همزمان با شکوفایی ورزش کشتی در کشور، در تنکابن نیز کوشش هایی در راستای شکل گیری این ورزش آغاز شد و پس از تشکیل فدراسیون کشتی در ایران نخبگان این ورزش از سوی فدراسیون برای آموزش به بعضی از شهرهای ایران گسیل شدند.
در سال 1340 مرحوم سید عبدالله مجتبوی که از نام آوران کشتی ایران و جهان بود از جانب فدراسیون مامور شد تا به وضع کشتی تنکابن سروسامان دهد و این در شرایطی بود که در آن زمان کمبود فضای ورزشی در بیشتر شهرهای ایران وجود داشت و ورزشکاران با مشکلات زیادی مواجه بودند.
مجتبوی پس از آمدن به تنکابن و با کسب مجوز از آموزش و پرورش در یکی از کلاس های دبیرستان امام خمینی ( پهلوی سابق ) اساس کشتی آزاد تنکابن را پایه ریزی و با جدیت ، کوشش و تلاش فراوان ادامه داد.
پس از رفتن مجتبوی تمرینات کشتی توسط محمد جوادزده و منصور سوهانی ادامه یافت اما با وجود پیشرفت هایی که در این زمینه بدست آمده بود ولی مشکل کمبود فضای ورزشی در رشته کشتی همچنان به قوت خود باقی بود تا اینکه باشگاه کشتی در ضلع شمالی شهر تنکابن احداث گردید تا کشتی گیران به طور منظم و جدی به تمرینات خود ادامه دهند.
در دوران مربی گری غلام منصور سوهانی که از سال 42 تا اوایل انقلاب اسلامی ادامه داشت کشتی گیران تنکابنی افتخارات زیادی کسب کردند تا آنجا که در چهار دوره از رقابت های کشتی استان مازندران به مقام نخست دست یافت.
یکی از جذاب ترین رقابت های کشتی که در سال 1356 در تنکابن برگزار شد ، دیدار دوستانه تیم تنکابن با تیمی از ایالت میشیگان آمریکا بود که با پیروزی قاطع کشتی گیران تنکابنی به پایان رسید.
از پدیده های کشتی تنکابن باید به چهره ای شاخص به نام رضا شاهمنصوری یاد کرد که در 2 رشته کشتی آزاد و محلی صاحب عناوین ممتازی گردید. وی 13 سال قهرمان کشتی گیله مردی در گیلان و غرب مازندران بود.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز چندین دوره رقابت های کشتی در سطوح مختلف در تنکابن برگزار شد که مهمترین آن جام شهید شیرودی بود که با حضور تیم هایی از کشورهای روسیه ، گرجستان ، داغستان ، ارمنستان و چند تیم داخلی در تالار ورزشی امام رضا (ع) این شهرستان برگزار شد .
این رقابت ها که با استقبال خوبی از سوی کشتی دوستان همراه بود در سال های اخیر به دلیل برخی مشکلات برگزار نشد تا طرفداران ورزش نخست کشور در تنکابن همچنان در انتظار رقابت های نفسگیر در این شهر باشند.
سال 94 بود که بار دیگر کشتی تنکابن با کسب مدال طلای مجتبی گلیج در رقابت های کشتی آزاد قهرمانی جوانان جهان که در شهر سالوادور داباهیا برزیل برگزار شد بر سر زبان ها افتاد و موجی از شادی این شهرستان و استان مازندران را در بر گرفت.
گلیج در دیدار پایانی وزن 84 کیلوگرم این رقابت ها توانست با نتیجه 12 بر 2 از سد زیانیس خِرمیانکوف از بلاروس بگذرد و مدال طلا را بر گردن آویزد.
افتخار آفرینی های کشتی گیران تنکابنی هنوز هم ادامه دارد اما آنچه که بیشتر از حریفان برای کشتی گیران مشکل ساز است ، کمبود امکانات و نداشتن خانه کشتی است.
یکی از کشتی گیران قدیمی تنکابن به خبرنگار ایرنا گفت : در گذشته کشتی گیران با کمترین امکانات و بدون توجه به مسائل مالی و تنها از روی عشق و علاقه به این ورزش می پرداختند اما امروزه شرایط کاملا فرق کرده و حرفه ای شدن این ورزش سبب شده که همه جوانب در نظر گرفته شود.
علیرضا نعمتی افزود : باید شرایطی فراهم شود که یک ورزشکار تنها دغدغه اش تمرین کردن برای شرکت در رقابت ها باشد و نباید اجازه داد که حواشی زندگی بر وی غلبه کند.
تالار ورزش کشتی تنکابن که به نام جهان پهلوان تختی مزین گشته بیش از نیم قرن قدمت دارد.
یک کارشناس ورزشی نداشتن سالن اختصاصی ، حامی مالی و به روز نبودن دانش مربیان را از مهمترین مشکلات اساسی ورزش قهرمانی دانست و گفت : بارها دیده یا شنیده‌ایم قهرمانان ملی که از ابتدایی ‌ترین امکانات ورزشی هم محروم بوده‌اند ، با تلاش خستگی ناپذیر و استفاده از امکانات محدود بر سکوهای افتخار ایستاده و پرچم کشور را به اهتزاز درآورده اند.
