رئیس سازمان بهزیستی مازندران از بهره مندی 920معلول ضایعه نخاعی تحت پوشش خدمات بهزیستی استان خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری ،سید سعید آرام در سخنان پیش ازخطبه نمازجمعه امروز ساری  با تبریک هفته وحدت ،با اشاره به 12 آذر روز و هفته معلولان اظهار داشت:جامعه معلولین هر استانی بزرگترین اقلیت آن جامعه به شمار آمده و از ظرفیت های بالقوه ای برخوردار هستند.

وی افزود:این روز فرصت مغتنمی است تا جامعه با مشکلات و محدودیت های این قشر از جامعه آشنا شده و زمینه مرتفع شدن مشکلات آنان در جامعه فراهم شود.

رئیس سازمان بهزیستی مازندران گفت:جامعه باید بپذیرد  که اقلیت جامعه بزرگ دارای محدویت هایی هستند که فراهم کردن بستر مناسب برای حضور این قشر در جامعه امری لازم و ضروری است و اینکه جامعه معلولان نیز می توانند همچون افراد عادی در جامعه حضور یافته و نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

وی  با اشاره به اینکه دانشمندان اذعان می کنند اگر جامعه ای بخواهد به رشد و تعالی برسد باید از تمامی ظرفیت های جامعه بهره گیری شود،افزود: استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های جامعه معلولان برای دستیابی به چنین جامعه ای ضروری است تا به توسعه و عدالت متوازن دست پیدا کنیم .

آرام گفت: برای اینکه فرصت برابر برای حضور معلولان و ایفای نقش آنان در جامعه ایجاد شود لازمه آن تغییر نگرش مثبت در جامعه  است.

وی به سیاست دولت تدبیر و امید به حمایت از معلولان جامعه اشاره کرد و ادامه داد: حمایت از معلولان از رویکردهای مهم دولت در سازمان بهزیستی است.

آرام با اعلام اینکه در حال حاضر 50 هزار معلول تحت پوشش بهزیستی استان قرار دارند ،گفت: از این میزان معلول بیش از 13 هزار نفر  که شرایط اشتغال و توانمند کردن انها مهیا نیست ماهیانه مستمری دریافت می کنند.

وی بابیان اینکه در دولت تدبیر میزان مستمری جامعه هدف 3 و نیم برابر افزایش یافته است،افزود:  106 مرکز در استان وظیفه خدمات رسانی به معلولان استان را به عهده دارد.

آرام ادامه داد: بیش از 5 هزار و 700 معلول از این خدمات این مراکز  بهره مند می شوند.

مدیر کل بهزیستی مازندران افزود: ماهیانه یک میلیارد و 700 میلیون تومان به واسطه خدمات این مراکز در اختیار آنان قرار می گیرد.

وی به خرید تجهیزات کمک توانبخشی معلولان در استان اشاره کرد و گفت: توزیع لوازم کمک توانبخشی در استان به روز شده و هیچ معلولی پشت نوبت نیست.

مدیر کل بهزبستی مازندران افزود: در سال گذشته بیش از 2 میلیارد و 800 میلیون تومان برای خرید لوازم کمک توانبخشی معلولان هزینه شده و این تجهیزات به صورت رایگان در اختیار معلولان قرار گرفته است.

آرام به معلولیت ضایع نخاعی به عنوان بزرگترین معلولیت جامعه اشاره کرد و گفت:920 معلول ضایع نخاعی در استان از خدمات بهزیستی بهره مند هستند و اینکه خدمات پرستاری به معلولین تحت پوشش این سازمان داده می شود.

وی طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه را از جمله طرح های مهم سازمان بهزیستی عنوان کرد و اجرای طرح غربالگری ژنتیک قبل از ازدواج را امری اجباری در برنامه توسعه ششم برشمرد.

آرام ساخت مسکن معلولین برای خانواده هایی که بیش از دو معلول دارند را از اقدامات این نهاد حمایتی عنوان کرد و افزود: 128 مسکن روستایی و 135 مسکن شهری برای خانواده های بیش از دو معلول ساخته شد که 50 مسکن تا پایان آذر ماه به این خانواده ها تحویل داده می شود.

وی با اعلام اینکه 80 درصد از نوزادان در بدو تولد غربالگری شنوایی شدند ،گفت:85 درصد از کودکان 3 تا 6 سال نیز غربالگری بینایی شدند.

آرام در ادامه  از کاشت حلزون برای 75  کودک تحت پوشش سازمان بهزیستی در سال گذشته خبر داد.

وی افزود:بیش از 2 هزار معلول روستایی تحت پوشش بیمه روستایی و عشایری قرار گرفتند.

مدیر کل بهزیستی مازندران مناسب سازی اماکن عمومی را امری مهم دانست و گفت:حدود 35 درصد افراد جامعه نیازمند خدمات ویژه هستند .

وی خواستار شد تا مسئولین دستگاه های اجرایی در جهت مناسب سازی تردد معلولین در جامعه از هیچ تلاشی فرو گذار نکنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.