به گزارش خبرنگار ایرنا ، سنتی بودن کاشت و برداشت برنج به عنوان مهم ترین محصول کشاورزی مازندران در سال های گذشته همواره از دغدغه های مهم کشاورزان و مسئولان بوده و شرایط خاص حاکم بر اراضی شالیزاری سبب می شد تا بیشتر کارها به صورت دستی انجام شود.
برنج کاران مازندران در تمامی این سال ها در فصل کاشت و برداشت محصول با کمبود نیروی کار و افزایش دستمزد مواجه بودند و تن ندادن به هزینه سنگین این بخش هم سبب می شد تا محصولشان از بین برود.
مکانیزه کردن هر چه بیشتر کشاورزی مازندران با تاکید بر تامین اعتبار و ماشین های مدرن و مورد نیاز برای شالیزارهای استان سبب شد تا دغدغه کشاورزان در سال جاری به حداقل ممکن برسد و در بعضی مناطق استان بیش از 80 درصد شالیزارها به صورت مکانیزه کشت شود.
** اشباع مکانیزاسیون
مدیر شعب بانک کشاورزی مازندران در این باره گفت : کشاورزی مازندران بویژه در بخش برنج کاری در سال های 94 و 95 با پرداخت یکهزار و 584 میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون برای خرید دستگاههای نشا کار ،کمباین های مخصوص برداشت شالی و تراکتور اشباع شده و دوران طلایی توسعه مکانیزاسیون را تجربه کرده است .
محسن صادقی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : توسعه مکانیزاسیون کشاورزی تنها در داخل زمین های کشاورزی متوقف نمانده است و کارشناسان جهاد کشاورزی و بانک در تکمیل زنجیره تولیدات کشاورزی نسبت به نوسازی ، باز سازی و اصلاح شالیکوبی ها بویژه خشکن ها اهتمام جدی به خرج داده اند.
وی با بیان اینکه در چهار ماهه امسال نیز 76میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون در قالب 172 فقره پرونده پرداخت شده است ، اظهار داشت : ماشین آلات کشاورزی در زنجیره تولید باید پیشرفته و مطابق با استانداردهای روز دنیا باشد.
همسو با این رویکرد ، بر اساس اعلام رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اصلاح و باز سازی یکهزار و 250 واحد شالیکوبی با هدف کم شدن ضایعات در مرحله تبدیل شلتوک به برنج سفید مورد تاکید قرار گرفته است.
بر اساس مصوبه شورای کشاورزی مازندران ، صاحبان کارخانه های شالیکوبی باید تا 2 سال آینده نسبت به اصلاح و باز سازی با استفاده تجهیزات پیشرفته با دریافت تسهیلات موجود اقدام کنند.
مازندران با تولید سالانه حدود یک میلیون تن برنج سفید ، 42درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند ، به همین دلیل توجه دولت یازدهم به توسعه مکانیزاسیون در زنجیره شالیکاری در سه سال گذشته قابل توجه بوده است .
** تسطیح اراضی ، پیش شرط مکانیزاسیون
هر چند در حال حاضر حدود 40 درصد نشا و بیش از 90 درصد برداشت شالی در مزارع استان مازندران به صورت مکانیزه انجام می شود ، اما به دلیل کوچک و خرد بودن زمین های شالیزاری به کار گیری ماشین آلات پیشرفته سخت و تا حدودی غیر قابل اجراست و به همین دلیل اجرای طرح تسطیح و یکپارچه سازی زمین های شالیزاری 2 استان مازندران و گیلان مورد توجه دولت قرار گرفته است.
بر اساس برنامه ششم توسعه ، یکصد هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان های مازندران و گیلان یکپارچه سازی ، تجهیز و نوسازی می شود .
افزایش تولید در واحد سطح ،کاهش هزینه و از همه مهم تر کشت مجدد برنج از مزایای اجرای طرح تسطیح و یکپارچه سازی زمین های شالیزاری در کنار مکانیزاسیون است.
** آبیاری قطره ای ، مکمل مکانیزاسیون
مدیر شعب بانک کشاورزی مازندران یکی دیگر از حمایت های مهم دولت یازدهم در بخش استفاده بهینه از آب کشاورزی را آبیاری قطره ای با کمک بلاعوض 85 درصدی اعلام کرد.
وی گفت : پارسال 315 میلیاد ریال از اعتبارات بلاعوض آبیاری قطره ای در استان جذب و به بهره برداران پرداخت شد.
** بسته رونق تولید در کشاورزی
مدیر شعب بانک کشاورزی مازندران یکی از عملکردهای مهم این بانک را همسو بودن با اجرای طرح بسته رونق تولید دولت دانست و گفت : از آنجایی که اقتصاد اصلی استان بر پایه تولیدات محصولات کشاورزی است ، حمایت از صنایع وابسته به کشاورزی ضروری و مهم است.
وی اضافه کرد : به همین دلیل بانک کشاورزی مازندران پارسال با ارائه یکهزار و 314 میلیارد ریال تسهیلات در قالب 539 پرونده ، حدود 48 درصد تسهیلات بسته رونق تولید استان را پرداخت کرد.
صادقی مصوبه برخورداری مازندران از تسهیلات یکهزار و 985 میلیارد ریالی صندوق توسعه ملی را فرصتی برای توسعه همه جانبه کشاورزی صنعتی استان دانست و گفت : تا کنون با 65 نفر از متقاضیان بخش های مختلف کشاورزی به مبلغ 314میلیارد ریال قرار داد منعقد شده است.
** پرداخت 536 میلیارد ریال تسهیلات یارانه ای به باغداران
بارش برف و کاهش دمای بی سابقه هوا به 15 تا 17 درجه زیر صفر در مازندران در اوایل آذرماه سال پیش که مصادف با برداشت مرکبات بوده ، سبب از بین رفتن نیمی از سردرختی باغداران و بخش عمده باغات مرکبات و کیوی این خطه شمال کشور شد.
دولت یازدهم در پی این خسارت با بررسی های کارشناسی با هدف تنظیم بازار مرکبات و کمک به باغداران ، هفت بسته حمایتی در نظر گرفت که تمام آنها عملیاتی و اجرایی شده است.
مدیر شعب بانک کشاورزی مازندران یکی از هفت بسته حمایتی دولت به باغداران خسارت دیده را تسهیلات یارانه ای با سود 10 درصد عنوان کرد و بیان داشت : مبلغ 2 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی با عاملیت بانک کشاورزی به باغداران خسارت دیده، سورتینگ داران و سایر فعالان کشاورزی استان اختصاص یافته که تاکنون 535 میلیارد و 820 میلیون ریال به بیش از هفت هزار باغدار خسارت دیده پرداخت شده و این روند همچنان ادامه دارد.
کشاورزان مازندران 72 نوع محصول تولید می کنند و در 15 نوع رتبه اول تا سوم را دارند .
برنج با 950 هزار تن ، مرکبات با حدود 2 میلیون و 200 تن ، کیوی با 95 درصد کل تولید کشور و صنعت طیور با در اختیار داشتن چرخه کامل و تولید 11 درصد گوشت مرغ کشور از جمله تولیداتی است که مازندران رتبه اول کشور را دارد.
خبرنگار : سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.