدود یک هزار و 60 شکارچی در مازندران دستگیر شدند و از این افراد 800 قبضه سلاح گرم کشف شد.
درمازندران سالانه 150 گونه پرنده زمستان گذران با جمعیت یک میلیون و 500 هزار بال کوچ می کنند که طبق آمار محیط زیست حداقل 300 تا 500 هزار بال از این پرندگان از سوی شکارچیان دارای مجوز و غیر مجاز شکارمی شوند.
همچنین طبق آمار افزون بر 2 هزار و 800 مرغداری دارای جواز و غیرقانونی در مازندران فعالند که میزان تولید این واحدهای مرغداری به افزون بر 200 هزار تن در سال می رسد.
خبرنگار: حسین فلاحتی * انتشاردهنده : محسن حسن نیا
6982/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.