به گزارش خبرنگار ایرنا؛ جمعی از علاقمندان به فرهنگ و هنر غنی مازندران با برپایی و مرور آیین سیزده شو و با اجرای مراسمی با موسیقی امیری خوانی سنت نیکوی این شب را برپا داشتند.
در این مراسم مهمانان در بدو ورود با غذاهای سنتی همچون کماج ، گردو، برنجک، نون تنوری ، ازگیل، خرمالو و غیر آن پذیرایی شدند.
آیین سیزده شویی که بابلی ها برپا کردند با نمایش دادن ماکتی از خانه های قدیمی، ظروف و ادوات دامپروری جلوه خاصی به این مراسم بخشید.
نویسنده و پژوهشگر تاریخ در این مراسم گفت: مازندرانی ها سالیان زیادی با برپایی آیین سیزده شو ، فرهنگ غنی خود را پاس می داشتند.
دکتر سیف الرضا شهابی افزود: براساس یک سنت مازنی ها معتقد بودند که در سیزدهم تیرماه آرش کمانگیر با پرتاب یک تیر مرز ایران را مشخص کرده است که به پاس این حرکت ایرانیان به جشن می پرداختند.
وی اظهارداشت: یکی از رسم های خوب سیزده شو آن بوده است که یک فردی با در دست داشتن یک چوب بلند که جلوه ای از خیر برای خانواده ها بوده است با زدن این چوب به زنان نازا، افراد بیمار و درختان کم محصول گشایشی در کار آنان ایجاد می شده است.
وی ادامه داد: مازنی ها علاوه بر تقویم شمسی و قمری یک تقویم اختصاصی به نام تقویم طبری دارند که این تقویم به طور رسمی از سال 37 هجری قمری به عنوان تقویم مازندران آغاز به کار کرده است.
امام جمعه بابل نیز در این مراسم گفت: برپایی آیین سیزده شو که جلوه ای از هویت ماست بسیار ارزشمند است زیرا یکی از مسایل مهم در سرنوشت انسان هویت بخشی به آن جامعه است.
حجة الاسلام حسن روحانی افزود: امروز همه باید تلاش کنیم تا به اصالت خود برگردیم چرا که کشوری هستیم دارای یک عقبه بسیار قوی و مردم ما برخوردار از یک حقیقت هستند.
وی همچنین ضمن ارج نهادن به 14 آبان ماه که به روز مازندران نامگذاری شده است، افزود: برای مردم مازندران یک افتخار است که در سال 205 هجری اولین حکومت علویان در مازندران تشکیل شده است.
در حاشیه این مراسم سنتی از 2 کتاب در خصوص فرهنگ و اشعار مازندرانی به نام های 'اسبه روسی' اثر دکتر رضا مهدی زاده و کتاب 'حاج ابراهیم' از خدیجه آخوندی رونمایی شده است.
خبرنگار: فریبرز سیفی**انتشار دهنده: محسن حسن نیا
7343/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.