به گزارش خبرنگارایرنا،اعزام بیماران برخی استان های همجواروبهره مندی مسافران ازتجهیزات بیمارستانی مازندران باعث شده تا کمبود تخت های بیمارستانی دراین خطه شمال کشور بیشتر نمایان شود وبرخی بیماران محلی و غیر بومی برای پیگیری درمان و بستری به خصوص بیماری های داخلی حدود 2 تا 4 ماه در نوبت قراربگیرند.
همچنین کمبود تخت به ویژه در بیمارستان های آموزشی مازندران به گونه ای است که تعیین تکلیف بیماران اورژانسی را بین 6 تا 8 ساعت به تاخیرمی اندازد.
کارشناسان درمانی نمایان شدن کمبود تخت بیمارستانی را در سال های اخیر با وجود افزایش بیماران ناشی از اجرای طرح تحول نظام سلامت و تخفیف 90 تا 95 درصدی هزینه درمانی در مراکز دولتی و استخدام پزشکان حاذق در مراکز دولتی با اجرای این طرح و ممنوعیت اشتغال آنها در مراکز خصوصی می دانند.
پرستار یکی از بیمارستان های دولتی ساری با تایید کمبود تخت،کم تعداد بودن پزشکان متخصص در برخی رشته های پزشکی، اعزام بیماران سایراستان ها به مازندران را مهمترین مشکل این روزهای مراکز درمانی دولتی می داند.
امین مختاری نبود ساختارمناسب در بیمارستانی های دولتی را از دیگر مشکلات در این مراکز می داند و گفت که نبود ساختار باعث شده تا بیماران به صورت خودجوش و از طریق اورژانس 115 به بیمارستان های دولتی هجوم بیاورند و این روند کار را برای پیگیری درمان بیمار اورژانسی واقعی دشوار کند.
معاون درمان بیمارستان امام خمینی (ره) ساری نیز کمبود تخت و فضای بیمارستانی را مشکل اصلی مراکز درمانی دولتی مازندران می داند.
دکترذکریا ذکریایی به خبرنگارایرنا، ترافیک بیماران در این بیمارستان ها راناشی از اجرای طرح تحول و تقریبا رایگان شدن خدمات دهی و محدودیت قانونی برای فعالیت در مراکز غیر دولتی و اعزام بیماران استان های همجوار به مازندران به دلیل نبود پزشک متخصص در برخی رشته ها دراستان های همجوار اعلام کرد.
وی محدودیت پرسنل بیمارستانی را از دیگر مشکلات این مراکز در مازندران اعلام کرده است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران می گوید : آمار تخت بیمارستانی در این استان مطابق با میانگین کشوری در حد نرمال قرار دارد.
دکتر حامد روحانی زاده در گفت و گو با خبرنگارایرنا گفت که این استان 4 هزار و 700 تخت مصوب دارد که 3 هزار و 700 تخت فعال است و با ساخت 12 بیمارستان در دست اجرا نیز حدود یک هزار تخت بیمارستانی به مازندران افزوده می شود.
به گفته وی در مازندران 39 بیمارستان اعم ازدولتی، تامین اجتماعی و خصوصی سرپاست.
وی میانگین بیماران بستری در بیمارستان های استان را در سال 245 هزار نفر اعلام کرد و گفت که ضریب اشغال تخت ها در مازندران 2 درصد از میانگین کشوری بالاتر است.
دکتر روحانی زاده ضریب اشغال تخت بیمارستانی را در مازندران حدود 77 درصد اعلام کرده که این ضریب در کشور 75 درصد است.
به گفته وی ضریب اشغال تخت بخش اورژانس 90 درصد و فوق تخصص نیز حدود 80 درصد است و در این 2 حوزه مشکلاتی وجود دارد که با مدیریت اورژانسی این مشکلات پیش از ساخت بیمارستان های جدید کاهش خواهد یافت.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران وجود برخی مشکلات برای پذیرش بیماران در بیمارستان های شهرستانی را ناشی از کم تعداد بودن پزشک متخصص دانست.
روحانی زاده تخت مورد نیاز برای مازندران را مطابق برنامه چشم انداز 1404 را حدود 6 هزار تخت دانست و گفت که با روند فعلی به نظر می رسد ما زودتر از موعد مقرر به این برنامه می رسیم.
به گفته وی با اجرای طرح تحول نظام سلامت در مازندران 400 تخت بیمارستانی اضافه شد و کلینک دیالیز، مرکز جامع سرطان، کلینک زایمان و اورژانس بیمارستانی نیز افزایش یافت.
روحانی زاده اظهارداشت: همچنین کیفیت خدمات رسانی به بیماران نیز از رشد خوبی برخوردار شد و رضایت بیماران از رسیدگی در بیمارستان ها به خصوص درمان نیز ناشی از ارتقاء کیفیت است.
مازندران 3 میلیون و 258 هزار نفر جمعیت دارد که نیمی از جمعیت در مناطق روستایی و مابقی در شهرها سکونت دارند.
گزارش : حسین فلاحتی* انتشاردهنده : محسن حسن نیا
6982/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.