غرب مازندران با نوار ساحلی به طول 142 کیلومتر همه ساله با شروع تعطیلات نوروز و تابستان میزبان میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی است و اکثر آنها تمایل دارند تا برای یکبار هم که شده تن خود را به آب های نیلگون خزر بسپارند و در ساحل آن نیز خاطرات خوش و بیادماندنی را رقم بزنند.
تنکابن نیز با داشتن 13 کیلومتر نوار ساحلی یکی از شهرستان های غرب مازندران است که دوستداران طبیعت و بویژه دریا برای اقامت و گذراندن اوقات فراغت به این منطقه سفر می کنند اما به محض ورود به این شهر با کمبود ساحل قابل شنا و طرح های سالمسازی مواجه می شوند و همین مسئله سبب می شود تا عطای ماندن را به لقایش ببخشند و به شهرهای همجوار سفرمی کنند.
ایجاد دیواره سنگی جهت جلوگیری از پیشروی آب دریا در سال های گذشته ، تصرف بخشی از سواحل توسط بخش خصوصی و دولتی ، عدم راه دسترسی مناسب به دریا در برخی از نقاط و عمیق بودن بیشتر نقاط در نوار ساحلی این شهرستان سبب شده تا مکان های محدودی برای ایجاد تفرجگاه های ساحلی وجود داشته باشد و همین مسئله مدیران دستگاه های متولی ساحل را بر آن داشته تا برگزاری جلسات متعدد راهکاری برای این مشکل بیاندیشند ولی با این حال هنوز نتیجه مطلوب در این زمینه حاصل نشده است.
در تابستان امسال به سختی 2 طرح سالمسازی دریا در این شهرستان دایر شد که به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات با استقبال مسافران و گردشگران مواجه نشد و همین مسئله سبب شد تا رتبه نخست این شهرستان در گروه « ب » استان به رتبه چهارم تنزل یابد.
اما با وجود این ، در بخش امداد و نجات ساحل بسیار موفق عمل شد به طوری که در تابستان امسال تنها سه غرقی در این شهرستان وجود داشت که هر سه نفر آنان بومی بودند و هیچیک از مسافران و گردشگران در ساحل شهرستان غرق نشدند .
البته نقش 83 نفر از ناجیان غریق به همراه نیروهای امداد و نجات هلال احمر که سواحل را پوشش می دادند را نباید نادیده گرفت.
یک شهروند تنکابنی با ابراز تاسف از نبود تفرجگاه ساحلی در این شهرستان گفت : متاسفانه به دلیل پیشروی آب دریا در سال های گذشته ، تمامی ساحل در این شهرستان با دیواره سنگی مسدود شده و امکان دسترسی در بسیاری از نقاط امکان پذیر نیست.
علیرضا نعمتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : اکنون که دیگر خبری از پیشروی آب دریا نیست باید این سنگ ها برداشته شود تا ساحل برای تفریح ، شنا و قایق سواری آماده گردد.
وی اظهار داشت : بسیاری از شهروندان و مسافران برای استفاده از دریا مجبور هستند به شهرهای همجوار مراجعه کنند و این اصلا در شان یک تنکابنی نیست و این در حالی است که هزینه های آنها نیز دوچندان می شود.
این شهروند با انتقاد از رهاسازی زباله ها و نخاله های ساختمانی در ساحل دریا ، خاطر نشان کرد : تا زمانی که ساحل دریا در این شهر به مکانی متروکه تبدیل شده باشد باید شاهد چنین اتفاقاتی باشیم.
وی یادآور شد : اگر یک تفرجگاه ساحلی همراه با اسکله قایق سواری در این شهر دایر شود شاهد ورود گردشگر و ایجاد اشتغال برای جوانان جویای کار در این شهر خواهیم بود.
بخشدار نشتا با بیان اینکه امکانات موجود در سواحل دور از شان و منزلت شهروندان و گردشگران است ، گفت : باید بخش خصوصی در این زمینه ورود پیدا کند تا مشکلات موجود به حداقل برسد.
ابراهیم عسگرپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : پاکسازی نوار ساحلی هر هفته توسط دهیاران صورت می گیرد و آمادگی داریم تا در روستای ساحلی تیل پرده سر و همچنین در محدوده شهری طرح دریا را راه اندازی نماییم.
وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 6 کیلومتر از نوار ساحلی این بخش آزادسازی شده است ، اظهار داشت : در نوار ساحلی این بخش یازده مورد انسداد راه دسترسی به دریا برای عموم توسط بخش خصوصی ایجاد شده بود که با پیگیری های صورت گرفته تمامی آنها جمع آوری شد.
رییس شورای اسلامی شهرستان تنکابن نیز در این باره گفت : در 2 منطقه کریم آباد و ساحل طلایی دو طرح تفریحی توریستی داریم و سرمایه گذاران نیز مشخص شدند اما به دلیل تعدد متولیان امر در ساحل ، پس از گذشت یکسال هنوز مجوز های لازم برای اجرا صادر نشده است.
