رئیس اداره حفاظت محیط زیست آمل روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت که خانم رضائی این جغد زخمی را در شالیزارهای روستای ' قائمیه ' از توابع بخش دابودشت پیدا کرد.
بهمن صادق نژاد افزود : این جغد که توسط شکارچیان زخمی شد ، پس از درمان توسط دامپزشک محیط زیست و پس از چند روز تغذیه و نگهداری ، در زیستگاه اصلی رها می شود.
وی گفت : به جز تعداد اندکی شکارچی و سودجو ، خوشبختانه بیشتر مردم مازندران نسبت به حفظ و حراست از پرندگان و برخی گونه های حیات وحش حساسیت دارند و نسبت به این موارد بی تفاوت نیستند.
جغد تالابی که به جغد گوش کوتاه هم معروف است ، در علفزارها و دشت های باز ، کناره های تالاب ها و تپه های ماسه ای زندگی می کند.
این گونه پرنده‌ای نیمه ‌مهاجر است یعنی برخی از آن‌ها در زمستان به نقاط گرم تر مهاجرت می کنند.
جغد تالابی پرنده ای شب شکار است و موش صحرائی ، خفاش و دیگر حشرات مهم ترین طعمه این شکارچی هستند. این گونه جغد در عین حال در سواحل دریاها و تالاب‌های نزدیک به ساحل به سراغ پرندگان دریایی می‌رود و در خشکی‌های دور از ساحل هم پرندگانی چون چکاوک ، سار ، ژیان‌مرغ، سیاه‌پره و پپت را به طور اتفاقی شکار می‌ کند.
جغد تالابی پرنده ای میان‌ جثه با ۳۴ تا ۴۳ سانتی متر طول و ۲۰۶ تا ۴۷۵ گرم وزن است . منقاری سیاه ، کوتاه ، قوی و قلاب‌ مانند دارد و رنگش نیز بین گندمگون تا قهوه‌ای تیره با خال‌های روشن متغیر است.
گونه های جغد تالابی در تمام قاره ها جز استرالیا و قطب جنوب وجود دارد و در ایران هم نسبتا پر جمعیت است.
خبرنگار : مهدی غلامی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7327/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.