محمد رضا باقری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : همت و اراده پولادین این قهرمانان، نباید سرپوش ضعف ها و بی برنامگی‌های ورزش باشد چرا که استان مازندران از استان هایی است که قهرمانانی حتی در سطح المپیک نیز تحویل جامعه ورزشی داده است.
وی اظهار داشت : مسئولان باید نگرش و دیدگاه های خود را در ورزش و بویژه کشتی از سنتی به حرفه ای تغییر دهند چرا که ماندگاری در سکوهای نخست جهانی تنها در سایه این تغییر و تحول امکان پذیر خواهد بود.
باقری تنکابن را سرشار از استعدادهای ورزشی بویژه کشتی دانست و خاطرنشان کرد : این استعداد ها زمانی شناسایی می شوند که در طول سال چندین مسابقه با کیفیت بالا در شهرستان برگزار شود اما به علت برگزار نشدن رقابت ها و عدم اعزام آن ها به برخی مسابقات به خوبی شناخته نشده اند.
وی یادآور شد : احداث خانه کشتی و بالا بردن دانش مربیان در کنار برگزاری رقابت های استانی و کشوری می تواند نقش بسزایی در افزایش سطح کمی و کیفی کشتی در این شهرستان ایفا نماید.
لازم به ذکر است که خانه کشتی و خوابگاه ورزشی تنکابن چند سالی است که ساخت آن آغاز شده و از پیشرفت فیزیکی قابل قبولی نیز برخوردار است اما به دلیل عدم تخصیص اعتبار کافی در سال های گذشته همچنان بلاتکلیف مانده است.
رییس هیات کشتی تنکابن نیز احداث خانه کشتی و خوابگاه ورزشی را بسیار ضروری دانست و گفت : با وجود چنین امکاناتی می توانیم رقابت های مختلفی را در طول سال برگزار نماییم و سطح کمی و کیفی کشتی این شهرستان و حتی استان را افزایش دهیم.
سهراب لاریجانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : برگزاری چنین رقابت هایی علاوه بر اینکه می تواند به معرفی شهر تنکابن درزمینه های مختلف کمک نماید ، اقتصاد بازار آن را نیز متحول خواهد کرد.
وی یکی از علت های برگزار نشدن رقابت های جام شهید شیرودی در این شهرستان را نبود حامی مالی اعلام کرد و بیان داشت : در سال هایی که این رقابت ها برگزار می شد به سختی می توانستیم حامی مالی برای آن پیدا کنیم و متاسفانه دستگاه های اجرایی نیز در این زمینه کوتاهی کردند.
لاریجانی اظهار داشت : متاسفانه در چند سال اخیر که این رقابت ها برگزار نمی شود حتی یک بار هم تاکنون در این باره از بنده سوال نشده است .
وی تعداد کشتی گیران شهرستان تنکابن را حدود 300 نفر دانست و خاطرنشان کرد : این کشتی گیران سرمایه های ارزشمند منطقه هستند و باید از آنها حمایت شود تا گرفتار آسیب های اجتماعی که دامنگیر خانواده ها شده است ، نشوند.
رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان تنکابن پیرامون آخرین وضعیت این طرح ها به خبرنگار ایرنا گفت : کلنگ احداث خانه کشتی به مساحت 2هزار مترمربع و با گنجایش 4 هزار و 500 نفر در سال 91 به زمین زده شد و امکاناتی از قبیل سالن تمرین انفرادی ، سالن چند منظوره ، استخر و جکوزی و سالن بدن سازی در آن پیش بینی شده است.
روح ا... امین شکوهی پیشرفت فیزیکی خانه کشتی را 88 درصد و خوابگاه ورزشی مجاور آن را 25 درصد اعلام کرد و افزود : کلنگ احداث این خوابگاه در سال 92 به زمین زده شد و برای تکمیل آن که در 8 طبقه و هر طبقه آن 240 مترمربع زیربنا دارد به 3 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
به گفته وی ، از آنجایی که این 2پروژه با هم تعریف شد میزان اعتبارات آن افزایش یافت و همین مسئله سبب شد تا در تامین بودجه لازم در 2 سال گذشته با مشکل مواجه شویم.
شکوهی اظهار داشت : خوشبختانه در سال جاری از محل ردیف اعتباری ارزش افزوده مبلغ یک میلیارد تومان برای این 2پروژه در نظر گرفته شد که امیدواریم هر چه زودتر تخصیص یابد.
هم اکنون 23 خانه کشتی در سطح استان مازندران وجود دارد که برخی افتتاح شده و برخی هم در دست افتتاح است.
شهرستان 162 هزار نفری تنکابن واقع در غرب مازندران حدود 7 هزار و 500 ورزشکار بیمه شده دارد.
خبرنگار : علیرضا پورعلم**انتشار دهنده: محسن حسن نیا
/1602/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.