به گزارش روز شنبه روابط عمومی دامپزشکی مازندران ،دکتر سید حسین رضوانی در کمیته استانی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مازندران افزود: رعایت ضوابط بهداشتی و جدی گرفتن هشدارهای بهداشتی دامپزشکی می تواند علاوه بر حفظ سرمایه ایجاد شده در این صنعت، توسعه و اشتغال پایدار وسلامت عمومی آحاد جامعه را نیز تامین کند.
مدیر کل دامپزشکی استان مازندران تصریح کرد: مهمترین عامل انتقال برخی از بیماریهای حاد تنفسی بالاخص آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، در صنعت طیور و ایجاد خسارت های سنگین اقتصادی، انتقال مکانیکی عامل بیماری است و برای جلوگیری از این عامل باید قرنطینه و امنیت زیستی را در واحدهای پرورش جدی بگیریم.
رضوانی همکاری سایر دستگاه های اجرایی استان از جمله حفاظت محیط زیست را در برخورد با شکارچیان غیر مجاز و نیروی انتظامی را در برخورد با حمل و نقل غیر مجاز طیور زنده و فرمانداران شهرستانها را در برخورد با عاملان زنده فروشی و عرضه انواع ماکیان در بازارهای سنتی و محلی بمنظور کنترل بیماری هایی همچون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مهم خواند .
وی تاکید کرد: باید بمنظور حفظ و صیانت از این سرمایه عظیم ایجاد شده در استان که اشتغال پایدار را به دنبال خواهد داشت با عوامل غیر مجازی که در این صنعت، سلامت عمومی شهروندان را دچار مخاطره می کنند برخورد قانونی کرد.
وی فعال بودن حوضچه های ضد عفونی در محل ورودی واحدهای پرورش، جلوگیری از تردد خودروها و افراد متفرقه در واحدهای پرورش، اخذ مجوز جوجه ریزی و گواهی حمل بهداشتی در زمان حمل جوجه از کارخانجات جوجه کشی به واحدها و حمل مرغ به کشتارگاه ها ، بکارگیری و حضور کیفی مسولان فنی بهداشتی، گزارش وقوع تلفات غیر عادی در واحدها و جدی گرفتن توصیه های بهداشتی را از جمله اقدامات پیشگیرانه در این زمینه برشمرد.
مدیر کل دامپزشکی استان مازندران از شهروندان خواست تا بمنظور جلوگیری از بروز و انتشار برخی از بیماریها در جمعیت طیور، در صورت مشاهده تلفات غیر عادی در یک واحد مرغداری، سریع مراتب را به ادارات دامپزشکی و یا خانه های بهداشت دام و یا مراکز خدمات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی اطلاع دهند.
وی خاطر نشان کرد: در برخی موارد مشاهده می شود که بعضی از مرغداران با رهاسازی تلفات پرندگان خود در حاشیه روستاها و مناطق دور دست، صنعت طیور و سلامت ساکنین منطقه را به خطر می اندازند و در صورت گزارش ،دامپزشکی و دیگر نهادهای مرتبط با ورود به موضوع و اجرای طرح پایش ضمن شناسایی افراد خاطی و بررسی روند تلفات، از ضررهای احتمالی بعدی جلوگیری می کنند.
وی در این زمینه اظهار داشت: ناظرین و مسئولان فنی بهداشتی واحدهای پرورش باید با سرکشی از واحدهای تحت پوشش خود و انجام وظایف محوله سهم بزرگی در جلوگیری از بروز و شیوع انواع بیماریها بویژه بیماریهای مخاطره آمیز داشته باشند،
مازندران سالانه با تولید بیش از 180 هزار تن گوشت مرغ حدود 12 درصد گوشت سفید کشور را تامین می کند.
بیش از 2 هزار و 300 واحد مرغداری در این استان وجود دارد.
همه ساله در فصل پائیز و زمستان دهها گونه پرنده مهاجر زمستان گذران با جمعیت حدود یک میلیون و 500هزار بال به مازندران مهاجرت می کنند. این پرندگان یکی از انتقال دهندگان ویروس آنفلونزای مرغی هستند و رعایت مقررات بهداشتی در شکار و عرضه همواره از دغدغه های مسئولان مازندران بوده است.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده: محسن حسن نیا
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.