تقی پزشکی از آمادگی شهرداری تنکابن برای خرید زمین از کمیته امداد در منطقه ولی آباد که هر ساله در آن طرح سالمسازی دریا برگزار می شود ، خبر داد و افزود : امکانات موجود در این طرح مربوط به شهرداری است و اگر زمین آن را خریداری کنیم می توانیم آن را با امکانات بهتر و به روزتر آماده نماییم تا به صورت چهار فصل در اختیار شهروندان و گردشگران قرار گیرد.
وی اظهار داشت : اگر تعداد دستگاه های متولی ساحل کاهش یابد و مجوز ها سریعتر صادر گردد سرمایه گذاران با رغبت بیشتری وارد این عرصه خواهند شد.
رییس شورای شهر تنکابن هم با بیان اینکه این شهر از لحاظ امکانات گردشگری نسبت به شهرهای همجوار عقب تر است ، افزود : متاسفانه ضعیف ترین افراد در زمینه گردشگری ورود پیدا کرده اند و خبری از سرمایه گذاران واقعی نیست.
علیرضا فلاحتکار تنها راه برون رفت از وضع موجود را ورود بخش خصوصی دانست و اظهار داشت : باید مسیر سرمایه گذاری را برای افراد علاقه مند هموار سازیم و تنها راه آن کاهش تعداد دستگاه های متولی در ساحل دریا است.
وی خاطرنشان کرد : تا چه زمانی مردم علاقه مند و گروه های مردم نهاد زباله های ساحل و جنگل را جمع آوری کنند ، باید بخش خصوصی در این زمینه وارد شود .
فلاحتکار به برخی از مشکلات طرح های سالمسازی دریا اشاره کرد و بیان داشت : نبود سرویس بهداشتی مناسب ، نبود یا کمبود نمازخانه ها و نامناسب بودن اقامتگاه ها در ساحل از جمله مشکلاتی است که باید برای آن چاره ای اندیشید.
وی یادآور شد : چند ماهی بیشتر تا تعطیلات نوروز باقی نمانده و باید تمامی دستگاه های متولی وارد عرصه شوند تا در شرایط بهتری از مسافران و گردشگران میزبانی نماییم.
رییس میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تنکابن و عباس آباد با ابراز نگرانی از عبور و مرور جت اسکی و قایق های موتوری غیر مجاز در سواحل این دو شهرستان ، گفت : پروانه فعالیت این افراد باید توسط این دستگاه اجرایی صادر گردد اما مشاهده می شود که برخی از افراد به صورت غیر قانونی در ساحل دریا اقدام به کرایه دادن و حمل مسافر می کنند و در برخی موارد مشکلاتی را به وجود می آورند.
نادر سحرخیز افزود : این افراد برای کار غیر قانونی خود حتی اقدام به تبلیغات و نصب بنر هم می کنند که در این زمینه شهرداری ها باید نسبت به جمع آوری آنها اقدام نمایند.
وی با بیان اینکه واحد های گردشگری باید بر اساس قوانین این دستگاه اجرایی عمل نمایند ، اظهار داشت : آمادگی داریم تا طرح های گردشگری را که در استان اجرا شده و نقشه های آن موجود و استعلام ها اخذ شده است را با معرفی سرمایه گذار در این شهرستان اجرا نماییم.
سحرخیز خاطرنشان کرد : در حال حاضر طرح های سالمسازی دریا در شهرستان تنکابن از امکانات خوبی برخوردار نیست و باید پیگیری های بیشتری در این زمینه صورت گیرد.
فرماندار ویژه شهرستان تنکابن نیز خواستار توجه ویژه به صنعت گردشگری از سوی دستگاه های اجرایی مربوطه شد و گفت : جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده و باید خروجی مناسبی از آن دریافت شود.
سید امیر حسینی جو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : احداث سرویس بهداشتی و نمازخانه در تفرجگاه ها اعتبارات ملی نمی خواهد بلکه همت و تلاش مضاعف را می طلبد .
وی با بیان اینکه باید امنیت پایدار در سواحل برقرار گردد ، اظهار داشت : باید وضعیت سواحل به گونه ای باشد که مردم و گردشگران احساس آرامش و امنیت بیشتری بکنند و به راحتی اقامت نمایند.
به گفته حسینی جو ، خدمات سفر جزء اولویت های نخست شهرستان قرار دارد و باید وضعیت سواحل از شرایط فعلی خارج شود و به شرایط مطلوب برسد.
وی خاطرنشان کرد : در سال گذشته به سختی توانستیم دو طرح دریا را در این شهرستان راه اندازی کنیم و امیدواریم با برنامه ریزی های صورت گرفته شرایط مناسب تری را برای شهروندان و گردشگران فراهم نماییم.
مازندران 338 کیلومتر ساحل دارد که سالانه حدود 10 تا 15 میلیون نفر از سواحل خزر در این استان بازدید می کنند.
شهرستان 162 هزار نفری تنکابن در غرب مازندران واقع است.
خبرنگار : علیرضا پورعلم**انتشار دهنده: محسن حسن نیا
/1602/7513/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.