یحیی یوسف پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : برخورد با هرگونه تغییر کاربری اراضی که با آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته بود ، از سال 93 با همکاری و تعامل دستگاههای ذیربط راه را بر سودجویان بست و نتیجه آن اعمال تبصره 2 قانون حفظ اراضی کشاورزی برای بیش از یکهزار و 500 واحد مسکونی بود.
بر اساس قانون حفظ کاربری اراضی زراعی ، تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها در‌خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرکها جز در موارد ضروری ممنوع است .
تبصره 2 این ماده قانونی هم تاکید دارد که مرجع تشخیص اراضی زراعی و باغها ، وزارت جهاد کشاورزی است و مراجع قضایی و اداری ، نظر سازمان جهاد کشاورزی ذیربط را در این زمینه استعلام می‌نمایند و مراجع اداری موظف به رعایت نظر سازمان مورد اشاره خواهندبود. همچنین نظر سازمان جهاد کشاورزی استان برای مراجع قضایی به منزله نظر کارشناس رسمی دادگستری تلقی می‌شود.
فرماندار محمودآباد گفت : تا قبل از دولت تدبیر و امید بیش از 2 هزار و 700 واحد مسکونی از سوی خوش نشینان در اراضی کشاورزی و نقاط ساحلی در قالب مجتمع مسکونی و تک واحدی احداث شده بود.
وی بهترین راه حل جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغی را اجرای دقیق قانون مصوب در این زمینه بویژه تبصره 3 این قانون برشمرد.
بر اساس تبصره 3 ، ادارات ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی و سایر هیات ها و مراجع مربوط مکلفند در موارد تفکیک ، افراز و تقسیم اراضی زراعی و باغ ها و تغییر کاربری آنها در خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرکها از سازمان های جهاد کشاورزی استعلام کرده و نظر وزارت کشاورزی را اعمال کنند.
فرماندار محمود آباد با تاکید بر این که زمین های کشاورزی هویت و اساس معیشت مردم منطقه است ، از شهروندان خواست از فروش اراضی برای ساخت و سازهای غیر مجاز خودداری کنند و در صورت مشاهده هرگونه ساخت و ساز از طریق سامانه 131 جهاد کشاورزی موضوع را به متولیان امر اطلاع دهند.
وی همچنین با اشاره به اینکه سواحل دریا برای استفاده عموم است از برخورد جدی با تمامی افرادی که با ساخت و ساز غیر مجاز در حریم دریا قصد تصرف سواحل را دارند خبر داد و گفت : باید حریم 60 متر سواحل آزاد شوند و هیج نهاد دولتی و خصوصی مجاز به ساخت و ساز در این حریم نیست .
محمود آباد به عنوان یکی از شهرستان های ساحلی منطقه مرکزی مازندران در شرق شهرستان بابلسر و غرب شهرستان نور واقع است و نزدیک‌ترین شهرستان ساحلی به پایتخت کشور به شمار می رود.
این شهرستان با حدود یکصد هزار نفر جمعیت دارای 2 شهر و 86 روستاست و مهم ترین تالاب منطقه مرکزی مازندران یعنی سرخرود در این شهرستان واقع است .
خبرنگار : محمد محتاطی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7326/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.