به گزارش خبرگزاری خبرانلاین از محموداباد،این همایش با حضور یحیی یوسف پور فرماندار شهرستان محمودآباد و ناصر فتاحی بخشدار مرکزی محمودآباد و مدیران ادارات و هنرمندان ، دانش آموزان و اقشار مختلف مردم برگزار شد. 

یحیی یوسف پور فرماندار شهرستان محمودآباد طی سخنانی در این همایش مساله فرهنگ را یک موضوع مهم و حیاتی عنوان کرد و گفت: فرهنگ و تمدن هر جامعه ای هویت و اصالت آن بشمار میرود و به حدی دارای اهمیت است که یونیسف هم در سال های اخیر به مسائل فرهنگی حساس شده و به مانند موضوعات سیاسی و اقتصادی مباحث زیادی را مطرح نموده و شاخص گزاری برای بررسی کشور توسعه یافته فرهنگی نموده است.
وی افزود : بعد از رنسانس جوامع به سمت رفاه و توسعه اقتصادی و تکنولوژی سوق پیدا کردند و از موضوع فرهنگ فاصله گرفتن و دیدند دچار مشکل شدند و انحراف جامعه و شهروندان از مسیر فرهنگی خود ناشی از بی توجهی به حوزه هویت اجتماعی و فرهنگی جامعه بود که خیلی زود متوجه شدند تا پایه و اساس فرهنگی در جامعه حکمفرما نباشد حتی با تکنولوژی و دستاوردهای علمی نمی توان جامعه را حفظ کرد و پاسخگو بود.
وی با اشاره به اینکه هر کشوری دارای ویژگیها ی فرهنگی در مسایل مختلف دینی و آداب و رسوم می باشد گفت: سنت ها و باور وآئین های بومی و محلی قدرت فرهنگی مردم آن دیار محسوب می شوند و اگر قدرت فرهنگی نباشد نمی توان جامعه با اصالتی داشته باشند .
فرماندار در ادامه اظهار داشت : کشور ما دارای ظرفیت عظیم فرهنگی می باشد و این ظرفیت باید شناسانده شود . و باید داشته ها و مباحث فرهنگی خودمان را به جوانان انتقال داده و از ریشه فرهنگی خود اطلاع داشته تا برایشان لذتبخش باشد .
یوسف پور بیان داشت : با بهره گیری از ظرفیت های انجمن های فرهنگی و هنری فعال در شهرستان و سازمان های مردم نهاد در صدد انتخاب یک روز برای شهر محمودآباد بمنظور شناسایی هر چه بیشتر ظرفیت های فرهنگی و ریشه های تاریخی می باشیم تا بتوانیم از همه پتانسیل ها و توانمندیها برای رشد و توسعه فرهنگی و اجتماعی بهره مند شویم.

در ادامه این مراسم قوام الدین بینایی استاد دانشگاه و سخنران این همایش ضمن تقدیر و تشکر از برگزاری این همایش گفت : در تمدن ایرانی بت پرستی وجود نداشت و یکی از تمدن های که در ایران وجود دارد شادی و نشاط مردم است .
ایشان در دامه بیان داشت : ما ایرانی ها دارای جشن های بسیار هستیم و این جشن ها ملی می باشد که هم در کشورهای اطراف ما نیز رواج دارد مانند ( تاجیکستان ، افغانستان و . . . ) و هم جشن های خانوادگی مثل ( شب یلدا ، جشن دندان کودک ) که مهمانان را به دور خود جمع می کنیم .
همچنین اظهار داشت : دنیای ما دنیایی افسرده است و این جشن ها ما را شاد می کند . موقعیت های جغرافیایی نیز در آداب و رسوم و جشن های بومی ما تأثیر دارند .
در حاشیه این همایش نمایشگاه غذاهای بومی و محلی مازندران دانش آموزان دختر دبستان آیندگان و نمایشگاه طراحی و نقاشی کودکان در خصوص مازندران برای بازدید به نمایش گذاشته شد و اجرای زنده صنایع دستی لباس بومی و محلی و پخش آش محلی جزء ای از برنامه ی این همایش بود .
در دیگر بخشهای این همایش برنامه های شاد و متنوع دیگری از جمله ( امیری خوانی ، شعر خوانی محلی ، اجرای سرود محلی مازندرانی توسط دانش آموزان دختر دبستان خلاق ، اجرای بازی های محلی و مازندرانی ، اکران فیلم تلارنشین ) برای حاضرین در همایش برگزارشد که با استقبال خوب و گرم مردم همراه شده است.

 

46

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 783978
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.