به گزارش خبرنگار ایرنا ، محمد اسلامی روز یکشنبه در حاشیه آئین گشایش هیجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و سومین فن بازار مازندران در ساری در گفت و گو با خبرنگاران افزود : با تجاری سازی محصولات و تبدیل ایده به محصول می توان تا حدود زیادی زمینه اشتغال فارغ التحصیلان بیکار را فراهم کرد و از این رکود و بیکاری خارج شد.
نماینده عالی دولت در استان یکی از عوامل تشدید کننده وضعیت بیکاری جوانان تحصیلکرده در کشور را ناهمخوانی خروجی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی با نیازهای بازار کار دانست و گفت : حتی عناوین انتخابی برای تحصیلات تکمیلی ما در دانشگاهها هم بر اساس نیازمندی ها و مطابق با اولویت های توسعه کشور و راهگشا و کارگشا و موثر در امور پژوهشی نبوده است.
اسلامی افزود : مهم ترین اتفاقی که در مسیر توسعه کشور و گسترش نظام آموزش عالی رخ می داد ، تقاضا محوری و سفارشی شدن پژوهش بوده است که متاسفانه بموقع انجام نشد.
وی بر ضرورت مساله یابی حتی در عناوین تحصیلی تاکید کرد و ادامه داد : تحصیلات تکمیلی و پژوهش باید بتواند مشکل و مساله ای از جامعه را حل کند تا مفید واقع شود در غیر این صورت مشکل ساز می شود.
** ظرفیت سازی ، وظیفه دولت
استاندار مازندران گفت: دولت و حاکمیت باید ظرفیت و بستر لازم را ایجاد کند تا بتواند به خوبی فرایند تبدیل شدن نتیجه پژوهش به فناوری را مدیریت و هدایت کند.
وی با اشاره به تحولات چند سال اخیر در زمینه رفع این معضل ، افزود : دغدغه یابی و مشکل یابی قدم اول در زمینه تحقیقات و پژوهش هاست و در قدم دوم محققان و فناوران باید تلاش کنند نتیجه پژوهش خود را با حمایت های موجود وارد بازار نمایند.
استاندار مازندران با اشاره به ظرفیت های بی شمار این استان در تمام عرصه ها بویژه در عرصه تحقیق و فناوری ، گفت : وظیفه دولت آماده کردن بستر است و فن بازار مازندران نشان می دهد در استان این وظیفه تا حدودی انجام شده و بستر برای تجاری سازی محصولات فناورانه تاحدودی فراهم است.
هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و سومین فن بازار مازندران همزمان با گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری در دانشکده امام محمد باقر (ع) ساری گشایش یافت.
در این نمایشگاه 250 محصول فناورانه و آخرین دستاوردهای پژوهشگران استان در 37 غرفه به نمایش گذاشته شده است که به مدت سه روز ادامه دارد.
همزمان با آغاز به کار این نمایشگاه و فن بازار ، چهار محصول فناورانه استان مازندارن هم که دستاورد یک ساله محققان و پژوهشگران این استان است ، رونمائی شد.
خبرنگار : فاطمه رحمتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
3009/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.