براساس اعلام معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران در آبان و مهر امسال سه میلیون و 72 هزار نفر شب اقامت مسافر در مازندران ثبت شده است که به نسبت مدت مشابه سال گذشته 85 هزار نفر کاهش داشته است .
گردشگری پائیزی مازندران در سال های اخیر تا حدود زیادی رونق گرفته بود و انتظار می رفت امسال هم روند افزایش حضور مسافران و گردشگران ادامه یابد ، ولی تاکنون با گذشت 2 ماه از فصل پائیز این اتفاق رخ نداده است بلکه با کاهش همراه بوده است.
پیشتر و در سالهای قبل از اوایل آبان ماه همراه با سرمای هوا ، حضور مسافران و گردشگران برای استفاده از طبیعت جذاب و دیدنی جنگل ها و کوههای مازندران مشاهده می شد ، گردشگرانی که برای صعود و کوهپیمایی در قلل برفگیر و دیدن طبیعت زیبای مازندران به این استان می آمدند تا در کنار استفاده از طبیعت مسیر دسترسی به قلل در قالب طبیعت گردی از مناظر دیدنی جنگل های مملو از درختان با برگ های خوشرنگ استفاده کنند .
گرما و بارش کم در پائیز امسال باعث شده تا علاوه بر اینکه درختان مازندران به خواب زمستانی نرفته و همچنان سرسبز باقی مانده اند ، بیشتر کوههای استان هم در این برهه زمانی خالی از برف است .
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران از گرمای تابستانی در فصل پائیز امسال به عنوان دلیل اصلی برای حضور کمتر مسافران به این استان در این فصل یاد کرد .
مهران حسنی گفت که به دلیل گرمای هوا و بارش کم برف در مناطق کوهستانی ، مسافران علاقه مند به دیدن جاذبه های مازندران در این فصل از سال بی رغبت هستند .
وی با ارائه آمار مقایسه ای از میزان حضور مسافران و گردشگران در مهر و آبان امسال و پارسال افزود : در مدت ذکر شده پارسال سه میلیون و 157 هزار شب اقامت مسافر در مازندران ثبت شد ، این در حالیست که تعداد شب اقامت مسافران در مهر و آبان امسال سه میلیون و 72 هزار نفر بوده است .
معاوت گردشگری مازندران با اشاره به اینکه حضور مسافران پائیزی در این استان از آبان آغاز می شود ، ادامه داد : بارش های خوب در این ماه میل و استقبال مسافران را برای حضور این استان زیاد می کرد که این روند امسال آنچنان مشهود نبود .
وی افزود : هر چند تاسیسات زیاد گردشگری پائیزی و زمستانی مانند پیست اسکی در این استان وجود ندارد ، اما جاذبه های طبیعی خدادی همیشه مورد توجه مسافران و گردشگران بوده است .
** کم بارشی ، چالش آبان ماه در مازندران
معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی مازندران از آبان به عنوان پر بارش ترین ماه سال در این استان نام برد و گفت که امسال ماه آبان با کمترین میزان بارش مواجه بوده است.
احمد اسدی افزود : متوسط بارش آبان ماه 96 در استان مازندران حدود 26 میلی متر بود که نسبت به میانگین بلند مدت حدود 74 درصد و نسبت به آبان ماه سال گذشته حدود 66 درصد کاهش داشته است .
وی ادامه داد : میزان بارش نسبت به نرمال (دوره آماری ) در تمامی ایستگاه های استان کاهش قابل ملاحظه ای داشت که میزان کاهش بارندگی غالب ایستگاه های هواشناسی بیش از 70 درصد بود و بیشترین کاهش ا زرامسر حدود 97 درصد و کمترین کاهش از دشت ناز حدود 18 درصد بود .
اسدی همچنین از بالا بودن دما به عنوان دیگر ویژگی ماه آبان در سال جاری یاد کرد و گفت که میانگین دمای آبان امسال سه درجه سانتی گراد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بود .
وی با استناد به تجزیه و تحلیل وضعیت آب و هوای مازندران ، پیش بینی کرد که آذر ماه امسال وضعیت بارندگی بهبود یابد.
مازندران بر اساس آمارهای رسمی سالانه میزبان بیش از 40 میلیون نفر شب مسافر و گردشگر است .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
2096/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.